Verziók
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2011/12 tanévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2011/12 tanévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a jóléti államok működésének alapvető összefüggéseit, az államszervezés alapvető modelljeit;
- Ismeri a kormányzati hierarchia különböző szintjeit, a kormányzatiság európai és globális vonatkozásait;
- Ismeri az önkormányzatiság globális és európai alakítóit;
- Tisztában van az önkormányzatiságot formáló jogszabályok alapjaival, alapvető összefüggéseivel;
- Ismeri az önkormányzati rendszer jogállását, gazdasági alapjait és pénzügyi szabályozásának jellemzőit;
- Tisztában van a településgazdálkodás pénzügyi forrásaival, az adókkal, díjakkal, a hitelekkel és a PPP szerepével;
- Tisztában van a szolgáltatások megszervezésének alapvető kérdéseivel, a helyi közfeladat-ellátás lehetséges szervezeti kereteivel;
- Ismeri a települések tervezési rendszerét, tisztában van a gazdasági programok/stratégiák, költségvetések, rendezési és fejlesztési tervek összefüggéseivel;
- Ismeri a helyi vagyongazdálkodás alapvető kérdéseit; 1
- Ismeri a települési beruházási döntések, a fejlesztések fenntarthatóságának kérdéseit; 1
- Tisztában van az önkormányzatok éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben betöltött szerepével.
Képesség
- Képes a különböző államszervezési modellek előnyeit, hátrányait, az azokban rejlő lehetőségeket és kockázatokat beazonosítani;
- Képes alapvető gazdasági, pénzügyi, tervezési kérdésekre adható válaszokat adni, azokat értékelni;
- Képes az önkormányzatok költségvetéseit értelmezni, alapvető értékeléseket elvégezni, a költségvetésekkel kapcsolatosan kritikai észrevételeket megfogalmazni;
- Képes a települési beruházási döntésekről, azok fenntarthatóságáról észrevételeket megfogalmazni;
- Valamint képes az éghajlatvédelem és a fenntartható fejlődés céljait az önkormányzatok feladatrendszerében elhelyezni.
Attitűd
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Vigvári András: Közpénzügyek, önkormányzati pénzügyek, KJK-KERSZÖV 2002.
- Vigvári András: Közpénzügyeink, KJK-KERSZÖV 2005.
- Sivák J.- Szemlér T.- Vigvári A: A magyar államháztartás és az Európai Unió közpénzügyei. CompLex Kiadó, 2013.
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
- A detailed and up-to-date list is provided during classes.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint az elemzési, értékelési és tervezési készségeket bemutató, részteljesítmények értékelése (1 beadandó házi feladat) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A félév során két összegző és egy formatív értékelésére szolgáló cselekmény teljesítése szükséges, melyek a hallgató alapvető tudásának ellenőrzésére, az alapfogalmak gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgálnak. A cselekmények alapján a hallgatók megajánlott félévi jegyet kaphatnak, melyet ha elfogadnak, mentesülnek az írásbeli és szóbeli vizsga teljesítése alól.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelések : 2 × 30%
- Formative tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87,5–95 |
Jó | 75–87,5 |
Közepes | 62,5–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
• Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható vagy javítható a TVSZ előírásai szerint. • Ismétlő pótlás/javítás (pót-pót) igénybevételére megszabott díjfizetés mellett van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés összegző teljesítményértékelésre | 10 |
felkészülés formatív teljesítményértékelésre | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
vizsgafelkészülés | 10 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A modern jóléti államok kialakulása és működése, gazdasági alapjai. |
2. | Az államszervezés alapvető modelljei, alapkérdései és válaszai. |
3. | A kormányzati szintek közötti kapcsolatok. Az önkormányzati rendszer jogállása és keretei. |
4. | Az önkormányzatiság gazdasági alapjai. |
5. | Önkormányzati bevételek. |
6. | Önkormányzati vagyongazdálkodás. |
7. | Az önkormányzatok kiadásai, a helyi közszolgáltatások rendszere. |
8. | Önkormányzati fejlesztések. Az önkormányzatok pénzintézeti kapcsolatai. |
9. | Az önkormányzatok gazdálkodásának ellenőrzése. Csődbe mehetnek az önkormányzatok? |
10. | Önkormányzati rendszerek Európában. |
11. | Az önkormányzatok teljesítményértékelése. Az önkormányzatok modernizációja. |
12. | Az önkormányzatok feladatai az éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.