Verziók
Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tömegkommunikáció óriási hatással van nemcsak társadalmunkra, szociális viszonyainkra, hanem a gazdasági erőtérre is. A média egy speciális piaci szektor, speciális piaci viselkedéssel. A hallgatók megismerkedhetnek az új digitális hálózati kommunikációval is (digitális ökoszisztéma fejezet) és ezen folyamatok üzleti adaptációjával is (lásd: nyomtatott sajtó vs online hírportálok). A tantárgy keretén belül foglalkozunk a média piacán tevékenykedő cégek és hatóságok üzleti politikájával ebben az állandó változó médiapiactéren. A félév során áttekintjük az összes média piactér gazdasági relevanciáját (lásd: nyomtatott sajtó, televíziózás, rádió, digitális hálózatok).
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a gazdaságtudomány alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
- Ismeri és érti a kommunikációs folyamatok irányításának, szervezésének és működtetésének alapelveit és módszereit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi üzleti folyamatokat, a gazdaságpolitika és a szakterület szerint releváns, kapcsolódó szakpolitikák, jogszabályok változásait, azok hatásait, ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
- Képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására.
- Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
- Projektek, csoportmunkák, szervezeti egységek tagjaként a rá eső feladatokat önállóan, felelősséggel végzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata
Tanulástámogató anyagok
- Bernschütz Mária (szerk.): Bevezetés a médiagazdaságtanba, oktatási segédanyag. BME. 2018
- Az előadásokon használt slideshow-k anyaga.
- További letölthető oktatási segédletek
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A vizsga 100 pontos, írásbeli, feleletválasztós és kifejtős kérdésekből áll.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- :
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírásnak nincs követelménye.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
vizsgafelkészülés | 44 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A média fogalma, a médiagazdaságtan tárgya |
2. | A médiapiacok elemei és sajátosságai |
3. | A lapkiadás piaca |
4. | A rádiózás piaca |
5. | A televíziózás piaca |
6. | A digitális televíziózás piaca |
7. | A hálózati média tartalomszolgáltatások piaca (Web 2.0) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Molnár Bálint | egyetemi adjunktus | molnar.balint@bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.