Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
PSYCHOLOGY OF FASHION AND ADVERTISING
Course code
BMEGT52V100
Course type
contact lessons
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
2
Course leader
Name
Dr. Hámornik Balázs Péter
Position
assistant professor
Email adress
hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Ergonomics and Psychology

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester
Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Education Committee of Faculty of Economic and Social Sciences (Valid from: 06.09.2021.)

Objectives

The primary aim of this course is to introduce students to the connected topics of fashion and advertising from the recipients, producers, consumer, advertiser aspects in an interdisciplinary form. We present the relevant topics of psychology based on shared knowledge of philosophy, economics, biology, network science, applied arts.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Knows the concepts, their relations and theories of the subject
  2. Knows the relevant major theories of psychology
Ability
  1. Capable to plan, organize, and conduct individual learning
  2. Capable to understand and apply the literature of the topics
  3. Capable to communicate in an expected manner in oral and written form regarding the topics either in her mother-tongue or in a foreign language
Attitude
  1. They are open to expanding knowledge related to their field.
  2. They are open and motivated to apply the acquired knowledge.
  3. They collaborate with the lecturer and fellow students to expand knowledge.
  4. They are open to the use of information technology tools used in the course.
Autonomy and responsibility
  1. They expect and utilize new knowledge.
  2. They actively participate in the process of acquiring knowledge.

Methodology of teaching

Lectures.

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material
  • Ogilvy, D. (1992-2006). A reklámról. Budapest, Park Kiadó
  • Pratkanis, A. – Aronson, E. (1992). A rábeszélőgép. Budapest, Ab Ovo Kiadó
  • Packard,V. (1971). Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában. Budapest, Gondolat Kiadó
  • Steel, J. (2003). Igazság, hazugság, reklám. Budapest, Sanoma Kiadó
  • Toscani, O. (1999). Reklám te mosolygó hulla. Budapest, Park Kiadó
  • Aronson, E. (1960-1998). A társas lény. Budapest, KJK
  • Dichter, E. (1964). Handbook of consumer motivation. New York, McGraw-Hill
  • Ogilvy, D. (1995). Egy reklámszakember vallomásai. Budapest, Park Kiadó
  • Packard, V. (1964). Tékozlók. Budapest, Kossuth Kiadó
  • Zétényi Tamás (1999). Direkt marketing kézikönyv. Budapest, Magyar Posta

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Performance evaluation methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két feladatválasztásos teszt, mint részteljesítmény értékelés.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • Részteljesítmény értékelés 1: 50%
  • Részteljesítmény értékelés 2: 50%
  • összesen: 100%

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent
Very good > 90
Good 73–89
Satisfactory 50–72
Pass 49–33
Fail < 32

Correction and retake

1. Az részteljesítmény értékelések a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
2 14
32
60

Approval and validity of subject requirements

Pre-2017, next review September 2021.

Topics discussed during the semester

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Topics of lectures
1. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
2. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)
3. Hogyan esünk szerelembe - a brand/márka
4. Mi befolyásol? A csoport pszichológiája
5. Hol-mi? A tartalom helye
6. Public relations
7. Célcsoportnak hirdetünk vagy beépített a bukás
8. Hogyan készül a reklám? Elméletben & valójában
9. Divat, reklám és ‘sebezhetőségünk’
10. Fashion without advertising (Zara) - Fashion & Computer? (Apple)
11. Food is the new fashion - The ‘haute cuisine’.
12. A fekete leves (Nespresso - lassú brand építés)
13. Making of a Brand - LadyGaga Kft.
14. Tinta a bőr alatt ( a tetoválás - ilyen divathullám még nem volt)
15. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
16. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Dr. Zétényi Tamás zetenyi.tamas@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements