Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Bemutatni a marketing helyét a környezetmenedzsment technikák-módszerek között. Tudatosítani a környezeti marketing pozícióját és szerepét egy piacorientált szervezet esetében. Felkészíteni a hallgatót a rendszerintegratív gondolkodásra. Gyakorlatot szerezni a szervezeti környezeti marketing koncepció kialakításában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabályokat.
- Ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó népszerűsítő és véleményformáló módszereket.
Képesség
- Képes környezetvédelmi vezetői feladatok ellátására.
- Munkája során vizsgálja a kutatási, a fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
- Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes környezetmérnöki feladatok megoldására, döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai) szakterületek képviselőivel tanácskozva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Témafelvezető előadások, önállóan készített és prezentált projektfeladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. BME GTK Tankönyv. TYPOTEX Kiadó. Budapest, 2006.
- W. McDonough – M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatosság tervezéstől a gyártásig. HVG Könyvek. HVG Kiadó Zrt, Budapest, 2007.
- Ijjas Flóra: Az ökopszichológia lehetőségei a fenntartható fejlődés megvalósításában. In: EMLA 15. Jubileumi Tanulmánykötet – Tanulmányok a fenntarthatóság témakörében. Budapest, 2008.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének módja: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (3 csoportban elkészített és prezentált projekt-feladat );
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja csoportosan elkészített és bemutatott projektfeladatok létrehozása. A projektfeladat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés: 30
- részteljesítmény értékelés: 30
- részteljesítmény értékelés: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 8 |
projektfeladatok összeállítása | 54 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetpolitika kialakulásának történeti tendenciája, a jelenkori környezetpolitikák alapelvei, céljai és eszközrendszere. |
2. | A környezetmenedzsment módszerek-technikák sajátos szerepe a szabályozás rendszerében. Nemzetközi tendenciák. |
3. | A vállalati környezetmenedzsment alapelvei (az ICC „Zöld Kartája), főbb jellemzői. |
4. | A környezetorientált vállalkozás lehetséges előnyei és vélelmezett kockázatai (hazai és nemzetközi tapasztalatok). |
5. | A környezeti marketing, mint a vállalati környezetmenedzsment filozófiája és eszköztára. |
6. | Környezetorientált vállalati marketing-koncepció, szerepe a vállalati marketing funkcióban. |
7. | A koncepció kialakításának főbb lépései: pozicionálás/profilírozás+öko-marketing portfolió+öko-marketing-mix. |
8. | Termékek, szolgáltatások környezetbarát minősítése (öko-címkézés). Az öko-címkézés és a környezetmenedzsment kapcsolatrendszere. Az öko-címkézés előnyrendszere, a „3win” modell. Öko-címkézés a gyakorlatban. |
9. | A környezeti piac fogalma, jellemzői, struktúrája, fejlődésének tendenciái. |
10. | Fenntartható/környezetbarát fogyasztás. A fogyasztói környezetszemlélet jellemzői és meghatározó tényezői (pl. fizetési hajlandóság). |
11. | A fenntartható/környezetbarát termelés és fogyasztás ösztönzésének módszerei (pl. zöld-közbeszerzés, öko-címkézés/környezetbarát termékek védjegyezése). Esettanulmányok feldolgozása a hazai és a nemzetközi gyakorlatból. |
12. | A környezeti marketing legújabb eredményeinek bemutatása hazai és nemzetközi példákon, esettanulmányokon keresztül. |
13. | Projekt-jellegű feladat kidolgoztatása, prezentációja és értékelése vállalati környezeti marketing koncepció példáján keresztül. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Valkó László | címzetes egyetemi tanár / honorary professor | valko.laszlo@gtk.bme.hu |
Ijjas Flóra, PhD | egyetemi adjunktus / senior lecturer | ijjas.flora@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.