Objectives
The most important goal of the course is to develop an approach that allows students to see and understand the structure and operation of a company. The aim is also to present the areas of activity and responsibilities of each company function, as well as the information relationships between them, which can help the company's managers and owners to get a real picture of the company's current performance.
Academic results
Knowledge
- Have basic communication, leadership and ethics skills.
- Know the key legal, regulatory, economic and production processes.
- Know the rules and ethical norms of project, team, work organization cooperation, project management.
- Know the basic research directions, have acquired the basic skills necessary for research and development activities.
- Have knowledge of the documentation of research and development works and IT developments and management tasks.
Skills
- Plan, organize, manage and control economic activities and projects, small businesses and economic organizations.
- Using the learned theories and methods, explore, systematize and analyze facts and basic connections, formulate independent conclusions and critical remarks, makes decision-making proposals, and make decisions in routine and partly unknown - domestic and international - environments.
- In an economic organization, in an economic position, plan and organize economic activities for transportation and foreign trade processes.
- Are able to lead a small and medium-sized enterprise or an organizational unit in a business organization after gaining practical knowledge and experience.
Attitude
- Demonstrate problem-sensitive, proactive behavior in the interest of quality work, are constructive, cooperative and proactive in a project, in case of group tasks.
- Are open to the reception of new information, new professional knowledge and methodologies, are open to taking on new, independent and cooperative tasks and responsibilities.
- Strive to develop their knowledge and working relationships, to cooperate with their colleagues in this.
- Are critical of their own knowledge and the knowledge, work and behavior of their subordinates. Are ready to correct mistakes, also help their employees in this.
- Are open to the changes of the wider economic and social environment of the given job, work organization, enterprise, strive to follow and understand the changes.
- Seek to take the views of others into account responsibly in decisions.
- Strive for lifelong learning in the world of work and beyond.
Independence and responsibility
- Organize the analysis of economic processes, data collection, systematization and evaluation independently.
- Are responsible for their analyzes, conclusions and decisions.
- Participate independently and responsibly in the work of professional forums inside and outside the economic organization.
Teaching methodology
Lectures, calculations (exercises), optional exercises individually or in teams.
Materials supporting learning
- Az oktatók által feltöltött írott jegyzetek (http://www.mvt.bme.hu/oktatas), egyéb az oktatók által kiadott segédanyagok
- Chikán A.: Vállalatgazdaságtan, Aula Kiadó,Bp.2001.; Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Typotex, 2015
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok illetve vizsga alapján történik.
Performance assessment methods
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A szorgalmi időszakban: két ZH ami tudástesztből, és számítási feladatból áll. 2. Az aláírás megszerzésének feltétele a két ZH-ból elérhető összpontszám felének az elérése. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 1. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés 2. részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 93-100 |
Very good | 88–92 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk a félév elején meghirdetett időpontokban lehetséges. Egyetlen összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül egy a félév elején meghirdetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3 = 42 |
felkészülés az órákra | 14x0,5 = 7 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 7x3 = 21 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Az innovációs folyamatok menedzselésének problémái a vállalati gazdálkodásban. A termék-életgörbe alapján meghatározott innovációs stratégiák a termék és szolgáltatásportfolió optimalizálása érdekében. |
2. | Vállalati innovációs stratégiák, és azok vállalat specifikus kombinációi. Az innovációs projektek elhatárolása a vállalati rutintevékenységektől. |
3. | Logisztikai alapfolyamatok a vállalat működésében, és szerepük a vevőkiszolgálás eredményességében és potenciális fejlesztésében. |
4. | Beszerzési – termelési és értékesítési folyamatok hatása a vállalat gazdasági eredményeire. |
5. | A tevékenységalapú költségszámítás szerepe a vállalati költségstruktúra finomításában és ennek informatikai követelményei. |
6. | A vállalati folyamatok fejlesztése a lean szemlélet segítségével. Lean folyamatok támogatása ERP rendszerek segítségével. |
7. | A termelési és logisztikai folyamatok összehangolásának lehetőségei a vállalkozás jövedelemtermelő képességének növelése érdekében. |
8. | Kihelyezett vállalati folyamatok, tranzakciós költségek, kockázat, outsourcing lehetőség. |
9. | Középméretű vállalkozások standardizálható folyamatrendszere, erre épülő moduláris vállalatirányítási rendszerek: termelő vállalatok, szolgáltató vállalatok különbsége. |
10. | Nagyvállalati jellegzetességek: piaci erő kihasználása, innovációs erő, érdekérvényesítés a szabályozásban, vevői alkupozíciók. |
11. | Tudás-intenzív vállalkozások jellegzetességei: tudás-összesítő folyamatok szerepe. |
12. | Piaci és árazási politikák kialakítása az informatikai termékek piacán. Termék vs szolgáltatás? |
13. | Cégcsoportok összefüggései, hol van a vállalat határa? Virtuális cégek. |
14. | Összefoglalás. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|