I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
METHODS OF REGIONAL AND ENVIRONMENTAL ANALYSIS
ID (subject code)
BMEGT42M523
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
1
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Buzási Attila
Position
associate professor
Contact details
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Environmental Economics and Sustainability
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
BMEGT42MN04, BMEGT42M103
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580005/7/2022. Valid from: 26.01.2022.

Objectives

The main aim of the course is to provide knowledge about spatial and environmental analysis and modelling skills, moreover to involve the students in solving comprehensive challenges from practice-oriented perspective.

Academic results

Knowledge
  1. The student has a knowledge about sources and database of spatial analyses;
  2. The student understands the different sustainability challenges on various spatial levels and she/he can define the adequate responses;
  3. The student has a knowledge about regional inequality indices;
  4. The student has a knowledge of principles regarding environmental modelling;
  5. The student has a knowledge of the soft-computing analysis methods.
Skills
  1. The student is able to assess sustainability-related challenges;
  2. The student is able to apply statistical methods;
  3. The student is able to apply thematic mapping regarding social and environmental processes;
  4. The student is able to define and select the best method based on the analysis framework;
  5. The student is able to interpret the above-mentioned issues in a non-professional environment.
Attitude
  1. The students collaborate/cooperate with the lecturer and fellow students on acquiring knowledge;
  2. The students expand their knowledge by continuous learning;
  3. The students are open to use IT solutions;
  4. The students strive to understand complex issues;
  5. The students strive to understand the nature and problems associated with environmental and natural resources in the interest of securing the commonwealth of society;
Independence and responsibility
  1. The students are able to work individually in the field of local and regional economic development;
  2. The students are open to critical feedbacks;
  3. The students are able to perform tasks individually and with responsibility as a member of a project team;
  4. The students are able to apply system-oriented thinking.

Teaching methodology

Lectures, problem discussions and case studies. Oral and written communication, use of IT, optional individual and group assignments and planning.

Materials supporting learning

  • Nemes Nagy J. (szerk) 2005: Regionális elemzési módszerek. – Regionális Tudományi Tanulmányok, 11. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék – MTA–ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest 284 p.– http://geogr.elte.hu/ref/REF_Kiadvanyok/REF_RTT_11/RTT-11-tartalom.htm
  • ELEK I. (szerk.) (2007): Térinformatikai gyakorlatok. – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 560 p.
  • Előadásanyagok diasorai.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 85–90
Good 72,5–85
Satisfactory 65–72,5
Pass 50–65
Fail 50

Retake and late completion

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 4×4=16
félévközi készülés órákra 20
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x15=30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 24
90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. undefined undefined undefined

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Fűr Attila . fur.attila@gmail.com
Dr. Jakobi Ákos . jakobi@caesar.elte.hu

Approval and validity of subject requirements