Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENEDZSMENT DÖNTÉSEK ELEMZÉSE
Azonosító
BMEGT20ML74
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Koltai Tamás
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
koltai.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2019. január 30.) az 580.063/2/2019. iktatószámon hozott 7. határozatával, amely érvényes 2019. január 30 -tól.

Célkitűzések

A tárgy során egy termelés szimulációs játékban való csapatos részvétel és közös döntéshozás a feladat. A szimulációs játékban a csapatok veszik át 1-1 virtuális elektromos járműmotor gyártó cég vezetését, és több perióduson keresztül hoznak döntéseket az üzem optimális működtetése érdekében. A döntések meghozatalát követően az elért eredményekről kimutatásokat láthatnak a játék oldalán, melyeket felhasználva tudnak javítani a további periódusok eredményein. A szimulációs játék egy online platformon érhető el, egyszerűen a böngészőből megnyitható. A játékhoz tartozik egy kézikönyv, ami részletesen bemutatja a játék tudnivalóit és a döntési keretrendszer jellemzőit. A játékban a kézikönyvben foglaltak és egy kezdő, kiinduló állapot alapján menedzsment jellegű döntéseket kell hozni több, egymást követő perióduson keresztül és azokat az online felületen rögzíteni – a kiinduló állapot az első döntés meghozatalát segíti, a további döntések a megelőző periódus eredményeire kell, hogy épüljenek. A döntések meghozatalához szükséges elemzések az MBA képzés során tanult tárgyak ismeretanyagára épülnek, találkozni fognak emberi erőforrás, termelés- és szolgáltatásmenedzsment, számviteli és pénzügyes jellegű problémákkal és döntésekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Birtokában van a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyűjtés és -feldolgozás korszerű, elméletileg is igényes matematikai-statisztikai, modellezési módszereinek, ismeri azok korlátait is.
Képesség
  1. Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fogalmaz meg, képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára.
  2. Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt képes képviselni.
Attitűd
  1. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
  2. Kötelességének tartja a hibák kijavítását, munkatársai fejlesztését. Segíti munkatársai, beosztottjai személyes szakmai fejlődését.
  3. Érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé, nyitott a kapcsolatépítésre.
Önállóság és felelősség
  1. Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentős területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket
  2. Önállóan lát el gazdasági elemző, döntés előkészítő, tanácsadói feladatokat.

Oktatásmódszertan

Konzultáció, csapatmunka, szimulációs játék.

Tanulástámogató anyagok

  • Szimulációs játékhoz tartozó kézikönyv
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Koltai T.: Termelésmenedzsment, Typotex, 2009
  • Damodaran, A.: A befektetések értékelése, Panem Kft, 2006
  • Vörös J.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment, Akadémiai Kiadó, 2010
  • Kovács Z.: A termelő és szolgáltató rendszerek fejlesztésének főbb irányai, Akadémiai Kiadó, 2017

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a szimulációs játék lezárását követően egy összefoglaló jelentést kell a csapatoknak benyújtania. A csapatok 15-20 oldalban összefoglalják a játékban meghozott döntéseket, a döntéshozataluk körülményeit és pilléreit, azonosítják a nehézségeiket és kitérnek a jó gyakorlatokra is. Az aktív részvételre és a leadott jelentésre összesen 50 pontot lehet szerezni. A pontot a csapatok szerzik, a csapat minden tagjára vonatkozóan.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Összefoglaló jelentés: 100%
  • Összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele a szimulációs játék oldalára történő regisztráció. Az aláírás a TVSZ-ben meghatározott ideig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 90–94
78–89
Közepes 65–77
Elégséges 51–64
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×1=12
konzultáció a csapattagokkal 6×3=18
döntéshozás a periódusokban 6×2,5=15
kézikönyv tanulmányozása 15
összefoglaló jelentés megírása 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a félév elején a hallgatók önszerveződő módon kialakítják a csapatokat, majd a kézikönyv közös, alapos áttanulmányozása és kettő próbaforduló után hat perióduson keresztül hoznak döntéseket a játék során.

Előadások témái
1. 1. Csapatok kialakítása
2. 2. Regisztráció a honlapra
3. 3. Kézikönyv ismertetése, a fontosabb összefüggések felírása
4. 4. 2 próbaforduló – tesztelés, a honlap használatának megtanulása
5. 5. 6 éles forduló – csapatok közötti verseny
6. 6. A tapasztalatok összegyűjtése, a következtetések levonása
7. 7. Vezetői összefoglaló jelentés elkészítése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd tamas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.