Verziók
Célkitűzések
A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startup) legyenek képesek létrehozni. A hallgatók érkezhetnek saját ötletekkel, vagy csatlakozhatnak mások ötleteinek kidolgozásához. A félév során a hallgatók azonosítják azt a terméket, ill. szolgáltatást, amelyet érdemes kifejleszteni és piacra vinni, valamint részletes koncepciót dolgoznak ki a vállalkozásaik indítására és működtetésére nézve. Projektmunka keretében csapatokban dolgoznak. A félév végére a csapatok eljutnak az ötleteik „pretotípus” szintű megvalósításához és első szintű piaci validálásához. A félév végén a Startup VIP Pitch Verseny (röviden. pitch verseny) keretében a tantárgy lehetővé teszi, hogy a csapatok prezentálják validált üzleti koncepciójukat egy szakértőkből és befektetőkből álló zsűri előtt, hogy további támogatást kaphassanak termékük/szolgáltatásuk kifejlesztéséhez és piaci bevezetéséhez. A tantárgy a gyakorlati órákkal az Innovatív vállalkozások indítása és működtetése (BMEGT20V100) kurzus előadásait egészíti ki gyakorlási, felkészülési lehetőséggel avatott oktató-vállalkozók, és vállalkozó mentorok közreműködésével, inspiráló környezetben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
- Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
- Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
- Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
- Képes alkalmazni a vállalkozásindítás módszertani eszközeit a vállalkozás életképességének növelésére.
- Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
- Képes reálisan felmérni egy vállalkozás indításának erőforrás-követelményeit.
- Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Hajlandó csapatban dolgozni, a projektmunkák követelményeit betartva.
- Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a rá osztott feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, a kialakítandó csapatszerződés értelmében.
Oktatásmódszertan
Elsősorban gyakorlat-orientált műhelymunka, csoportos megvitatások, meghívott előadók és mentorok, házi feladatok, egyéni és csoportos problémamegoldás és esettanulmányok, valamint piaci terepmunka.
Tanulástámogató anyagok
- Elhangzott tananyag és diák. – Curriculum and slides.
- Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (kötelező olvasmány) – (compulsory material)
- A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
- További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy teljesítéséhez a hallgatók az év elején csapatokat alkotnak, és az év folyamán az oktatók által meghatározott feladatokat kell teljesíteniük, amely feladatok heti beosztását az év elején ismertetik az oktatók. A hallgatói teljesítményt csoportosan értékelik minden egyes feladatnál. 2. Részteljesítmény-értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): a tantárgy teljesítéséhez a házi feladatokat előkészítő gyakorlati kontaktórákon kötelező az aktív részvétel, a megalakult csapatok aktív részvételét a tantárgy oktatói részfeladatonként és összességében is értékelik. Az aktív részvétel értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amit az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni. 3. Részteljesítmény-értékelés („pitch verseny” aktív részvétel): a tantárgy teljesítéséhez a félév végén a csapatok prezentálják a pitch versenyen a validált üzleti koncepciójukat egy zsűri előtt. Ezzel a hallgatók számot adnak a félév során tanult elméleti és gyakorlati tudásukról. Az értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amit az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat) – elérhető max. 50 pont.: 50%
- részteljesítmény értékelés („kontaktóra” aktív részvétel), max. 20 pont: 20%
- részteljesítmény értékelés („pitch verseny” aktív részvétel), max. 30 pont: 30%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgy teljesítése nem kötött aláíráshoz.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 85–90,5 |
Jó | 75–84,5 |
Közepes | 63–74,5 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A csoportos házi feladatot az év során megalakuló csoportoknak minden héten kötelező elkészíteniük a megfelelően ütemezett haladás érdekében, annak elmaradását a későbbi hetekben pótolhatják illetve nem megfelelő színvonalú teljesítés esetén javíthatják. 3) A tantárgy teljesítése egy a csapatok közötti versennyel zárul, amely ugyancsak meghatározza a teljesítés érdemjegyét (aktív részvétel), amely versenyen való részvétel nem pótolható és nem javítható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon (gyakorlatokon) | 13×2=26 |
önálló felkészülés a gyakorlatokra | 13×1=13 |
házi feladatok elkészítése egyénileg és csoportban | 21 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Ismerkedés, elvárások tisztázása. Előzetes ötlet-brainstorming. |
2. | Vállalkozási ötletek azonosítása, ötletbörze. Felkészülés az értékajánlatot bemutató Ötlet Pitchre. |
3. | Ötlet Pitch. Csapatok alakítása |
4. | Csapatszerződés és munkaterv elkészítése |
5. | Az Üzleti Koncepció Térkép (ÜKT) megismerése, az első két blokk (probléma és értékajánlat) kitöltése. Internetes kutatás a versenytársak és az iparági trendek feltárására |
6. | Az ÜKT 1.0 kitöltése és a feltételezések megfogalmazása |
7. | Felderítő piackutatási terv elkészítése |
8. | Felderítő piackutatás folytatása terepen személyes interjúkkal |
9. | A pretotípus teszt lebonyolítása |
10. | A bevételi terv és a pénzügyi kalkuláció elkészítése |
11. | Az üzleti koncepció véglegesítése és feltöltése. Felkészülés a Startup VIP Pitch verseny prezentációra |
12. | Startup VIP Pitch verseny |
13. | A verseny eredményének elemzése és a tárgy tapasztalatainak leszűrése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd | ivanyi@mvt.bme.hu |
Vecsenyi János | professzor emeritus | janos.vecsenyi@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.