Verziók
Célkitűzések
A tantárgy célja bemutatni a marketing szerepét a szervezetek működésében, segíteni az ehhez kapcsolódó eszközök és feladatok megismerését. A tanagyag átfogó képet ad a stratégiai környezet feltérképezéséről (információgyűjtési, környezet- és helyzetelemzési modellek, módszerek), valamint az ezen jellemzők alapján felvázolható marketingstratégiák sajátosságairól. A tantárgy során a hallgatók megismerkednek a marketing területén felmerülő feladatokkal, eszközrendszerrel és stratégiákkal. A félév során kiadott feladatok teljesítésével a hallgatók képesek lesznek összegző megoldási javaslatot tenni a vállalati életben is fellelhető marketing problémákra az előadásokon megszerzett ismeretek felhasználásával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri marketingmenedzsmenttel kapcsolatos főbb fogalmakat
- Ismeri a különböző vállalati és környezeti elemzési módszereket és azok sajátosságait
- Megismeri a korszerű marketingkoncepciókat és stratégiákat
- Ismeri a termék és márka, a pozícionálás összefüggéseit
- Ismeri az árpolitikát és annak vállalati sajátosságait
- Ismeri a marketing kommunikáció sajátosságait
- Ismeri a vállalati értékesítési rendszereket és sajátosságait
Képesség
- A marketingmenedzsment összefüggéseinek elsajátításán keresztül vállalkozások marketing tevékenységének tervezését, ellenőrzését elvégzi és hatékonyság növelő javaslatokat tesz.
- Korszerű elemzési módszerekkel képes a vállalat makro-és mikrokörnyezetét elemezni
- Elsajátítja a korszerű marketingkommunikációs eszközök alkalmazását és operatív tervet készít a vállalat marketingkommunikációjára
- Képes tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni, rendszerezni és elemezni.
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- Rugalmasságot, a változásokra való érzékenységet, proaktív magatartást tanúsít.
- Projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Gondolkodása hosszabb távú és elemző, nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira és törekszik önmaga fejlesztésére.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- A problémamegoldás során elemzi és értékeli a rendelkezésre álló információkat és ennek segítségével többpólusú problémamegoldás irányába fejlődik tovább
- Képes összetett marketingtervezési feladatok elvégzésére, illetve azok irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, önállóan vagy csoportmunkában készített feladatok és ezek prezentálása.
Tanulástámogató anyagok
- Az oktató által kiadott oktatási segédletek a tárgy Moodle oldalán. (https://edu.gtk.bme.hu)
- Kotler, P., Armstrong, G. (2016): Principles of Marketing. 16th Edition, Pearson
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Két darab évközi írásbeli teljesítménymérés (30%-30%), illetve önálló munka, melyben előre meghatározott feltételek szerint csoportmunka eredményéről készítenek beadandó dolgozatot a hallgatók (30%), majd eredményét prezentáció formájában adják elő (10%). A prezentáció egyszeri alkalommal történik, melynek időpontját az oktatók határozzák meg.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Két darab zárthelyi dolgozat: Minden ZH az adott témakörhöz kapcsolódó fogalmakra, alapvető összefüggésekre kérdez rá. Jellemzően igaz-hamis, feleletválasztós kérdésekből áll. - Önálló csoportmunka a félév során a megadott feltételek szerint: o Beadandó dolgozat: A hallgatók előre meghatározott csoportokban dolgozhatnak. A hallgatók feladata egy marketingstratégia kidolgozása egy új termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan. A beadandó dolgozat feltöltési határideje az első órán kerül kihirdetésre az oktatók által. A kész dolgozatot a tárgy moodle oldalára szükséges feltölteni: http://edu.gtk.bme.hu o Prezentáció: A csoportmunka eredményét a hallgatóknak prezentálniuk is szükséges egy tanórai prezentáció formájában. A csoportmunka eredményét az oktatók a prezentáció után értékelik. - A félév során külön feladatok (opcionális önálló munka) teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi: 30%
- 2. zárthelyi: 30%
- 3. részteljesítmény értékelés: 30%
- 4. részteljesítmény értékelés: 10%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 87,5 –90 |
Jó | 75 –87 |
Közepes | 62 –74,5 |
Elégséges | 50 –61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A félév során tartott összesen két zárthelyiből mindkettő pótolható, javítható. (aki egyik zárthelyi dolgozatot sem írta meg, nem pótolhat) 2) A TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében – Javítás esetén a pótZH-n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) 3) Javításnak – az eredeti 2 zh és részteljesítmény értékelések alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 4) Az önálló munka (házi feladat, beadandó dolgozat) nem pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladatok és prezentáció elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a marketingbe. Ügyfélérték létrehozása |
2. | Környezetelemzés. Marketingstratégia |
3. | Marketing információs rendszer |
4. | Piaci szegmentáció, Célpiac és pozicionálás. Versenyelőny |
5. | Fogyasztói piacok és vásárlói magatartás |
6. | Üzleti piacok és vásárlói magatartás |
7. | Termék és szolgáltatás |
8. | Termékfejlesztés |
9. | Árképzés és marketingcsatornák |
10. | Integrált marketing kommunikáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dóra Tímea | egyetemi tanársegéd | dora.timea@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.