I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PSYCHOLOGY OF FASHION AND ADVERTISING
ID (subject code)
BMEGT52V100
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Hámornik Balázs Péter
Position
assistant professor
Contact details
hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Education Committee of Faculty of Economic and Social Sciences (Valid from: 06.09.2021.)

Objectives

The primary aim of this course is to introduce students to the connected topics of fashion and advertising from the recipients, producers, consumer, advertiser aspects in an interdisciplinary form. We present the relevant topics of psychology based on shared knowledge of philosophy, economics, biology, network science, applied arts.

Academic results

Knowledge
  1. Knows the concepts, their relations and theories of the subject
  2. Knows the relevant major theories of psychology
Skills
  1. Capable to plan, organize, and conduct individual learning
  2. Capable to understand and apply the literature of the topics
  3. Capable to communicate in an expected manner in oral and written form regarding the topics either in her mother-tongue or in a foreign language
Attitude
  1. They are open to expanding knowledge related to their field.
  2. They are open and motivated to apply the acquired knowledge.
  3. They collaborate with the lecturer and fellow students to expand knowledge.
  4. They are open to the use of information technology tools used in the course.
Independence and responsibility
  1. They expect and utilize new knowledge.
  2. They actively participate in the process of acquiring knowledge.

Teaching methodology

Lectures.

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material
  • Ogilvy, D. (1992-2006). A reklámról. Budapest, Park Kiadó
  • Pratkanis, A. – Aronson, E. (1992). A rábeszélőgép. Budapest, Ab Ovo Kiadó
  • Packard,V. (1971). Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában. Budapest, Gondolat Kiadó
  • Steel, J. (2003). Igazság, hazugság, reklám. Budapest, Sanoma Kiadó
  • Toscani, O. (1999). Reklám te mosolygó hulla. Budapest, Park Kiadó
  • Aronson, E. (1960-1998). A társas lény. Budapest, KJK
  • Dichter, E. (1964). Handbook of consumer motivation. New York, McGraw-Hill
  • Ogilvy, D. (1995). Egy reklámszakember vallomásai. Budapest, Park Kiadó
  • Packard, V. (1964). Tékozlók. Budapest, Kossuth Kiadó
  • Zétényi Tamás (1999). Direkt marketing kézikönyv. Budapest, Magyar Posta

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két feladatválasztásos teszt, mint részteljesítmény értékelés.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Részteljesítmény értékelés 1: 50%
  • Részteljesítmény értékelés 2: 50%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent -100
Very good > 90
Good 73–89
Satisfactory 50–72
Pass 49–33
Fail < 32

Retake and late completion

1. Az részteljesítmény értékelések a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
2 14
32
60

Approval and validity of subject requirements

Pre-2017, next review September 2021.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
2. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)
3. Hogyan esünk szerelembe - a brand/márka
4. Mi befolyásol? A csoport pszichológiája
5. Hol-mi? A tartalom helye
6. Public relations
7. Célcsoportnak hirdetünk vagy beépített a bukás
8. Hogyan készül a reklám? Elméletben & valójában
9. Divat, reklám és ‘sebezhetőségünk’
10. Fashion without advertising (Zara) - Fashion & Computer? (Apple)
11. Food is the new fashion - The ‘haute cuisine’.
12. A fekete leves (Nespresso - lassú brand építés)
13. Making of a Brand - LadyGaga Kft.
14. Tinta a bőr alatt ( a tetoválás - ilyen divathullám még nem volt)
15. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
16. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Zétényi Tamás zetenyi.tamas@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements