Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MARKETING
Azonosító
BMEGT20MW01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szalkai Zsuzsanna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni a marketing szerepét a szervezetek működésében, segíteni az ehhez kapcsolódó eszközök és feladatok megismerését. A tanagyag átfogó képet ad a stratégiai környezet feltérképezéséről (információgyűjtési, környezet- és helyzetelemzési modellek, módszerek), valamint az ezen jellemzők alapján felvázolható marketingstratégiák sajátosságairól. A tantárgy során a hallgatók megismerkednek a marketing területén felmerülő feladatokkal, eszközrendszerrel és stratégiákkal. A félév során kiadott feladatok teljesítésével a hallgatók képesek lesznek összegző megoldási javaslatot tenni a vállalati életben is fellelhető marketing problémákra az előadásokon megszerzett ismeretek felhasználásával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri marketingmenedzsmenttel kapcsolatos főbb fogalmakat
  2. Ismeri a különböző vállalati és környezeti elemzési módszereket és azok sajátosságait
  3. Megismeri a korszerű marketingkoncepciókat és stratégiákat
  4. Ismeri a termék és márka, a pozícionálás összefüggéseit
  5. Ismeri az árpolitikát és annak vállalati sajátosságait
  6. Ismeri a marketing kommunikáció sajátosságait
  7. Ismeri a vállalati értékesítési rendszereket és sajátosságait
Képesség
  1. A marketingmenedzsment összefüggéseinek elsajátításán keresztül vállalkozások marketing tevékenységének tervezését, ellenőrzését elvégzi és hatékonyság növelő javaslatokat tesz.
  2. Korszerű elemzési módszerekkel képes a vállalat makro-és mikrokörnyezetét elemezni
  3. Elsajátítja a korszerű marketingkommunikációs eszközök alkalmazását és operatív tervet készít a vállalat marketingkommunikációjára
  4. Képes tényeket és alapvető összefüggéseket feltárni, rendszerezni és elemezni.
  5. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. Rugalmasságot, a változásokra való érzékenységet, proaktív magatartást tanúsít.
  2. Projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Gondolkodása hosszabb távú és elemző, nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  4. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira és törekszik önmaga fejlesztésére.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. A problémamegoldás során elemzi és értékeli a rendelkezésre álló információkat és ennek segítségével többpólusú problémamegoldás irányába fejlődik tovább
  2. Képes összetett marketingtervezési feladatok elvégzésére, illetve azok irányítására.
  3. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  4. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, önállóan vagy csoportmunkában készített feladatok és ezek prezentálása.

Tanulástámogató anyagok

  • Az oktató által kiadott oktatási segédletek a tárgy Moodle oldalán. (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Kotler, P., Armstrong, G. (2016): Principles of Marketing. 16th Edition, Pearson

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Két darab évközi írásbeli teljesítménymérés (30%-30%), illetve önálló munka, melyben előre meghatározott feltételek szerint csoportmunka eredményéről készítenek beadandó dolgozatot a hallgatók (30%), majd eredményét prezentáció formájában adják elő (10%). A prezentáció egyszeri alkalommal történik, melynek időpontját az oktatók határozzák meg.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Két darab zárthelyi dolgozat: Minden ZH az adott témakörhöz kapcsolódó fogalmakra, alapvető összefüggésekre kérdez rá. Jellemzően igaz-hamis, feleletválasztós kérdésekből áll. - Önálló csoportmunka a félév során a megadott feltételek szerint: o Beadandó dolgozat: A hallgatók előre meghatározott csoportokban dolgozhatnak. A hallgatók feladata egy marketingstratégia kidolgozása egy új termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan. A beadandó dolgozat feltöltési határideje az első órán kerül kihirdetésre az oktatók által. A kész dolgozatot a tárgy moodle oldalára szükséges feltölteni: http://edu.gtk.bme.hu o Prezentáció: A csoportmunka eredményét a hallgatóknak prezentálniuk is szükséges egy tanórai prezentáció formájában. A csoportmunka eredményét az oktatók a prezentáció után értékelik. - A félév során külön feladatok (opcionális önálló munka) teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 50 pont felett)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi: 30%
  • 2. zárthelyi: 30%
  • 3. részteljesítmény értékelés: 30%
  • 4. részteljesítmény értékelés: 10%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 87,5 –90
75 –87
Közepes 62 –74,5
Elégséges 50 –61,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A félév során tartott összesen két zárthelyiből mindkettő pótolható, javítható. (aki egyik zárthelyi dolgozatot sem írta meg, nem pótolhat) 2) A TVSZ vonatkozó pontjainak értelmében – Javítás esetén a pótZH-n elért eredmény számít a végeredménybe. (Rontani is lehet!) 3) Javításnak – az eredeti 2 zh és részteljesítmény értékelések alapján – a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli ZH írása számít. 4) Az önálló munka (házi feladat, beadandó dolgozat) nem pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×3=42
félévközi készülés az órákra 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
házi feladatok és prezentáció elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés a marketingbe. Ügyfélérték létrehozása
2. Környezetelemzés. Marketingstratégia
3. Marketing információs rendszer
4. Piaci szegmentáció, Célpiac és pozicionálás. Versenyelőny
5. Fogyasztói piacok és vásárlói magatartás
6. Üzleti piacok és vásárlói magatartás
7. Termék és szolgáltatás
8. Termékfejlesztés
9. Árképzés és marketingcsatornák
10. Integrált marketing kommunikáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dóra Tímea egyetemi tanársegéd dora.timea@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.