Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TELEPÜLÉSGAZDÁLKODÁS
Azonosító
BMEGT42MN19
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Vizsga
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2011/12 tanévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2011/12 tanévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a regionális gazdaságtan alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, a regionális gazdaságtan kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott regionális gazdaságtan és a térségi gazdaságfejlesztés fontosabb témaköreivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a jóléti államok működésének alapvető összefüggéseit, az államszervezés alapvető modelljeit;
  2. Ismeri a kormányzati hierarchia különböző szintjeit, a kormányzatiság európai és globális vonatkozásait;
  3. Ismeri az önkormányzatiság globális és európai alakítóit;
  4. Tisztában van az önkormányzatiságot formáló jogszabályok alapjaival, alapvető összefüggéseivel;
  5. Ismeri az önkormányzati rendszer jogállását, gazdasági alapjait és pénzügyi szabályozásának jellemzőit;
  6. Tisztában van a településgazdálkodás pénzügyi forrásaival, az adókkal, díjakkal, a hitelekkel és a PPP szerepével;
  7. Tisztában van a szolgáltatások megszervezésének alapvető kérdéseivel, a helyi közfeladat-ellátás lehetséges szervezeti kereteivel;
  8. Ismeri a települések tervezési rendszerét, tisztában van a gazdasági programok/stratégiák, költségvetések, rendezési és fejlesztési tervek összefüggéseivel;
  9. Ismeri a helyi vagyongazdálkodás alapvető kérdéseit; 1
  10. Ismeri a települési beruházási döntések, a fejlesztések fenntarthatóságának kérdéseit; 1
  11. Tisztában van az önkormányzatok éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben betöltött szerepével.
Képesség
  1. Képes a különböző államszervezési modellek előnyeit, hátrányait, az azokban rejlő lehetőségeket és kockázatokat beazonosítani;
  2. Képes alapvető gazdasági, pénzügyi, tervezési kérdésekre adható válaszokat adni, azokat értékelni;
  3. Képes az önkormányzatok költségvetéseit értelmezni, alapvető értékeléseket elvégezni, a költségvetésekkel kapcsolatosan kritikai észrevételeket megfogalmazni;
  4. Képes a települési beruházási döntésekről, azok fenntarthatóságáról észrevételeket megfogalmazni;
  5. Valamint képes az éghajlatvédelem és a fenntartható fejlődés céljait az önkormányzatok feladatrendszerében elhelyezni.
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Vigvári András: Közpénzügyek, önkormányzati pénzügyek, KJK-KERSZÖV 2002.
  • Vigvári András: Közpénzügyeink, KJK-KERSZÖV 2005.
  • Sivák J.- Szemlér T.- Vigvári A: A magyar államháztartás és az Európai Unió közpénzügyei. CompLex Kiadó, 2013.
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
  • Folyóiratcikkek és további, folyamatosan kiadott oktatástámogató anyagok
  • A detailed and up-to-date list is provided during classes.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint az elemzési, értékelési és tervezési készségeket bemutató, részteljesítmények értékelése (1 beadandó házi feladat) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A félév során két összegző és egy formatív értékelésére szolgáló cselekmény teljesítése szükséges, melyek a hallgató alapvető tudásának ellenőrzésére, az alapfogalmak gyakorlati alkalmazásának felmérésére szolgálnak. A cselekmények alapján a hallgatók megajánlott félévi jegyet kaphatnak, melyet ha elfogadnak, mentesülnek az írásbeli és szóbeli vizsga teljesítése alól.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelések : 2 × 30%
  • Formative tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87,5–95
75–87,5
Közepes 62,5–75
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

• Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható vagy javítható a TVSZ előírásai szerint. • Ismétlő pótlás/javítás (pót-pót) igénybevételére megszabott díjfizetés mellett van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
félévközi készülés órákra 12
felkészülés összegző teljesítményértékelésre 10
felkészülés formatív teljesítményértékelésre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22
vizsgafelkészülés 10
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A modern jóléti államok kialakulása és működése, gazdasági alapjai.
2. Az államszervezés alapvető modelljei, alapkérdései és válaszai.
3. A kormányzati szintek közötti kapcsolatok. Az önkormányzati rendszer jogállása és keretei.
4. Az önkormányzatiság gazdasági alapjai.
5. Önkormányzati bevételek.
6. Önkormányzati vagyongazdálkodás.
7. Az önkormányzatok kiadásai, a helyi közszolgáltatások rendszere.
8. Önkormányzati fejlesztések. Az önkormányzatok pénzintézeti kapcsolatai.
9. Az önkormányzatok gazdálkodásának ellenőrzése. Csődbe mehetnek az önkormányzatok?
10. Önkormányzati rendszerek Európában.
11. Az önkormányzatok teljesítményértékelése. Az önkormányzatok modernizációja.
12. Az önkormányzatok feladatai az éghajlatvédelemben és a fenntartható fejlődésben.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.