Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a divatot és reklámot, mint két összefüggő témát a (vélt) befogadó, a készítő és a viselő és a reklámozó perspektívájából interdiszciplináris megközelítésben mutassa be. A filozófia, közgazdaságtudomány, biológia, hálózattudomány, alkalmazott művészetek stb. együttes tudására támaszkodva tárgyalja a témákat pszichológiai szemszögből.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a szakterülethez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket,
- ismeri a kötődő fő pszichológiai elméleteket.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a témák jellemző szakirodalmát,
- képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a témákról anyanyelvén és/vagy idegen nyelven.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material
- Ogilvy, D. (1992-2006). A reklámról. Budapest, Park Kiadó
- Pratkanis, A. – Aronson, E. (1992). A rábeszélőgép. Budapest, Ab Ovo Kiadó
- Packard,V. (1971). Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában. Budapest, Gondolat Kiadó
- Steel, J. (2003). Igazság, hazugság, reklám. Budapest, Sanoma Kiadó
- Toscani, O. (1999). Reklám te mosolygó hulla. Budapest, Park Kiadó
- Aronson, E. (1960-1998). A társas lény. Budapest, KJK
- Dichter, E. (1964). Handbook of consumer motivation. New York, McGraw-Hill
- Ogilvy, D. (1995). Egy reklámszakember vallomásai. Budapest, Park Kiadó
- Packard, V. (1964). Tékozlók. Budapest, Kossuth Kiadó
- Zétényi Tamás (1999). Direkt marketing kézikönyv. Budapest, Magyar Posta
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két feladatválasztásos teszt, mint részteljesítmény értékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés 1: 50%
- Részteljesítmény értékelés 2: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 73–89 |
Közepes | 50–72 |
Elégséges | 49–33 |
Elégtelen | < 32 |
Javítás és pótlás
1. Az részteljesítmény értékelések a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
vizsgafelkészülés vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember. –
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia |
2. | Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition) |
3. | Hogyan esünk szerelembe - a brand/márka |
4. | Mi befolyásol? A csoport pszichológiája |
5. | Hol-mi? A tartalom helye |
6. | Public relations |
7. | Célcsoportnak hirdetünk vagy beépített a bukás |
8. | Hogyan készül a reklám? Elméletben & valójában |
9. | Divat, reklám és ‘sebezhetőségünk’ |
10. | Fashion without advertising (Zara) - Fashion & Computer? (Apple) |
11. | Food is the new fashion - The ‘haute cuisine’. |
12. | A fekete leves (Nespresso - lassú brand építés) |
13. | Making of a Brand - LadyGaga Kft. |
14. | Tinta a bőr alatt ( a tetoválás - ilyen divathullám még nem volt) |
15. | Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia |
16. | Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Zétényi Tamás | zetenyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.