Verziók
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a területi és környezeti elemzés és modellezés gyakorlatban is használható ismereteit és módszereit. A hallgatók bevonása az egyes problémakörök megoldásánál alkalmazott gyakorlati elemzési módszerekbe.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a területi elemzések információs forrásait és adatbázisait;
- Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
- Ismeri területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexeket;
- Tisztában van az általános környezeti modellezés alapelveit,
- Ismeri a soft-computing környezeti elemzési módszereket.
Képesség
- Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
- Képes alkalmazni a legfőbb statisztikai módszertanokat,
- Képes tematikus környezeti és társadalmi térképezésre,
- Képes a különböző elemzési módszerek közül a legmegfelelőbbet kiválasztani az értékelési szempontok figyelembevételével,
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére,
- Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Nemes Nagy J. (szerk) 2005: Regionális elemzési módszerek. – Regionális Tudományi Tanulmányok, 11. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék – MTA–ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest 284 p.– http://geogr.elte.hu/ref/REF_Kiadvanyok/REF_RTT_11/RTT-11-tartalom.htm
- ELEK I. (szerk.) (2007): Térinformatikai gyakorlatok. – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 560 p.
- Előadásanyagok diasorai.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×4=16 |
félévközi készülés órákra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x15=30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A területi elemzések információs forrásai, adatbázisai. Regionális szintek, adattípusok, adatsorok jellegadó értékei. A területi fejlettségi különbségek mérése. A területi polarizáltság mérőszámai. Szórás-típusú területi egyenlőtlenségi indexek. Területi eloszlást mérő egyenlőtlenségi indexek. Területi egyenlőtlenségek összetettebb mérési módszerei. Földrajzi összefüggések elemzése. Grafikus ábrázolási módszerek. Tematikus térképezési alapismeretek. Területi adatsorok térképi ábrázolása. Térképek digitalizálása. Általános környezeti modellezés (általános rendszerelmélet, rendszer, modell, verifikáció, validáció). Soft-computing környezeti elemzési módszerek (Neurális hálózatok, fuzzy rendszerek, genetikus algoritmusok). Diszkrét szimulációs elemzési módszerek (Petri hálók és típusaik, diszkrét szimulációs metodikai alkalmazások). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Fűr Attila | . | fur.attila@gmail.com |
Dr. Jakobi Ákos | . | jakobi@caesar.elte.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.