Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Éghajlatvédelem stratégiai tervezése
Azonosító
BMEGT42V200
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 6

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 3

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókkal az éghajlatvédelem főbb szakpolitikai és indikátor-alapú összefüggéseit

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó megelőzés és alkalmazkodásfőbb fogalmait.
  2. Ismeri az éghajlatvédelem és az ágazati dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat.
  3. Ismeri az ÜHG kibocsátás forrásait, azok környezetre, társadalomra gyakorolt hatásait.
  4. Ismeri a hazai, az EU és a nemzetközi klímapolitika főbb elveit.
Képesség
  1. Képes önálló véleményt alkotni éghajlatvédelmi kérdésekben.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  2. Felelősséget érez az éghajlatvédelem megvalósításáért
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a éghajlati és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Elóadások

Tanulástámogató anyagok

  • Lecture slides
  • K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom
  • https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek al-kalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy cso-portosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
75–84
Közepes 55–74
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalom-mal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató szá-mára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában is-mételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Mit jelent az éghajlatváltozás? Az üvegházhatás és az éghajlatváltozás kiváltó okainak, hatásainak tudományos háttere, az éghajlatváltozás megjelenési formái, várható tendenciáiMiért foglalkoznak „Rió-tól Párizsig” klímával a politikusok? Az éghajlatváltozás kapcsolódása egyes globális és regionális fenntarthatósági kihívásokhoz, az éghajlatvédelem nemzetközi dimenzióiKi tehet róla? Az üvegházhatású gázok kibocsátását okozó ágazatok, társadalmi-gazdasági tevékenységek „életciklus szemléletben”Mit mér a karbonlábnyom? Az üvegházhatású gázok kibocsátásának számítási módszerei, a karbonlábnyom számítás gyakorlata, nemzetközi összehasonlításaMi a teendő? Az éghajlatvédelem stratégiai megközelítése, EU-s és hazai klímapolitikák, klímastratégiák alapjai, kapcsolódás az energia- közlekedés és agrárpolitikákhozMenedzselhető a megelőzés? A kibocsátás-csökkentés főbb technológiai lehetőségei, a tervezés, termelés, szállítás, fogyasztás hatása az üvegházhatású gázok kibocsátásáraMerre vezet az éghajlatvédelem helyi útja? Az éghajlati sérülékenység alakulása, a megelőzés és a tervszerű (reziliens) felkészülés stratégiái az önkormányzatok szintjénTervezhető-e az alkalmazkodás? Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás ágazati dimenziói többek között a vízgazdálkodás, kritikus infrastruktúra, mezőgazdaság, turizmus, természetvédelem területénFejben dől el? Az éghajlati szemléletformálás és a partnerség-építés stratégiai eszközei, többek között a lakossági célcsoportok, a gazdasági és államigazgatási döntéshozók, civil szervezetek körébenSzervezhető-e az éghajlatvédelem? A klímastratégiák tervezés-koordinációja, végrehajtásának és nyomonkövetésének intézményi háttere, az állam, az önkormányzatok, a tudományos és gazdasági (köz)testületek, civil szervezetek és egyházak szerepeMikro-szint: hogyan lehet az „üzlet” klímabiztos? Vállalati szintű éghajlatvédelem, kapcsolódás a vállalati menedzsment eszközökhözMakro-szint: hozhat-e pénzt a CO2? A kibocsátás-kereskedelem és a karbon-adó közgazdasági háttere, EU-s és hazai gyakorlata, a karbon tőzsde „működése”

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pálvölgyi Tamás egyetemi docens / associate professor palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.