Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezeti Marketing
Azonosító
BMEGT42M418
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi Éva
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar- HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
Környezetmenedzsment/Environmental Management
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a marketing helyét a környezetmenedzsment technikák-módszerek között. Tudatosítani a környezeti marketing pozícióját és szerepét egy piacorientált szervezet esetében. Felkészíteni a hallgatót a rendszerintegratív gondolkodásra. Gyakorlatot szerezni a szervezeti környezeti marketing koncepció kialakításában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési és motivációs eszközöket, valamint módszereket, a szakma gyakorlásához szükséges jogszabályokat.
  2. Ismeri a környezetmérnöki tevékenységhez kapcsolódó népszerűsítő és véleményformáló módszereket.
Képesség
  1. Képes környezetvédelmi vezetői feladatok ellátására.
  2. Munkája során vizsgálja a kutatási, a fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
  2. Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
  3. Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
  4. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
  5. Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes környezetmérnöki feladatok megoldására, döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai) szakterületek képviselőivel tanácskozva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Témafelvezető előadások, önállóan készített és prezentált projektfeladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. BME GTK Tankönyv. TYPOTEX Kiadó. Budapest, 2006.
  • W. McDonough – M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatosság tervezéstől a gyártásig. HVG Könyvek. HVG Kiadó Zrt, Budapest, 2007.
  • Ijjas Flóra: Az ökopszichológia lehetőségei a fenntartható fejlődés megvalósításában. In: EMLA 15. Jubileumi Tanulmánykötet – Tanulmányok a fenntarthatóság témakörében. Budapest, 2008.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének módja: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (3 csoportban elkészített és prezentált projekt-feladat );

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja csoportosan elkészített és bemutatott projektfeladatok létrehozása. A projektfeladat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés: 30
  • részteljesítmény értékelés: 30
  • részteljesítmény értékelés: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 8
projektfeladatok összeállítása 54
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A környezetpolitika kialakulásának történeti tendenciája, a jelenkori környezetpolitikák alapelvei, céljai és eszközrendszere.
2. A környezetmenedzsment módszerek-technikák sajátos szerepe a szabályozás rendszerében. Nemzetközi tendenciák.
3. A vállalati környezetmenedzsment alapelvei (az ICC „Zöld Kartája), főbb jellemzői.
4. A környezetorientált vállalkozás lehetséges előnyei és vélelmezett kockázatai (hazai és nemzetközi tapasztalatok).
5. A környezeti marketing, mint a vállalati környezetmenedzsment filozófiája és eszköztára.
6. Környezetorientált vállalati marketing-koncepció, szerepe a vállalati marketing funkcióban.
7. A koncepció kialakításának főbb lépései: pozicionálás/profilírozás+öko-marketing portfolió+öko-marketing-mix.
8. Termékek, szolgáltatások környezetbarát minősítése (öko-címkézés). Az öko-címkézés és a környezetmenedzsment kapcsolatrendszere. Az öko-címkézés előnyrendszere, a „3win” modell. Öko-címkézés a gyakorlatban.
9. A környezeti piac fogalma, jellemzői, struktúrája, fejlődésének tendenciái.
10. Fenntartható/környezetbarát fogyasztás. A fogyasztói környezetszemlélet jellemzői és meghatározó tényezői (pl. fizetési hajlandóság).
11. A fenntartható/környezetbarát termelés és fogyasztás ösztönzésének módszerei (pl. zöld-közbeszerzés, öko-címkézés/környezetbarát termékek védjegyezése). Esettanulmányok feldolgozása a hazai és a nemzetközi gyakorlatból.
12. A környezeti marketing legújabb eredményeinek bemutatása hazai és nemzetközi példákon, esettanulmányokon keresztül.
13. Projekt-jellegű feladat kidolgoztatása, prezentációja és értékelése vállalati környezeti marketing koncepció példáján keresztül.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Valkó László címzetes egyetemi tanár / honorary professor valko.laszlo@gtk.bme.hu
Ijjas Flóra, PhD egyetemi adjunktus / senior lecturer ijjas.flora@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.