Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy oktatásának célja a számvitel elméleti megalapozottsága és a kutatásmódszertanának továbbfejlesztése mellett a szakdolgozat hatékony, megfelelő színvonalú elkészítésének támogatása, továbbá bemutatni a hallgatóknak a számvitel szakterületi értelmezését és más szakterületekkel való kapcsolatát, valamint ráirányítani a figyelmet a gazdasági életben bekövetkező változások számviteli követhetőségére és feladataira. További cél a számvitel szabályozásának megismertetése a hallgatókkal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a számvitel elméleti hátterét, a számvitel területén elért tudományos eredményeket,
- a számvitel kutatásmódszertani eszközeit
- a számvitel szabályozási kereteit és eszközeit
Képesség
- az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- a döntéshozatalt támogató számviteli feladatok elvégzésére
Attitűd
- nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- gyarapítja tudását és tájékozódik, használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- önálló döntéshozatalra képes,
- a számviteli folyamatokat érintő kérdések során képes megalapozottan mérlegelni,
- átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Fekete Szilveszter – Pete István: Gondolatok a számvitel tudományos alapozottságáról; efolyoirat.oszk.hu
- Schroeder, R. G., Clark, M. W., & Cathey, J. M. (2019). Financial accounting theory and analysis: text and cases. John Wiley & Sons.
- Glautier, M. W. E., & Underdown, B. (2001). Accounting theory and practice. Pearson education.
- Malmi, T., & Granlund, M. (2009). In search of management accounting theory. European accounting review, 18(3), 597-620.
- Fekete Szilveszter – Pete István: Gondolatok a számvitel tudományos alapozottságáról; efolyoirat.oszk.hu
- Schroeder, R. G., Clark, M. W., & Cathey, J. M. (2019). Financial accounting theory and analysis: text and cases. John Wiley & Sons.
- Glautier, M. W. E., & Underdown, B. (2001). Accounting theory and practice. Pearson education.
- Malmi, T., & Granlund, M. (2009). In search of management accounting theory. European accounting review, 18(3), 597-620.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsga dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc, a megszerezhető maximális pontszám 100 pont.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 100+10
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100%+10
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSZ szerint
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 91-95 |
Jó | 81–90 |
Közepes | 66–80 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 1×12= 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 26 |
vizsgafelkészülés | 40 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2021.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Történeti áttekintés a számvitel területén elért kutatási eredményekről, az elért kutatási eredmények bemutatása, gyakorlati adaptálásának lehetőségei. |
2. | A számvitel területén meghatározó tudományos eredményeket elért kutatók kutatási eredményeinek, életpályáinak áttekintése |
3. | Tudományos munka céljai, módjai termékei A tudományos szakirodalom formái, A tudományos alkotás tárgyköre és információ bázisa |
4. | A tudományos írásmű szerkezete, szerkesztése és szövegezése, A számítógépes szakirodalmi forráskutatás |
5. | Mérlegelméletek, Számvitel elmélet és empirikus kutatás: klasszikus elmélet, Piac-alapú számviteli kutatás, Pozitív számvitel elmélet, Érdekhordozói elméletek, Szabályozás elmélete |
6. | Konkrét kutatás áttekintése |
7. | Nemzetközi szabályozási trendek a számvitel területén |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá