Célkitűzések
A tárgy célja a hallgatók megismertetése a környezeti teljesítményértékelési technikákkal, módszerekkel. A tárgy be-mutatja a teljesítményértékelés makroszintű módszereit, illetve vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezeti teljesítményértékelés technikáit, módszereit.
- Ismeri a környezeti teljesítményértékelésértékelés makroszintű módszereit tervezési módszereit.
- Ismeri módszerek vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a vállalati gyakorlatban.
Képesség
- Környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes környezetközpontú irányítási rendszerek auditálására.
- Képes energiahatékonysági elemzések, felmérések, auditok végzésére, intézkedések meghatározására és megvalósításuk támogatására.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
- Kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Előadás, gyakorlat (esetjátékok, feladatmegoldások)
Tanulástámogató anyagok
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat keretében történik. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználásának módját és a kompetenciák meglétét hivatott ellenőrizni. 2. Önálló feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság egyfajta komplex értékelési módja annak, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. A feladat írásos formában történő beadási határideje a szemeszter utolsó előtti hétvégéje.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
- önálló feladat: 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2019.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ipari metabolizmus, az anyagáram elemzés. Teljes gazdasági anyagmérlegek. Gazdaság és környezet: új megközelítés szükségessége! |
2. | Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. |
3. | Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA). |
4. | Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása. |
5. | A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. |
6. | Zh dolgozat. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés. |
7. | Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei. |
8. | Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása. |
9. | Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése. |
10. | Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése. |
11. | A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai. |
12. | A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben. |
13. | Esettanulmány, esetjáték feladatmegoldással. |
14. | A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Külső tanszék vezetője hagyja jóvá.