Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
Azonosító
BMEGT42V103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2020. április 29./4. számú határozatával, érvényes 2020. április 29-től

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a fenntartható fejlődés elméletével és gyakorlati alkalmazásával, a fenntarthatóság érvényesíthetőségével a nemzetközi és nemzeti politikákban, valamint a vállalati menedzsmentben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a makroökonómia termelési tényezőkre vonatkozó részeinek elméleti ismereteivel és gyakorlati alkalmazhatóságára vonatkozó tudással..
  2. Ismeri a fenntartható fejlődés különböző értelmezési koncepcióit, elméletét.
  3. Ismeri a fenntarthatósági politika makro szintű horizontális eszközeit, ezek közül különösen a fenntartható fejlődési stratégiákat és programokat..
  4. Ismeri jellemző indikátorait, az előrehaladás értékelésének jellemző módjait
  5. Ismeri a vállalati fenntarthatósági menedzsment gyakorlatának fő jellegzetességeit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során..
  3. Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
  4. Alkalmazni tudja a gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel. - Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére.
  3. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. Befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus alapvető tananyaga egy több cikkből és tanulmányból álló válogatás, amit az új eredmények megjelenésével folyamatosan frissítünk. Az anyagok elektronikusan minden hallgató számára elérhetők, letölthetők.
  • The core curriculum of the course is a selection of several articles and research papers, which are constantly updated as new results appear. The materials are available and downloadable for all students.
  • G. Bartus: Unsustainability as an economic problem. In: Marcel Szabó and Marie-Claire Cordonie Segger (ed.) Intergenerational Justice in Sustainable Development Treaty Implementation, Cambridge University Press, 2019.
  • Bartus G.: Miért nem képesek a társadalmak megfékezni a természeti környezet pusztulását? – Az érdemi és hatékony környezetpolitika körvonalai. In: Hegymenet – Társadalmi és politikai kihívások Magyarországon (Szerk: Jakab András és Urbán László) Budapest: Osiris, 2017. 442-460.
  • Bartus G.: A fenntarthatósági politika értelméről. In: „Jót s jól!” 26 tanulmány a fenntarthatóságról (Szerk: Bodor M., Kerekes S. és Zilahy Gy.) Kőszeg: iASK Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017. 20-27.
  • Bartus, G.: A fenntartható fejlődés fogalom értelmezésének hatása az indikátorok kiválasztására, Statisztikai Szemle, 91 (8-9), 842-869. (2013)
  • Bartus, G.: A fenntartható fejlődés értelmezési problémái, Minőség és Megbízhatóság, XLVI (6), 309-316. (2012)
  • Bartus, G.: Távol a fenntartható társadalomtól, Studia Wesprimiensia, 19 (1-2), 10-17. (2018)
  • Bartus G.: Fenntarthatóság és társadalmi igazságosság, Periodica Oeconomica, 3. (2), 37-47. (2010)
  • Bartus G.: Alkotmányozás és a környezet védelme. Kommentár, 5. évf. 6. szám, 24-33. (2010)
  • Bartus G.: Szükségünk van-e jóléti vállalatokra? Kommentár 3. évf. 5. szám, 26-40. (2008)
  • Bartus G.: A fenntartható fejlődés rejtélyes fogalmáról. Kommentár 1. évf. 6. szám, 55-63. (2006)
  • United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. General Assembly Resolution A/RES/70/1. (2015)
  • 18/2013. (III. 28.) OGY határozat a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról
  • L. Meuleman (ed.): Transgovernance – Advancing Sustainability Governance. Springer, Heidelberg-New York, Dordrecht-London, 2013.
  • J.D. Sachs: The Age of Sustainable Development. Columbia University Press, New York, 2015.
  • D. Acemoglu – J.A. Robinson: Miért buknak el a nemzetek? (ford: Garamvölgyi A.) HVG Könyvek, Budapest, 2013.
  • J. Diamond: Összeomlás – Tanulságok a társadalmak továbbéléséhez. Typotex, Budapest, 2007.
  • A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Műhelytanulmányok sorozatának számai, letölthetők innen:
  • https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli összegző teljesítményértékeléseken mutatott teljesítmény alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett összegző tanulmányi teljesítményértékelés: két db írásbeli zárthelyi dolgozat. A zárthelyi dolgozatok feleletválasztós tesztek: a fogalomhasználat pontosságát, az alapvető tételek, összefüggések helyes ismeretét és az alapvető tételek alkalmazásának készségét mérik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 1. zh: 50%
  • írásbeli részteljesítmény-értékelés – 2. zh: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 85–92
70–85
Közepes 55-70
Elégséges 40-55
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

A zárthelyi a pótlási héten a TVSZ általános előírásai szerint pótolható, javítható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
a következő tanórára való egyéni felkészülés 13x1=13
felkészülés a zárthelyikre 19
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. április 1-jén, érvényes 2020. szeptember 1-jétől.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint

Előadások témái
1. Bevezetés: a fenntarthatóság problémája. Miért lett divat a „fenntartható fejlődés”-ből?
2. A fenntartható fejlődés fogalma, a fogalom különböző értelmezései. Az értelmezők előzetes normatív elköteleződéseinek hatása az értelmezésre.
3. A fizikai (gazdasági) erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
4. A humán erőforrások – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
5. A természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatásai – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
6. Társadalmi tőke – elmélet, szerepe a fejlődésben, globális és hazai helyzete, trendjei.
7. A fenntartható fejlődés nemzetközi egyezményei és programjai. Az Európai Unió fenntarthatósági politikái.
8. Nemzeti fenntartható fejlődési stratégiák. Települési fenntarthatósági programok.
9. Fenntartható-e a vállalat?
10. A fenntarthatósági politika eszközei: indikátorok, előrehaladási jelentések.
11. A fenntarthatósági politika kapcsolódása a gazdaságpolitikához. A gazdasági szabályzórendszer átalakítása. Fenntartható finanszírozás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.