Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT MÓDSZEREK ●
Azonosító
BMEGT20ML75
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: MBA mesterszak - Termelés és szolgáltatás analitika specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Minőségmenedzsment/Quality Management BMEGT20ML11
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2020.01.29.) az 580.059/2/2020 iktatószámon hozott 13. számú határozatával, amely érvényes 2020. január 29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja a Minőségmenedzsment tantárgy keretében elsajátított alapokra építve, bemutassa a hallgatóknak a stabil gyártási (szolgáltatási) folyamatok valamint a hatékony üzemfenntartás kialakításához használható eszközöket, módszereket, A cél annak megértése, hogy a folyamatszabályozás és üzemfenntartás területén milyen minőségmenedzsment illetve megbízhatóságelméleti módszert, eszközt célszerű használni, s ezek helyes alkalmazásának megismerése. Az egyes témák tárgyalása során, gyakorlati példákon, órai feladatokon keresztül mutatjuk be az eszközök használatát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőség-megbízhatóság, karbantartás-szervezés általánosan használt fogalomrendszerét.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a folyamatszabályozás, -fejlesztés során használható minőségeszközökről.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik az eszközök alkalmazásáról, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával az üzleti folyamatok menedzselésével kapcsolatos fel-adatok megoldására, elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére, az üzleti problémák felismerésére és a megoldásukra irányuló döntések előkészítésére, a szükséges in-formációk beszerzésére és elemzésére.
  2. Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is képes képviselni.
Attitűd
  1. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
  2. Önálló problémafelismerő és megoldó készség, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező, kritikai elemző és javaslattevő készség.
Önállóság és felelősség
  1. Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése).
  2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
  3. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentáció.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgával és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. A szorgalmi időszakban az előadásokon való aktív részvételt az oktatók pluszpontokkal értékelhetik, mely a félév végén hozzáadódik a vizsgán elért eredményhez. A pluszpontokból egy hallgatónál a vizsgán elérhető maximális pontszám legfeljebb 20%-a vehető figyelembe a vizsgajegy megszerzésénél. B. A vizsgaidőszakban írásbeli vizsgán lehet megszerezni a tantárgy kredipontját. A vizsgán esszé jellegű kérdések, rövid kifejtős kérdések, tesztkérdések és számítási feladatok lehetnek. A vizsgadolgozat megírása során – tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológépen kívül – segédeszközök nem használhatók. A feladatok megoldásához képletgyűjteményt és táblázatokat biztosítunk.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100 % +
  • összesen: 100 % +

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100 +-100
Jeles 86–91
74–85
Közepes 62–73
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
félévközi készülés az órákra 12×2=24
felkészülés a teljesítményértékelésre 52
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól. (korábban: A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. január 22-én, érvényes 2019. január 22-től.)

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés, a félév felépítése és követelményei. A megbízhatóság fogalma, összetevői, minőség és megbízhatóság kapcsolata, a megbízhatóság-elmélet alapfogalmai.
2. Hibamentesség jellemzői: működési idő leírására használható mutatószámok, függvények, kádgörbe, elméleti eloszlások.
3. Rendszerek megbízhatósága.
4. Helyreállítható elemek megbízhatóság, helyreállítás jellemzésére használt mutatók, függvények. Készenléti tényező.
5. Megbízhatóság és karbantartás. Alapvető karbantartási stratégiák. Megbízhatóság alapú karbantartás tervezése. Total Productive Maintenance (TPM).
6. Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés.
7. Minőségügyi rendszerek fejlődése, a minőségszabályozás szerepe, a minőségmenedzsment rendszerekben. Valószínűség-számítási és statisztikai alapfogalmak.
8. Az SPC alapjai: alapfogalmak, képesség, szabályozottság fogalma. SPC rendszerek felépítése. Gyakorlati feladat megoldása.
9. Képességelemzés: képességelemzés fajtái, módszerei, minőségképesség-indexek értelmezése. Képességelemzés Gauss-papíron.
10. Mérőeszközképesség-elemzés: mérőeszköz-képesség elemzés lényege, a mérési rendszerek jellemzői.
11. Mérési rendszerek vizsgálatának módszerei, mérési rendszerek értékelése gyakorlati példák alapján.
12. Statisztikai szabályozás ellenőrzőkártyák segítségével: bevezetés az ellenőrzőkártyák alkalmazásába, szabályozás logikai menete, előnyei, határok meghatározásának alapelvei.
13. Kártyák határainak számolása, első és másodfajú hiba nagysága, minősítéses és méréses ellenőrzőkártyák példáján, OC-görbe értelmezése. Speciális ellenőrzőkártyák: CUSUM kártya, zóna-kártya alkalmazása, gyakorlati feladat megoldása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kövesi János Professor Emeritus kovesi.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá