Verziók
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges alaptudást.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a projektmenedzsment fogalomkészletének minden fontosabb elemét.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Érti a vállalati működés és a projektmenedzsment területei közötti összefüggéseket.
- Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó vállalati folyamatokról és a szakterület módszereinek lehetséges alkalmazásáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a projektmenedzsment különböző területein, érti és átlátja azok alkalmazási lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
- Képes a projektmenedzsment alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a projektekkel kapcsolatos kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Képes műszaki, technológiai, beruházási, gyártási, logisztikai, minőségbiztosítási, informatikai folyamatok irányítására, szervezésére, ellenőrzésére és fejlesztésük összehangolására.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a projektmenedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy bizonyos projektmenedzselési folyamatok javítása, optimális működése kvantitatív technikákkal elérhető.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik a projektmenedzsment területén.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok.
Tanulástámogató anyagok
- Sebestyén Z. Projektmenedzsment. Oktatási segédanyag (online elérhető), 2016
- Anderson, D. R.-Sweeney, D.J., Williams, T.A. An Introduction to Management Science, West Publishing Company, 1994
- Görög M. Bevezetés a projektmenedzsmentbe, Aula Kiadó, 1999
- Nemeslaki A. Projektmenedzsment és hálós tervezési technikák, International Management Center, 1995
- Project Management Body of Knowledge (PMBOK), PMI Standards Committe, 2013
- Waters, C. D. J. Operations Management, Addison-Wesley Publishing Company, 1991
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyon belüli további tanulmányok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy gyakorlati foglalkozásán kerül sor; az ellenőrző dolgozatok a lexikális tudást ellenőrző kérdésekből (beugrók); kifejtendő elméleti kérdésekből, és számítási feladatokból állnak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 56–70 |
Elégséges | 41–55 |
Elégtelen | 0-40 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás a TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×10=20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgafelkészülés | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető, projekt definíciója. |
2. | Fázisok. Szereplők, közreműködők. Munkalebontási szerkezet elkészítése. |
3. | Közvetlen és közvetett megelőzési és követési listák alkalmazása, átalakítása. |
4. | Háló felrajzolása. Végrehajtási idő és munkaráfordítás. Sávos ütemterv, ciklogram. Mérföldkövek. |
5. | Látszattevékenységek. |
6. | Tevékenység-élű hálók elemzése, teljes projektidő számítása. Tevékenység- és eseményidők. |
7. | Kritikus út. Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő, számítási módok. |
8. | Tevékenység-csomópontú hálók elemzése, teljes projektidő számítása. |
9. | Kritikus út. Tevékenység és esemény tartalékidők: teljes és szabad tartalékidő. Tartalékidők számítási szabályai. |
10. | Többszörös függőségi kapcsolatok. Négy alapvető kapcsolat. |
11. | Teljes projektmegvalósítási idő csökkentése. |
12. | Időbeli megvalósítás és pénzáramlás nyomon követése. |
13. | Projektek kockázatmenedzsmentjének lépései. Kockázati források. Kockázatenyhítési módok. |
14. | Projekt-team tagjainak kiválasztása: készség-szaktudás adatbázis használata. Felelős kiválasztás, tevékenységhez rendelés: tevékenység-felelős hozzárendelési mátrix. Alapvető szerződéstípusok, elszámolási módok. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.