Célkitűzések
A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan, a fenntarthatóság elméleti és gyakorlati alkalmazásával, a környezeti szabályozáspolitika európai uniós és magyar rendszerével.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével;
- ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat;
- ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
- A hallgató képes a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatkozó tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni és elemezni, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket megfogalmazni;
- követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során;
- Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakap-csolatainak fejlesztésére.
- Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, ökológiai és fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
- A hallgató önállóan képes a munkájával kapcsolatos környezeti kérdések megválaszolásához szükséges szakirodalmi források keresésére, előzetes feldolgozására.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
- (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja 2 db zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszálnak. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 25 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 |
Jeles | 85–91 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSZ értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 2) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
félévközi készülés órákra | 12 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A környezetgazdaságtan tárgya és módszerei. |
2. | Globális ökológiai-ökonómiai kapcsolatok: ökológiai alapvetés. Környezetgazdaságtani alapösszefüggések. A gazdaság és a természet közötti viszony megközelítési módjai. Az ökológiai közgazdaságtan. |
3. | Növekedés, fejlődés és környezetvédelem. A termelési lehetőségek határa és a fenntarthatóság. Erős és gyenge fenntarthatóság. Elméletek a növekedés és a környezetminőség kapcsolatára. A környezetvédelmi Kuznets-görbe. A fenntartható fejlődés fogalma. |
4. | Fenntarthatósági stratégiák, klímapolitika. |
5. | A gazdasági teljesítmény mérésének problémái. A nemzetgazdasági teljesítmény számbavételének környezeti szempontjai. Fenntarthatósági indikátorok, új típusú mutatók. |
6. | Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje - Pigou és Coase elméletei. |
7. | A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai. A környezeti szabályozás alapelvei és a szabályzóeszközök választásának szempontjai. |
8. | Modern környezetpolitikai alapelvek. A Coase-tételen alapuló környezeti szabályozás. A tulajdonjogok allokálása és a felelősségi szabályok. |
9. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: közvetlen előírások alapelvei és típusai. Szennyezési jogok piaca. |
10. | A Pigou-tételen alapuló környezeti szabályozás: gazdasági ösztönzők alapelvei és típusai. |
11. | A természeti erőforrások típusai, a természeti tőke fogalma, annak teljes gazdasági érték-koncepciója. Módszerek a természeti tőke értékelésére. A természeti erőforrások hasznosításának optimális szintje. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bartus Gábor | egyetemi adjunktus / senior lecturer | bartus.gabor@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.