I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL ELMÉLET ÉS KUTATÁS, SZÁMVITEL SZABÁLYOZÁS
Azonosító
BMEGT35ML64
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
A tantárgyi adatlap érvényességét felülvizsgáló Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanács ülés idő-pontja: 2021, május 26.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja a számvitel elméleti megalapozottsága és a kutatásmódszertanának továbbfejlesztése mellett a szakdolgozat hatékony, megfelelő színvonalú elkészítésének támogatása, továbbá bemutatni a hallgatóknak a számvitel szakterületi értelmezését és más szakterületekkel való kapcsolatát, valamint ráirányítani a figyelmet a gazdasági életben bekövetkező változások számviteli követhetőségére és feladataira. További cél a számvitel szabályozásának megismertetése a hallgatókkal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a számvitel elméleti hátterét, a számvitel területén elért tudományos eredményeket,
  2. a számvitel kutatásmódszertani eszközeit
  3. a számvitel szabályozási kereteit és eszközeit
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  3. a döntéshozatalt támogató számviteli feladatok elvégzésére
Attitűd
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik, használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  2. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. önálló döntéshozatalra képes,
  4. a számviteli folyamatokat érintő kérdések során képes megalapozottan mérlegelni,
  5. átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Fekete Szilveszter – Pete István: Gondolatok a számvitel tudományos alapozottságáról; efolyoirat.oszk.hu
  • Schroeder, R. G., Clark, M. W., & Cathey, J. M. (2019). Financial accounting theory and analysis: text and cases. John Wiley & Sons.
  • Glautier, M. W. E., & Underdown, B. (2001). Accounting theory and practice. Pearson education.
  • Malmi, T., & Granlund, M. (2009). In search of management accounting theory. European accounting review, 18(3), 597-620.
  • Fekete Szilveszter – Pete István: Gondolatok a számvitel tudományos alapozottságáról; efolyoirat.oszk.hu
  • Schroeder, R. G., Clark, M. W., & Cathey, J. M. (2019). Financial accounting theory and analysis: text and cases. John Wiley & Sons.
  • Glautier, M. W. E., & Underdown, B. (2001). Accounting theory and practice. Pearson education.
  • Malmi, T., & Granlund, M. (2009). In search of management accounting theory. European accounting review, 18(3), 597-620.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsga dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc, a megszerezhető maximális pontszám 100 pont.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás: 100+10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100%+10

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

TVSZ szerint

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 1×12= 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 26
vizsgafelkészülés 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021.09.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Történeti áttekintés a számvitel területén elért kutatási eredményekről, az elért kutatási eredmények bemutatása, gyakorlati adaptálásának lehetőségei.
2. A számvitel területén meghatározó tudományos eredményeket elért kutatók kutatási eredményeinek, életpályáinak áttekintése
3. Tudományos munka céljai, módjai termékei A tudományos szakirodalom formái, A tudományos alkotás tárgyköre és információ bázisa
4. A tudományos írásmű szerkezete, szerkesztése és szövegezése, A számítógépes szakirodalmi forráskutatás
5. Mérlegelméletek, Számvitel elmélet és empirikus kutatás: klasszikus elmélet, Piac-alapú számviteli kutatás, Pozitív számvitel elmélet, Érdekhordozói elméletek, Szabályozás elmélete
6. Konkrét kutatás áttekintése
7. Nemzetközi szabályozási trendek a számvitel területén

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá