Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgya célját a környezetértékelés és alternatív módszereinek ismertetése, valamint a környezetértékelési módszerek ágazati alkalmazási lehetőségének bemutatása adja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezetértékelés elméleti hátterét, beleértve a teljes gazdasági érték koncepcióját,
- ismeri a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket, valamint ágazati alkalmazásukat,
- ismeri a feltárt preferenciákon alapuló környezetértékelési módszerek és ágazati alkalmazásukat,
- ismeri a CSR vállalati gyakorlatát,
Képesség
- Képes a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
- képes a feltárt preferenciákon módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
- képes a CSR tevékenységek azonosítására a vállalati gyakorlatban,
- képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon,
- képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
- Nyitott a környezetértékelési módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
- nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
- törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg,
- együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
- a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Mű-szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
- Marjainé dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
- Előadásanyagok diasorai / ppt slides.
- American Journal of Agricultural Economics
- Ecological Economics
- Journal of Agricultural Resource Economics
- Journal of Economic Perspectives
- Journal of Environmental Economics and Management
- Journal of Environmental Planning and Management
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. Egy kiválasztott, természetvédelmi/ turisztikai szempontból fontos terület bemutatása, a teljes gazdasági érték elemeinek illetve a fontosabb ökoszisztéma-szolgáltatásoknak a bemutatása a kiválasztott terület esetében. 2. Kiválasztott környezetértékelési módszerrel (pl. feltételes értékelés, feltételes választás, utazási költség módszer, hedonikus ármódszer) készült tanulmány(ok) elemző bemutatása.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 50
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) Az részteljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
gyakorlati feladat elkészítése | 32 |
vizsgafelkészülés | 42 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetértékelés célja, típusai, a pénzbeli környezetértékelés kritikája. |
2. | A monetáris környezetértékelés és a fenntarthatóság megközelítései. |
3. | Az ökoszisztéma szolgáltatások és a természeti tőke fogalma, értékelése. |
4. | Fizetési és elfogadási hajlandóság, a teljes gazdasági érték. |
5. | A közjavak és „közrosszak” jellemzői, az externáliák szerepe a környezetértékelésben, a társadalmi diszkontráta. |
6. | Környezetértékelési módszerek csoportosítása. |
7. | Költség alapú módszerek. |
8. | A kinyilvánított preferencia módszerek jellemzői. |
9. | Az utazási költség módszer és típusai. |
10. | A hedonikus ármódszer. |
11. | A feltárt preferencia módszerek általános jellemzői. |
12. | A feltételes értékelés. |
13. | Az indirekt feltárt preferencia módszerek. |
14. | Haszonátvitel és további alternatív módszerek. |
15. | A környezetértékelés és a kockázatkezelés kapcsolódási pontjai. |
16. | A kockázat fogalma, fajtái. |
17. | A kockázatkezelés megközelítései, kockázatkezelés társadalomtudományi szempontból. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szalmáné Dr. Csete Mária | egyetemi docens / associate professor | csete.maria@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.