Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Könyvvizsgálat rendszere és informatikai megoldások
Azonosító
BMEGT35ML66
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docensr
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 581083/2/2020 iktatószámú határozat 13. döntésével, érvényes 2020. november 25-től.

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerjék a könyvvizsgálat nemzetközileg elfogadott és használt módszereit, alapelveit, filozófiáját, logikáját, és az azt segítő informatikai megoldásokat. További cél a Nemzeti Könyvvizsgálati Standardok szerkezetének, a legfontosabb standardok tartalmának és belső összefüggéseinek, más standardokhoz való kapcsolódásának ismertetése, valamint a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának informatikai alkalmazása. Mindemellett a tárgy keretein belül egy általános informatikai ismereteket is kívánunk nyújtani, amely során a hallgatók megismerik, hogy hogyan működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken, továbbá az ellenőrzési folyamataikba hogyan tudják beépíteni. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját munkáltatójuk, vállalatuk tekintetében átgondolják a digitális transzformáció lehetőségeit, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki a transzformáció megvalósítására A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – a hallgatók olyan mértékű jártasságra tegyenek szert, hogy képesek legyenek az ellenőrzési és könyvvizsgálati feladatok informatikai megoldásainak alkalmazására. Fontos követelmény, hogy a tantárgy keretében tanultak alapján a hallgató képes legyen a könyvvizsgálathoz szükséges informatikai ismereteket alkalmazni, annak tervezésétől a lebonyolításig.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
  1. feladatokhoz nélkülözhetetlenek.
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadásokon és szemináriumokon kiadott, illetve a kari moodle rendszerből letölthető anyagok. – Lecture notes, handouts and supporting materials can be downloaded from Moodle
  • Informatikai audit a könyvvizsgálatban - Módszertani útmutató, MKVK
  • Lukács J (2017): Könyvvizsgálat rendszere (2017), Aula kiadó, Budapest
  • IT, AI, Big Data, gépi tanulás, IoT, Ipar 4.0 témákról szóló szakcikkek és tanulmányok (a tantárgy oktatási lapján rendszeresen aktualizált).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (25%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 25. Önként vállalt házi feladat (75%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 8-10 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során kiadott témakörében. A teljesítéssel maximum 75 pont, azaz 100% vizsga-részarány szerezhető, tehát az írásbeli ezzel a házi feladattal kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 75 pont érhető el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai részvétel : 25%
  • Önként vállalt házi feladat : 75%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli teljesítményértékelés (vizsgateszt: 75%.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) A vizsgateszt újbóli megírása, pótlása, javítása a mindenkor érvényes vizsgaszabályzat szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 6x3=18
felkészülés az órákra 6x2=12
Projektfeladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 18
vizsga 2
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2021. február 1-től

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Információrendszerek az ERP-n túl: CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés), BI (üzleti intellgencia), CPQ (konfigurálás, árazás, ajánlatadás), GRC (kormányzás, kockázat, megfelelés).
2. Információmenedzsment modellek: rendszerfejlesztés és üzemeltetés
3. Az IT sikeres megújulásának elemei. IT stratégia az üzleti stratégiával összhangban, IT kontrolling
4. Digitális transzformáció . A digitális transzformáció makró és mikró hajtóerei
5. Adatvezérelt technológiák
6. A számítógéppel támogatott könyvvizsgálat. Könyvvizsgálatot támogató szoftver követelmények.
7. A magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standard alapvető iránymutatásai az informatikai rendszerek könyvvizsgálatának folyamatában. Dokumentációk és archiválás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Böcskei Elvira course leader . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Danyi Pál . danyi@mvt.bme.hu
Dr. Rózsa Attila

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.