Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
BME NEMZETKÖZI KLÍMAVÁLTOZÁSI SZEREPJÁTÉK
Azonosító
BMEGT42V101
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2019. május 29./5. számú határozatával, érvé-nyes 2019. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Szerepjáték segítségével bepillantást nyernek a klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamatok logikájába, az azokat meghatározó legfontosabb tényezőkbe, a nemzetközi tárgyalási folya-matok mögött meghúzódó érdekekbe és megismerik a sikeres megállapodást elősegítő és hátráltató ál-láspontokat és legújabb fejleményeket. 2. Megismerik a klímaváltozással kapcsolatba kerülő legfontosabb érdekcsoportok – a kormányzatok, vállalatok, civil szervezetek, tudományos/innovációs szakemberek, lakosság – klímaváltozással kapcsola-tos hozzáállását, magatartását és a megoldásban rájuk háruló feladatokat. 3. Megértik a klímaváltozásnak, mint kezelendő problémának a komplexitását, a műszaki, környezeti és gazdasági területek integrálásának a szükségességét a megoldások azonosítása és megvalósítása során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a klímaváltozás gazdasági, társadalmi, környezeti és műszaki aspektusait, azok egymásra gya-korolt hatását
  2. Ismeri az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentési lehetőségeit (mitigáció)
  3. Ismeri a klímaváltozáshoz való adaptáció korlátait és lehetőségeit (adaptáció)
  4. Ismeri a vállalati szféra, a kormányzatok és a fogyasztók felelősségét és szerepét a klímaváltozással kap-csolatos problémákkal kapcsolatban
  5. Ismeri a lehetséges műszaki megoldások gazdasági és társadalmi összefüggéseit
  6. Ismeri egy-egy ország vagy országcsoport klímastratégiáját
Képesség
  1. Képes szakszerű vitát folytatni a klímaváltozás lehetséges megoldásairól, azok feltételeiről
  2. Képes megfogalmazni egy-egy ország vagy országcsoport érdekeit a klímaváltozással kapcsolatos nem-zetközi tárgyalások során
  3. Képes részt venni egy bonyolult tárgyalási folyamatban és hozzájárulni a sikeres végeredményhez
Attitűd
  1. Nyitott a komplex – műszaki, gazdasági és társadalmi vonatkozásokkal is rendelkező – problémákra, azok megoldására
  2. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
  3. Folyamatosan tájékozódik az újszerű megoldásokról, azokat képes kritikusan elemezni
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
  5. Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
  2. Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környe-zeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
  3. Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, meghívott előadók, szerepjáték

Tanulástámogató anyagok

  • Az IPCC legújabb, a klímaváltozással kapcsolatos összefoglaló tanulmányai
  • A UNFCCC-vel kapcsolatban megjelent értékelések
  • Egyes országok klímastratégiája
  • The most recent summary reports of IPCC
  • Assessments of the UNFCCC process
  • Country climate strategies

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy a szerepjátékra való felkészültséget ellenőrző zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), egy csoportos házi feladat (3 hallgató/csoport) és egy a szerepjátékról készült rövid beszámoló (’reflection paper’, részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompeten-ciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során a szerepjátékot megelőzően zárthelyi dolgozat formájá-ban. A dolgozatok megoldására rendelkezésre álló idő max. 45 perc 2. Részteljesítmény-értékelés (esszé): csoportban megoldandó feladat - a szerepjátékban a csapatokra osztott or-szágok klímastratégiájának a bemutatása 15-20 oldalas dolgozatban a szerepjátékot megelőzően

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
  • Részteljesítmény értékelés: csoportos esszé : 40%
  • 1. részteljesítmény értékelés: egyéni esszé : 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90–100-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0–49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) egyszer pótolható 2) A részteljesítmény értékelések egyszer javíthatók, de más módon nem kiválhatók vagy helyettesíthetők

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
kontakt tanóra: felkészítő előadások 3*3=9
kontakt tanóra: szerepjáték (2 nap) 2*10=20
csoportos esszé elkészítése 25
felkészülés a szerepjátékra és a teljesítményér-tékelésre 30
egyéni esszé (’reflection paper’) elkészítése 6
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2019. május 29./5. számú határozatával, érvé-nyes 2019. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll

Előadások témái
1. Klímaváltozás: a nemzetközi aspektusok és azok társadalmi-, gazdasági- és műszaki összefüggései
2. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése; adaptáció; a klímaváltozás elleni harc nemzetközi pénzügyi vonatkozásai
3. A nemzetközi klímatárgyalások története, mozgatórugói
4. A klímaváltozással kapcsolatos nemzetközi tárgyalási folyamat jelenlegi helyzete, kihívásai
5. A nemzetközi egyezmények jellemzői, tárgyalási technikák
6. Az egyes országok és országcsoportok, érdekkörök stratégiai álláspontja, azok politikai és gazdasági hajtóerői

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megje-lölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.