Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
STARTUP MENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20V103
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
- A BMEGT20V100 – „Innovatív vállalkozások indítása és működtetése” c. tantárgy korábbi félév(ek)ben teljesítése - BMEGT20V100 - “ Lauch and operations of innovative businesses” Fullfilment of the subject in the previous semester (s)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
- A BMEGT20V100 – „Innovatív vállalkozások indítása és működtetése” c. tantárgy folyó félévben való felvétele. - BMEGT20V100 - “ Lauch and operations of innovative businesses” admission of the subject in the current semester
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startup) legyenek képesek létrehozni. A hallgatók érkezhetnek saját ötletekkel, vagy csatlakozhatnak mások ötleteinek kidolgozásához. A félév során a hallgatók azonosítják azt a terméket, ill. szolgáltatást, amelyet érdemes kifejleszteni és piacra vinni, valamint részletes koncepciót dolgoznak ki a vállalkozásaik indítására és működtetésére nézve. Projektmunka keretében csapatokban dolgoznak. A félév végére a csapatok eljutnak az ötleteik „pretotípus” szintű megvalósításához és első szintű piaci validálásához. A félév végén a Startup VIP Pitch Verseny (röviden. pitch verseny) keretében a tantárgy lehetővé teszi, hogy a csapatok prezentálják validált üzleti koncepciójukat egy szakértőkből és befektetőkből álló zsűri előtt, hogy további támogatást kaphassanak termékük/szolgáltatásuk kifejlesztéséhez és piaci bevezetéséhez. A tantárgy a gyakorlati órákkal az Innovatív vállalkozások indítása és működtetése (BMEGT20V100) kurzus előadásait egészíti ki gyakorlási, felkészülési lehetőséggel avatott oktató-vállalkozók, és vállalkozó mentorok közreműködésével, inspiráló környezetben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
  2. Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
  3. Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
  4. Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
  1. Képes alkalmazni a vállalkozásindítás módszertani eszközeit a vállalkozás életképességének növelésére.
  2. Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
  3. Képes reálisan felmérni egy vállalkozás indításának erőforrás-követelményeit.
  4. Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Hajlandó csapatban dolgozni, a projektmunkák követelményeit betartva.
  3. Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a rá osztott feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, a kialakítandó csapatszerződés értelmében.

Oktatásmódszertan

Elsősorban gyakorlat-orientált műhelymunka, csoportos megvitatások, meghívott előadók és mentorok, házi feladatok, egyéni és csoportos problémamegoldás és esettanulmányok, valamint piaci terepmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Elhangzott tananyag és diák. – Curriculum and slides.
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (kötelező olvasmány) – (compulsory material)
  • A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
  • További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és aktív részvétel alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy teljesítéséhez a hallgatók az év elején csapatokat alkotnak, és az év folyamán az oktatók által meghatározott feladatokat kell teljesíteniük, amely feladatok heti beosztását az év elején ismertetik az oktatók. A hallgatói teljesítményt csoportosan értékelik minden egyes feladatnál. 2. Részteljesítmény-értékelés („kontaktóra” aktív részvétel): a tantárgy teljesítéséhez a házi feladatokat előkészítő gyakorlati kontaktórákon kötelező az aktív részvétel, a megalakult csapatok aktív részvételét a tantárgy oktatói részfeladatonként és összességében is értékelik. Az aktív részvétel értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amit az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni. 3. Részteljesítmény-értékelés („pitch verseny” aktív részvétel): a tantárgy teljesítéséhez a félév végén a csapatok prezentálják a pitch versenyen a validált üzleti koncepciójukat egy zsűri előtt. Ezzel a hallgatók számot adnak a félév során tanult elméleti és gyakorlati tudásukról. Az értékelés szubjektív elemeket is tartalmazhat, amit az oktatóknak nem kötelességük tételesen megindokolni

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat) – elérhető max. 50 pont.: 50%
  • részteljesítmény értékelés („kontaktóra” aktív részvétel), max. 20 pont: 20%
  • részteljesítmény értékelés („pitch verseny” aktív részvétel), max. 30 pont: 30%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tárgy teljesítése nem kötött aláíráshoz.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 85–90,5
75–84,5
Közepes 63–74,5
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A csoportos házi feladatot az év során megalakuló csoportoknak minden héten kötelező elkészíteniük a megfelelően ütemezett haladás érdekében, annak elmaradását a későbbi hetekben pótolhatják illetve nem megfelelő színvonalú teljesítés esetén javíthatják. 3) A tantárgy teljesítése egy a csapatok közötti versennyel zárul, amely ugyancsak meghatározza a teljesítés érdemjegyét (aktív részvétel), amely versenyen való részvétel nem pótolható és nem javítható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon (gyakorlatokon) 13×2=26
önálló felkészülés a gyakorlatokra 13×1=13
házi feladatok elkészítése egyénileg és csoportban 21
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Ismerkedés, elvárások tisztázása. Előzetes ötlet-brainstorming.
2. Vállalkozási ötletek azonosítása, ötletbörze. Felkészülés az értékajánlatot bemutató Ötlet Pitchre.
3. Ötlet Pitch. Csapatok alakítása
4. Csapatszerződés és munkaterv elkészítése
5. Az Üzleti Koncepció Térkép (ÜKT) megismerése, az első két blokk (probléma és értékajánlat) kitöltése. Internetes kutatás a versenytársak és az iparági trendek feltárására
6. Az ÜKT 1.0 kitöltése és a feltételezések megfogalmazása
7. Felderítő piackutatási terv elkészítése
8. Felderítő piackutatás folytatása terepen személyes interjúkkal
9. A pretotípus teszt lebonyolítása
10. A bevételi terv és a pénzügyi kalkuláció elkészítése
11. Az üzleti koncepció véglegesítése és feltöltése. Felkészülés a Startup VIP Pitch verseny prezentációra
12. Startup VIP Pitch verseny
13. A verseny eredményének elemzése és a tárgy tapasztalatainak leszűrése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi@mvt.bme.hu
Vecsenyi János professzor emeritus janos.vecsenyi@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt External department vezetője hagyja jóvá.