Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A DIVAT ÉS REKLÁM PSZICHOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT52V100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hámornik Balázs Péter
Beosztása
adjunktus
Email címe
hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a divatot és reklámot, mint két összefüggő témát a (vélt) befogadó, a készítő és a viselő és a reklámozó perspektívájából interdiszciplináris megközelítésben mutassa be. A filozófia, közgazdaságtudomány, biológia, hálózattudomány, alkalmazott művészetek stb. együttes tudására támaszkodva tárgyalja a témákat pszichológiai szemszögből.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szakterülethez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket,
  2. ismeri a kötődő fő pszichológiai elméleteket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a témák jellemző szakirodalmát,
  3. képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a témákról anyanyelvén és/vagy idegen nyelven.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Textbooks and downloadable material
  • Ogilvy, D. (1992-2006). A reklámról. Budapest, Park Kiadó
  • Pratkanis, A. – Aronson, E. (1992). A rábeszélőgép. Budapest, Ab Ovo Kiadó
  • Packard,V. (1971). Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában. Budapest, Gondolat Kiadó
  • Steel, J. (2003). Igazság, hazugság, reklám. Budapest, Sanoma Kiadó
  • Toscani, O. (1999). Reklám te mosolygó hulla. Budapest, Park Kiadó
  • Aronson, E. (1960-1998). A társas lény. Budapest, KJK
  • Dichter, E. (1964). Handbook of consumer motivation. New York, McGraw-Hill
  • Ogilvy, D. (1995). Egy reklámszakember vallomásai. Budapest, Park Kiadó
  • Packard, V. (1964). Tékozlók. Budapest, Kossuth Kiadó
  • Zétényi Tamás (1999). Direkt marketing kézikönyv. Budapest, Magyar Posta

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Két feladatválasztásos teszt, mint részteljesítmény értékelés.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés 1: 50%
  • Részteljesítmény értékelés 2: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
73–89
Közepes 50–72
Elégséges 49–33
Elégtelen < 32

Javítás és pótlás

1. Az részteljesítmény értékelések a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
vizsgafelkészülés vizsgafelkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember. –

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
2. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)
3. Hogyan esünk szerelembe - a brand/márka
4. Mi befolyásol? A csoport pszichológiája
5. Hol-mi? A tartalom helye
6. Public relations
7. Célcsoportnak hirdetünk vagy beépített a bukás
8. Hogyan készül a reklám? Elméletben & valójában
9. Divat, reklám és ‘sebezhetőségünk’
10. Fashion without advertising (Zara) - Fashion & Computer? (Apple)
11. Food is the new fashion - The ‘haute cuisine’.
12. A fekete leves (Nespresso - lassú brand építés)
13. Making of a Brand - LadyGaga Kft.
14. Tinta a bőr alatt ( a tetoválás - ilyen divathullám még nem volt)
15. Bevezetés: divat, reklám, gazdaság, pszichológia
16. Semmi sem az, aminek látszik: percepció, alakfelismerés (pattern recognition)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Zétényi Tamás zetenyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.