Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a résztvevők jobban megértsék az emberi magatartás jellemzőit, a menedzserek és beosztottak magatartását, a csoportok sajátosságait a munkakörnyezetben, valamint a szervezet egészének kialakítási szabályait. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment módszerekre és azok - a szervezet tagjaira és teljesítményükre - gyakorolt hatásaira. Minden egyes téma tárgyalása során gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a szervezetekben tipikusan előforduló problémákat. További célunk, hogy a szervezetekben dolgozó menedzserek képesek legyenek összekapcsolni a közgazdaságtan, a szociológia, a pszichológia eredményeit, és a menedzseri szerepekben alkalmazzák a szervezet szempontjából legalkalmasabbat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek menedzseri munka alapját képezik.
- Áttekintéssel rendelkezik a szervezetek, az azt vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes a menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy a szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
- Elfogadja a magyar és az európai menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív a szervezeten belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, bemutatók.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a slide-show-k a http://www.mvt.bme.hu/oktatas címről, a tárgy neve alatt letölthetőek.
Általános szabályok
A tantárgy negyedéves vizsgával zárul
Teljesítményértékelési módszerek
A vizsgán a tanult részterületekből 1-1 kérdést kell részletesen kifejteni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 90 |
Jó | 77–89 |
Közepes | 64–76 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
TVSZ alapján a vizsgák pótlási rendje szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6×2=12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×19+40=78 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. ….-n, érvényes 2019. -től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a menedzsment alapjaiba |
2. | Motiváció |
3. | Vezetési stílusok |
4. | Szervezeti struktúra, kultúra |
5. | Csoport, csoportmunka |
6. | Kommunikáció, hatalom és politika |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.