Objectives
The aim of the course unit is to introduce environmental performance assessment techniques and methods. The course unit introduces macro level performance assessment methods, and the necessity and aims of the application of such methods, and the practical applicability of methods and their findings in organisational practice.
Academic results
Knowledge
- Knows the theoretical background and the main concepts of environmental performance assessment techniques.
- Knows the macro level performance assessment methods, and planning methods.
- Knows the of the application of such methods, and the practical applicability of methods and their findings in organisational practice.
Skills
- They are competent in applying the generic and specific mathematical, natural science and social science principles, rules, internependencies and procedures in order to resolve problems arising in the domain of environmental protection.
- They are competent in the design and operation of environmental management systems.
- They are competent in energy efficiency analyses, surveys, audits, the planning and execution of energy efficiency actions.
Attitude
- They shall adopt the professional and ethical system of values required for environmental protection.
- They shall strive to plan and execute their duties professionally, autonomously or in a working group.
- They shall strive to perform their work with a system-oriented and process-oriented mindset, following a complex approach.
Independence and responsibility
- During their decision-making, they shall respect workplace health and safety, technical, economic and legal regulations, as well as fundamental engineering ethics.
- They shall take an initiator attitude in resolving environmental problems and conflicts, they shall uncover and reveal the shortcomings of applied techniques and technologies, the endemic risks in processes, and shall initiate mitigatory efforts in order to contain and reduce these.
- Feels responsible for taking greater account of environmental and social aspects.
Teaching methodology
Lectures, team work
Materials supporting learning
General Rules
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy esetjáték feladatmegoldással és egy önálló feladat alapján történik. 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (1 zárthelyi dolgozat + esetjáték feladatmegoldással); 2. valamint önálló feladat kidolgozása jelenti.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy tartalmi összefüggéseinek komplex, írásos értékelése zárthelyi dolgozat keretében történik. Az esetjáték célja az elsajátított ismeretek felhasználásának módját és a kompetenciák meglétét hivatott ellenőrizni. 2. Önálló feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság egyfajta komplex értékelési módja annak, hogy a hallgató hogyan sajátította el az ismereteket, rendelkezik-e az önálló feladatmegoldás készségével, képességével, képes volt-e az ismereteket alkotó módon alkalmazni, értékelni. Az önálló feladat tartalmát az oktató a hallgatóval történt tartalmi egyeztetést követően határozza meg. A feladat írásos formában történő beadási határideje a szemeszter utolsó előtti hétvégéje.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30%
- önálló feladat: 40%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 85-90 |
Good | 70-85 |
Satisfactory | 55–70 |
Pass | 40–55 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
0
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
2. | Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. |
3. | Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA). |
4. | Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása. |
5. | A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. |
6. | Zh dolgozat. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés. |
7. | Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei. |
8. | Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása. |
9. | Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése. |
10. | Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése. |
11. | A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai. |
12. | A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben. |
13. | Esettanulmány, esetjáték feladatmegoldással. |
14. | A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- |
Approval and validity of subject requirements
0
0