Objectives
The aim of the course is to acquaint students with the theory and practice of sustainable development, especially in the international and national policies. During the course, we will also provide an overview of the possibilities of corporate management practices for sustainability.
Academic results
Knowledge
- The student has theoretical knowledge of the parts of macroeconomics concerning the factors of production and knowledge of their practical applicability.
- The student knows the different interpretive concepts and theories of sustainable development.
- The student knows the macro-level horizontal instruments of sustainable development policies, SD strategies and programs.
- The student knows the relevant indicators, typical methods of evaluation.
- The student knows the main features of the practice of the sustainable develeopment management.
Skills
- The student is able to use the learned theories and methods, he/she explores, systematizes and analyzes facts and basic connections, formulates independent conclusions and critical remarks, makes decision-making proposals, and makes decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
- The student interprets the possible consequences of the decisions in his engineering or managerial profession and activity, and is able to follow and evaluate the changes and their effects of global trends of world economy and national policies.
- The student can apply relevant problem solving techniques and methods, problem solving methods, taken into account their application conditions and limitations.
- The student is able to collaborate with others with different disciplines.
Attitude
- In order to perform quality work, the student is problem-sensitive and proactive.
- Receptive to new information, new professional knowledge and methodologies, open to new, independent and collaborative tasks and responsibilities. The student strives to improve his knowledge and working relationships.
- The student is open to challenges in the broader economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, strives to follow and understand the changes.
- The student has inclusive views on sectoral, regional, national and European values (including social, societal and ecological, sustainability aspects).
Independence and responsibility
- The student is responsible for his/her analyzes, conclusions and decisions.
- The student is responsible for complying with professional, legal, ethical standards and rules related to his/her work and conduct.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
- The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
- G. Bartus: Unsustainability as an economic problem. In: Marcel Szabó and Marie-Claire Cordonie Segger (ed.) Intergenerational Justice in Sustainable Development Treaty Implementation, Cambridge University Press, 2019.
- Bartus G.: Miért nem képesek a társadalmak megfékezni a természeti környezet pusztulását? – Az érdemi és hatékony környezetpolitika körvonalai. In: Hegymenet – Társadalmi és politikai kihívások Magyarországon (Szerk: Jakab András és Urbán László) Budapest: Osiris, 2017. 442-460.
- Bartus G.: A fenntarthatósági politika értelméről. In: „Jót s jól!” 26 tanulmány a fenntarthatóságról (Szerk: Bodor M., Kerekes S. és Zilahy Gy.) Kőszeg: iASK Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017. 20-27.
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására, Statisztikai Szemle, 91 (8-9), 842-869. (2013)
- Bartus, G.: A fenntartható fejlődés értelmezési problémái, Minőség és Megbízhatóság, XLVI (6), 309-316. (2012)
- Bartus, G.: Távol a fenntartható társadalomtól, Studia Wesprimiensia, 19 (1-2), 10-17. (2018)
- Bartus G.: Fenntarthatóság és társadalmi igazságosság, Periodica Oeconomica, 3. (2), 37-47. (2010)
- Bartus G.: Alkotmányozás és a környezet védelme. Kommentár, 5. évf. 6. szám, 24-33. (2010)
- Bartus G.: Szükségünk van-e jóléti vállalatokra? Kommentár 3. évf. 5. szám, 26-40. (2008)
- Bartus G.: A fenntartható fejlődés rejtélyes fogalmáról. Kommentár 1. évf. 6. szám, 55-63. (2006)
- United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. General Assembly Resolution A/RES/70/1. (2015)
- 18/2013. (III. 28.) OGY határozat a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról
- L. Meuleman (ed.): Transgovernance – Advancing Sustainability Governance. Springer, Heidelberg-New York, Dordrecht-London, 2013.
- J.D. Sachs: The Age of Sustainable Development. Columbia University Press, New York, 2015.
- D. Acemoglu – J.A. Robinson: Miért buknak el a nemzetek? (ford: Garamvölgyi A.) HVG Könyvek, Budapest, 2013.
- J. Diamond: Összeomlás – Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez. Typotex, Budapest, 2007.
- A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Műhelytanulmányok sorozatának számai, letölthetők innen:
- https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
- írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 92-100 |
Very good | 85–92 |
Good | 70–85 |
Satisfactory | 55-70 |
Pass | 40-55 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
a következő tanórára való egyéni felkészülés | 13x1=13 |
felkészülés a zárthelyikre | 19 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés: a fenntarthatóság problémája. Miért lett divat a „fenntartható fejlődés”-ből? |
2. | A fenntartható fejlődés fogalma, a fogalom különböző értelmezései. Az értelmezők előzetes normatív elköteleződéseinek hatása az értelmezésre. |
3. | A fizikai (gazdasági) erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
4. | A humán erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
5. | A természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatásai – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
6. | Társadalmi tőke – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei. |
7. | A fenntartható fejlődés nemzetközi egyezményei és programjai. Az Európai Unió fenntarthatósági politikái. |
8. | Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiák. Települési fenntarthatósági programok. |
9. | Fenntartható-e a vállalat? |
10. | A fenntarthatósági politika eszközei: indikátorok, előrehaladási jelentések. |
11. | A fenntarthatósági politika kapcsolódása a gazdaságpolitikához. A gazdasági szabályzórendszer átalakítása. Fenntartható finanszírozás. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|