Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetértékelés és kockázatelemzés
Azonosító
BMEGT42V501
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgya célját a környezetértékelés és alternatív módszereinek ismertetése, valamint a környezetértékelési módszerek ágazati alkalmazási lehetőségének bemutatása adja.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezetértékelés elméleti hátterét, beleértve a teljes gazdasági érték koncepcióját,
  2. ismeri a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket, valamint ágazati alkalmazásukat,
  3. ismeri a feltárt preferenciákon alapuló környezetértékelési módszerek és ágazati alkalmazásukat,
  4. ismeri a CSR vállalati gyakorlatát,
Képesség
  1. Képes a költség alapú és kinyilvánított preferencia módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
  2. képes a feltárt preferenciákon módszereket alkalmazó környezetértékelési esettanulmányok készítésére,
  3. képes a CSR tevékenységek azonosítására a vállalati gyakorlatban,
  4. képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban kommunikáljon, prezentáljon,
  5. képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
  1. Nyitott a környezetértékelési módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerésére, döntés-előkészítésben való fokozott figyelembevételükre,
  2. nyitott a fenntarthatósági elvek gyakorlati alkalmazására,
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg,
  4. együttműködik az ismeretek bővítése, illetve a felvetett problémák megoldásában való közös gondolkodás során az oktatókkal és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan készíti el a félév során a gyakorlati feladatot,
  2. a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  3. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Mű-szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
  • Marjainé dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
  • Előadásanyagok diasorai / ppt slides.
  • American Journal of Agricultural Economics
  • Ecological Economics
  • Journal of Agricultural Resource Economics
  • Journal of Economic Perspectives
  • Journal of Environmental Economics and Management
  • Journal of Environmental Planning and Management

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelésének két pillére: 1. Egy kiválasztott, természetvédelmi/ turisztikai szempontból fontos terület bemutatása, a teljes gazdasági érték elemeinek illetve a fontosabb ökoszisztéma-szolgáltatásoknak a bemutatása a kiválasztott terület esetében. 2. Kiválasztott környezetértékelési módszerrel (pl. feltételes értékelés, feltételes választás, utazási költség módszer, hedonikus ármódszer) készült tanulmány(ok) elemző bemutatása.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 50
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az részteljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
gyakorlati feladat elkészítése 32
vizsgafelkészülés 42
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A környezetértékelés célja, típusai, a pénzbeli környezetértékelés kritikája.
2. A monetáris környezetértékelés és a fenntarthatóság megközelítései.
3. Az ökoszisztéma szolgáltatások és a természeti tőke fogalma, értékelése.
4. Fizetési és elfogadási hajlandóság, a teljes gazdasági érték.
5. A közjavak és „közrosszak” jellemzői, az externáliák szerepe a környezetértékelésben, a társadalmi diszkontráta.
6. Környezetértékelési módszerek csoportosítása.
7. Költség alapú módszerek.
8. A kinyilvánított preferencia módszerek jellemzői.
9. Az utazási költség módszer és típusai.
10. A hedonikus ármódszer.
11. A feltárt preferencia módszerek általános jellemzői.
12. A feltételes értékelés.
13. Az indirekt feltárt preferencia módszerek.
14. Haszonátvitel és további alternatív módszerek.
15. A környezetértékelés és a kockázatkezelés kapcsolódási pontjai.
16. A kockázat fogalma, fajtái.
17. A kockázatkezelés megközelítései, kockázatkezelés társadalomtudományi szempontból.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szalmáné Dr. Csete Mária egyetemi docens / associate professor csete.maria@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.