Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: MBA mesterszak - Termelés és szolgáltatás analitika specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy célja a Minőségmenedzsment tantárgy keretében elsajátított alapokra építve, bemutassa a hallgatóknak a stabil gyártási (szolgáltatási) folyamatok valamint a hatékony üzemfenntartás kialakításához használható eszközöket, módszereket, A cél annak megértése, hogy a folyamatszabályozás és üzemfenntartás területén milyen minőségmenedzsment illetve megbízhatóságelméleti módszert, eszközt célszerű használni, s ezek helyes alkalmazásának megismerése. Az egyes témák tárgyalása során, gyakorlati példákon, órai feladatokon keresztül mutatjuk be az eszközök használatát.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a minőség-megbízhatóság, karbantartás-szervezés általánosan használt fogalomrendszerét.
- Áttekintéssel rendelkezik a folyamatszabályozás, -fejlesztés során használható minőségeszközökről.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik az eszközök alkalmazásáról, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával az üzleti folyamatok menedzselésével kapcsolatos fel-adatok megoldására, elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére, az üzleti problémák felismerésére és a megoldásukra irányuló döntések előkészítésére, a szükséges in-formációk beszerzésére és elemzésére.
- Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is képes képviselni.
Attitűd
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Önálló problémafelismerő és megoldó készség, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező, kritikai elemző és javaslattevő készség.
Önállóság és felelősség
- Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése).
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentáció.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgával és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. A szorgalmi időszakban az előadásokon való aktív részvételt az oktatók pluszpontokkal értékelhetik, mely a félév végén hozzáadódik a vizsgán elért eredményhez. A pluszpontokból egy hallgatónál a vizsgán elérhető maximális pontszám legfeljebb 20%-a vehető figyelembe a vizsgajegy megszerzésénél. B. A vizsgaidőszakban írásbeli vizsgán lehet megszerezni a tantárgy kredipontját. A vizsgán esszé jellegű kérdések, rövid kifejtős kérdések, tesztkérdések és számítási feladatok lehetnek. A vizsgadolgozat megírása során – tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológépen kívül – segédeszközök nem használhatók. A feladatok megoldásához képletgyűjteményt és táblázatokat biztosítunk.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100 % +
- összesen: 100 % +
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 92-100 +-100 |
Jeles | 86–91 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2=24 |
félévközi készülés az órákra | 12×2=24 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 52 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól. (korábban: A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 22-én, érvényes 2019. január 22-től.)
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a félév felépítése és követelményei. A megbízhatóság fogalma, összetevői, minőség és megbízhatóság kapcsolata, a megbízhatóság-elmélet alapfogalmai. |
2. | Hibamentesség jellemzői: működési idő leírására használható mutatószámok, függvények, kádgörbe, elméleti eloszlások. |
3. | Rendszerek megbízhatósága. |
4. | Helyreállítható elemek megbízhatóság, helyreállítás jellemzésére használt mutatók, függvények. Készenléti tényező. |
5. | Megbízhatóság és karbantartás. Alapvető karbantartási stratégiák. Megbízhatóság alapú karbantartás tervezése. Total Productive Maintenance (TPM). |
6. | Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés. |
7. | Minőségügyi rendszerek fejlődése, a minőségszabályozás szerepe, a minőségmenedzsment rendszerekben. Valószínűség-számítási és statisztikai alapfogalmak. |
8. | Az SPC alapjai: alapfogalmak, képesség, szabályozottság fogalma. SPC rendszerek felépítése. Gyakorlati feladat megoldása. |
9. | Képességelemzés: képességelemzés fajtái, módszerei, minőségképesség-indexek értelmezése. Képességelemzés Gauss-papíron. |
10. | Mérőeszközképesség-elemzés: mérőeszköz-képesség elemzés lényege, a mérési rendszerek jellemzői. |
11. | Mérési rendszerek vizsgálatának módszerei, mérési rendszerek értékelése gyakorlati példák alapján. |
12. | Statisztikai szabályozás ellenőrzőkártyák segítségével: bevezetés az ellenőrzőkártyák alkalmazásába, szabályozás logikai menete, előnyei, határok meghatározásának alapelvei. |
13. | Kártyák határainak számolása, első és másodfajú hiba nagysága, minősítéses és méréses ellenőrzőkártyák példáján, OC-görbe értelmezése. Speciális ellenőrzőkártyák: CUSUM kártya, zóna-kártya alkalmazása, gyakorlati feladat megoldása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kövesi János | Professor Emeritus | kovesi.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá