Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Master of Business Administration MSc from 2018/19 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Master of Business Administration MSc from 2019/20 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to introduce the basics of quality management to students. They get an overview of the evo-lution stages of quality management systems and in the depth needed for management decisions, they get to know the basics of TQM and organizational quality management systems (ISO 9000). They are also introduced to the diffe-rent forms, basic methods and techniques of quality management systems.
Academic results
Knowledge
- Will be aware of the competitive nature of quality management.
- Will understand the place and role of quality management in the successful operation of organizations as a whole.
- Will be familiar with some of the best models, methods and tools of quality management.
Skills
- Will be able to follow and understand the quality management literature.
- Will be able to communicate on the topic of quality management in a professionally adequate way.
- Will be able to professionally participate in solving quality management problems, preparing and / or making such decisions.
Attitude
- Will be receptive related to quality management to follow organizational development.
- Will be open to accepting new results from quality management.
- Will seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
- Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
- Perform independent tasks in the preparation and / or making of quality management decisions.
- Take responsibility for quality management decisions.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Topár J.: Minőségmenedzsment (aktuális évi letölthető oktatási segédlet, BME GTK)
- Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapes
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) Írásbeli vizsga. A vizsga elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós kérdések, igaz-hamis tesztek stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele, és a TVSz előírásainak megfelelően érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94-100 |
Very good | 88–94 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2 = 24 |
felkészülés a kontakt tanórára | 12×2 = 24 |
felkészülés a kontakt tanórára | 102 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. A minőség fogalma, értelmezésének fejlődése. A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői. Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa). |
2. | A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata. A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai. A minőségügyi rendszerek áttekintése ( ISO 9000, QS 9000, HACCP, ISO 14000 ). |
3. | A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai (ISO 9001:2015 szabványrendszer). A minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2015 előírásai alapján. |
4. | A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása. A TQM vezetési filozófia alkalmazási lehetőségei, azonosságok és eltérések a termelő és nem termelő szervezetekben és folyamatokban. |
5. | A vevőközpontúság alapjai és módszerei. A vevő azonosítása. A vevők elvárásainak meghatározása. A vevők megértését szolgáló módszerek. A vevőközpontúság módszerei. QFD, Benchmarking. |
6. | A folyamatos javítás elve és módszerei. A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. A folyamatos javítás módszereinek áttekintése (hat lépés, PDCA....). A teljesítmények mérése. |
7. | Folyamatok folyamatos fejlesztése II. Minőségmenedzsment módszerek csoportosítási lehetőségei. Folyamatfejlesztés főbb módszerei és eszközei. |
8. | A dolgozók felhatalmazásának és bevonásának elve és módszerei. A vezető szerepe a TQM rendszerekben. A team munka alapjai. Az oktatás és képzés szerepe és módszerei a TQM rendszerek kialakításában és működtetésében. |
9. | A vállalati minőségügyi rendszerek, az ISO és TQM rendszerek összehasonlítása. Minőség költségek. |
10. | A TQM és ISO rendszerek bevezetési módszerei és tapasztalatai. A minőségügyi rendszerek értékelésének módszerei. |
11. | Hat Szigma (Six Sigma) és a Lean menedzsment alapjai |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |