Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The main aim of the course is to provide knowledge about spatial and environmental analysis and modelling skills, moreover to involve the students in solving comprehensive challenges from practice-oriented perspective.
Academic results
Knowledge
- The student has a knowledge about sources and database of spatial analyses;
- The student understands the different sustainability challenges on various spatial levels and she/he can define the adequate responses;
- The student has a knowledge about regional inequality indices;
- The student has a knowledge of principles regarding environmental modelling;
- The student has a knowledge of the soft-computing analysis methods.
Skills
- The student is able to assess sustainability-related challenges;
- The student is able to apply statistical methods;
- The student is able to apply thematic mapping regarding social and environmental processes;
- The student is able to define and select the best method based on the analysis framework;
- The student is able to interpret the above-mentioned issues in a non-professional environment.
Attitude
- The students collaborate/cooperate with the lecturer and fellow students on acquiring knowledge;
- The students expand their knowledge by continuous learning;
- The students are open to use IT solutions;
- The students strive to understand complex issues;
- The students strive to understand the nature and problems associated with environmental and natural resources in the interest of securing the commonwealth of society;
Independence and responsibility
- The students are able to work individually in the field of local and regional economic development;
- The students are open to critical feedbacks;
- The students are able to perform tasks individually and with responsibility as a member of a project team;
- The students are able to apply system-oriented thinking.
Teaching methodology
Lectures, problem discussions and case studies. Oral and written communication, use of IT, optional individual and group assignments and planning.
Materials supporting learning
- Nemes Nagy J. (szerk) 2005: Regionális elemzési módszerek. – Regionális Tudományi Tanulmányok, 11. ELTE Regionális Földrajzi Tanszék – MTA–ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest 284 p.– http://geogr.elte.hu/ref/REF_Kiadvanyok/REF_RTT_11/RTT-11-tartalom.htm
- ELEK I. (szerk.) (2007): Térinformatikai gyakorlatok. – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 560 p.
- Előadásanyagok diasorai.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50–65 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pó-tolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×4=16 |
félévközi készülés órákra | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x15=30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefined undefined undefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Fűr Attila | . | fur.attila@gmail.com |
Dr. Jakobi Ákos | . | jakobi@caesar.elte.hu |