Verziók
Célkitűzések
A tárgy legfontosabb célja egy olyan szemlélet kialakítása, melynek segítségével a hallgatók átlátják, és megértik egy vállalat felépítését és működését. Cél továbbá bemutatni az egyes vállalati funkciók tevékenységi és felelősségi területeit, valamint a közöttük lévő információs kapcsolatokat, melyek segítségével a vállalat vezetői és tulajdonosai valós képet kaphatnak a vállalat pillanatnyi teljesítményéről.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik alapvető kommunikációs, vezetési és etikai ismeretekkel.
- Ismeri a meghatározó jogi, szabályozási, gazdasági és termelési folyamatokat.
- Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.
- Ismeri az alapvető kutatási irányokat, elsajátította a kutatás-fejlesztési tevékenységhez szükséges alapvető készségek.
- Birtokában van a kutatás-fejlesztési munkák és az informatikai fejlesztések, menedzselési feladatok dokumentálására vonatkozó ismereteknek.
Képesség
- Gazdasági tevékenységet, projektet tervez, szervez, kisebb vállalkozást, gazdálkodó szervezetet, irányít és ellenőriz.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Gazdálkodó szervezetben, gazdasági munkakörben a szállítmányozáshoz, külkereskedelmi folyamatokhoz gazdasági tevékenységet tervez, szervez.
- Képes a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően kis és közepes vállalkozást, illetve gazdálkodó szervezetben szervezeti egységet vezetni.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
- Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak tudásához, munkájához és magatartásához. Kész a hibák kijavítására, munkatársait is segíti ebben.
- Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
- Törekszik mások véleményét a döntések során felelősen figyelembe venni.
- Törekszik az életen át tartó tanulásra a munka világában és azon kívül is.
Önállóság és felelősség
- Önállóan szervezi meg a gazdasági folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Önállóan és felelősséggel vesz részt a gazdálkodó szervezeten belüli és azon kívüli szakmai fórumok munkájában.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek (http://www.mvt.bme.hu/oktatas), egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.; Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Typotex, 2015
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A szorgalmi időszakban: két ZH ami tudástesztből, és számítási feladatból áll. 2. Az aláírás megszerzésének feltétele a két ZH-ból elérhető összpontszám felének az elérése. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 93-100 |
Jeles | 88–92 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Egyetlen összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3 = 42 |
felkészülés az órákra | 14x0,5 = 7 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 7x3 = 21 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. ………….-n, érvényes 2018. ………………-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az innovációs folyamatok menedzselésének problémái a vállalati gazdálkodásban. A termék-életgörbe alapján meghatározott innovációs stratégiák a termék és szolgáltatásportfolió optimalizálása érdekében. |
2. | Vállalati innovációs stratégiák, és azok vállalat specifikus kombinációi. Az innovációs projektek elhatárolása a vállalati rutintevékenységektől. |
3. | Logisztikai alapfolyamatok a vállalat működésében, és szerepük a vevőkiszolgálás eredményességében és potenciális fejlesztésében. |
4. | Beszerzési – termelési és értékesítési folyamatok hatása a vállalat gazdasági eredményeire. |
5. | A tevékenységalapú költségszámítás szerepe a vállalati költségstruktúra finomításában és ennek informatikai követelményei. |
6. | A vállalati folyamatok fejlesztése a lean szemlélet segítségével. Lean folyamatok támogatása ERP rendszerek segítségével. |
7. | A termelési és logisztikai folyamatok összehangolásának lehetőségei a vállalkozás jövedelemtermelő képességének növelése érdekében. |
8. | Kihelyezett vállalati folyamatok, tranzakciós költségek, kockázat, outsourcing lehetőség. |
9. | Középméretű vállalkozások standardizálható folyamatrendszere, erre épülő moduláris vállalatirányítási rendszerek: termelő vállalatok, szolgáltató vállalatok különbsége. |
10. | Nagyvállalati jellegzetességek: piaci erő kihasználása, innovációs erő, érdekérvényesítés a szabályozásban, vevői alkupozíciók. |
11. | Tudás-intenzív vállalkozások jellegzetességei: tudás-összesítő folyamatok szerepe. |
12. | Piaci és árazási politikák kialakítása az informatikai termékek piacán. Termék vs szolgáltatás? |
13. | Cégcsoportok összefüggései, hol van a vállalat határa? Virtuális cégek. |
14. | Összefoglalás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.