Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgya célja: ismereteket nyújtani a hallgatók számára a fenntarthatósági szempontok integrálásának lehetőségeiről az egyes gazdasági szektorok esetében. Cél az aktuális szakpolitikák fenntarthatósági elemzési módszereivel, illetve az elemzések eredményeivel megismertetni a hallgatókat. A kurzus elején a környezetértékelési módszerek, valamint ezek ágazati alkalmazási lehetőségei kerülnek áttekintő jelleggel bemutatásra.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetértékelés elméleti hátterét, beleértve a teljes gazdasági érték koncepcióját,
- ismeri a CSR vállalati gyakorlatát,
- ismeri a hazai és EU közlekedéspolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és a közlekedés jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket, jármű-technológiai irányvonalakat
- ismeri a városok kialakulásának, fejlődésének meghatározó indikátorait és a városi környezet jövőbeni fejlesztésének főbb stratégiai irányait,
- ismeri a vidéki területek környezeti-gazdasági-társadalmi problémáit és a fenntartható vidékfejlesztés főbb stratégiai elképzeléseit,
- ismeri a fenntartható hulladékgazdálkodás alapelveit és gyakorlati lehetőségeit,
- ismeri a körkörös gazdaság jellemzőit,
- ismeri a hazai és EU energiapolitikát meghatározó ágazati jellemzőket és az energiagazdálkodás jövőbeni fejlesztésére vonatkozó főbb stratégiai elképzeléseket,
- ismeri az alternatív energiaforrás piaci jellemzőit, alkalmazásuk előnyeit-hátrányait.
Képesség
- Képes környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
- képes a közlekedés-politikai, illetve -stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a városfejlesztési lehetőségek felvázolására, illetve a városok jövőbeni fejlődését meghatározó do-kumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a vidékfejlesztési problémák azonosítására, illetve a kapcsolódó stratégiai dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes a hulladékgazdálkodási alapfolyamatok ábrázolására, illetve a hulladék-kezelési módszerek haté-konyságát befolyásoló tényezők meghatározására, a körkörös gazdaság jellemzőinek azonosítására
- képes az energia-politikát, illetve –stratégiát, beleértve az alternatív energiaforrások alkalmazási lehetőségeit is, meghatározó dokumentumok fenntarthatósági elemzésére,
- képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon,
- képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
- Nyitott a környezetértékelési módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
- nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg,
- törekszik arra, hogy átfogó rendszerszemlélettel vizsgálja a különböző ágazati szakpolitikákat, stratégiai elképzeléseket,
- együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival,
Önállóság és felelősség
- Önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
- a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére az ágazati szintű döntéshozásban
Oktatásmódszertan
Az előadások keretében az ágazati folyamatok, jellemzők, környezetértékelési és fenntarthatósági elemzési módszerek prezentációs formában történő ismertetésére kerül sor. A hallgatók ezen kívül önállóan készítik el a gyakorlati feladatukat, amelyben egy általuk választott ágazatot, illetve környezetértékelési módszert dolgoznak fel megadott tartalmi elemek alapján.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Mű-szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
- Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
- Princz-Jakovics Tibor: A fenntarthatóság erősítése a vidéki közlekedési rendszerek fejlesztésében. Doktori értekezés, BME, Budapest, 2008
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan - területfejlesztés: 6. fejezet, Vidékfejlesztés (pp. 119-137), Typotex Kiadó, Budapest, 2008
- Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái: 7. fejezet, Közös Agrárpolitika, írta: Halmai Péter (pp. 247-269), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010
- American Journal of Agricultural Economics
- Ecological Economics
- Journal of Agricultural Resource Economics
- Journal of Economic Perspectives
- Journal of Environmental Economics and Management
- Journal of Environmental Planning and Management
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, illetve házi feladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat sikeres megírásához szükséges a megszerzett tudás segítségével a fogalmak helyes értelmezése, illetve fenntarthatósági elemzési módszerek (beleértve a környezetértékelést is) alkalmazási területeinek ismerete. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat vagy prezentáció készítése, bemutatása. A házi feladat vagy prezentáció tartalma, követelményei: A tárgy keretében bemutatott tématerületek közül egy kiválasztott területről fenntarthatósági elemzés: - EU és nemzeti szakpolitikák ismertetése - fontosabb szakpolitikai dokumentumok bemutatása, összehasonlítása - „A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon” című, aktuálisan kiadott KSH kiadványból kivá-lasztott indikátorok alapján a mutató által jelzett irányvonal, trend jellemzése - célrendszer jellemzése, fenntarthatósági értékelése - saját javaslatok megfogalmazása a fenntarthatósági szempontok fokozottabb érvényesíthetőségére
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
- részteljesítmény értékelés: 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 85–92 |
Jó | 70–85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 12 óráig küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 102 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2019.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint –
Előadások témái | |
---|---|
1. | A fenntarthatóság ágazati politikái |
2. | A környezetértékelés ágazati példái |
3. | Fenntarthatósági értelmezési lehetőségei, koncepciók, gyakorlati problémák |
4. | Fenntarthatósági stratégiák hazai és nemzetközi példái |
5. | Alternatív jármű-technológiák |
6. | Fenntartható vidékfejlesztés |
7. | Fenntartható fogyasztás, ökocímkék |
8. | Körkörös gazdaság jellemzői |
9. | Okos városok |
10. | Jelenkori hazai és EU közlekedéspolitika fenntarthatósági elemzése |
11. | A hazai energiapolitika fenntarthatósági szempontú elemzése |
12. | Tanreaktor látogatás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Princz-Jakovics Tibor | . | princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu |
Dr. Bartus Gábor | . | bartus.gabor@gtk.bme.hu |
Szalmáné Dr. Csete Mária | . | csete.maria@gtk.bme.hu |
Dr. Szabó Mariann | . | szabo.mariann@gtk.bme.hu |
Dr. Ijjas Flóra | . | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.