I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ENVIRONMENTAL ECONOMICS
ID (subject code)
BMEGT42A001
Type of subject
contact unit
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
/mid-term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Position
assistant professor
Contact details
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Environmental Economics and Sustainability
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Validity is before 2017, next review in September 2021

Objectives

The aim of the course is to acquaint students with the theoretical and practical application of environmental economics, sustainability, and the European Union and Hungarian system of environmental regulation policy.

Academic results

Knowledge
  1. knowledge of the basic concepts, theories, national economy and international contexts of environmental economics.
  2. the typical sustainability and macro-level environmental indicators.
  3. the possibilities and main principles of environmental regulation related to their special field of interest.
Skills
  1. explore and analyze the facts and basic relations concerning the interactions of economic and environmental systems using the learned theories and methods, to formulate independent conclusions and critical remarks,
  2. prepare decision-making proposals for technical-economic alternatives that include environmental issues in a significant way.
  3. follow and interpret international economic processes, as well as changes in the relevant, related policies and legislation of the environmental field, and their effects. These are taken into account in their analyzes, proposals and decisions.
  4. apply the techniques of solving environmental and economic problems, the problem solving methods, their application conditions and limitations.
  5. work with other disciplines.
Attitude
  1. demonstrate problem-sensitive, proactive behavior in order to ensure quality work, they are initiators.
  2. susceptible to the reception of new information, new professional knowledge and methodologies, open to new, independent and cooperative tasks and responsibilities. They strive to develop their knowledge and working relationships.
  3. are open to the changes of the wider economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, they strive to follow and understand the changes.
  4. are inclusive for views of others, on sectoral, national and European values (including social, ecological and sustainability aspects).
Independence and responsibility
  1. take responsibility for analyzes, conclusions and decisions.
  2. take responsibility for compliance with professional, legal, ethical standards and rules related to work and conduct.

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
  • (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • : 100%

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének feltétele az aktív kontaktórai (az előadáson való) részvétel. A hallgató részvételét a jelenléti ív aláírásával dokumentálja. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig, az ott megadott számú féléven át érvényes.

Issuing grades

%
Excellent 92-100
Very good 85–92
Good 70–85
Satisfactory 55-70
Pass 40-55
Fail 40

Retake and late completion

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a szorgalmi időszak utolsó hetében díj-mentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés órákra 12
félévközi készülés órákra 2x10=20
összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei.
2. Globális ökológiai-ökonómiai kapcsolatok: ökológiai alapvetés. Környezetgazdaságtani alapösszefüggések. A gazdaság és a természet közötti viszony megközelítési módjai. Az ökológiai közgazdaságtan.
3. Növekedés, fejlődés és környezetvédelem. A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. Elméletek a növekedés és a környezetminőség kapcsolatára. A környezetvédelmi Kuznets-görbe. A fenntartható fejlődés fogalma.
4. Fenntarthatósági stratégiák, klímapolitika
5. A gazdasági teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntarthatósági indikátorok, új típusú mutatók.
6. Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje - Pigou és Coase elméletei.
7. A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai. A környezeti szabályozás alapelvei és a szabályzóeszközök választásának szempontjai.
8. Modern környezetpolitikai alapelvek. A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabályok.
9. A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: közvetlen előírások alapelvei és típusai. Szennyezési jogok piaca
10. A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: gazdasági ösztönzők alapelvei és típusai
11. A természeti erőforrások típusai, a természeti tőke fogalma, annak teljes gazdasági érték-koncepciója. Módszerek a természeti tőke értékelésére. A természeti erőforrások hasznosításának optimális szintje.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Bartus Gábor PhD egyetemi adjunktus bartus.gabor@gtk.bme.hu
Hortay Olivér PhD egyetemi adjunktus hortay.oliver@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements