Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy oktatásának alapvető célkitűzése a menedzsment problémamegoldási folyamatait támogató legfontosabb döntéselméleti, statisztikai és elemzési módszerek megismertetése. A Kvantitatív módszerek az üzleti tudományokhoz kapcsolódó nemzetközi mesterképzési programokban olyan egységes felfogást követő alaptantárgy, amelyben a hangsúly nem a matematikai bizonyításokra, hanem a gyakorlati alkalmazási lehetőségekre helyeződik.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a valószínűségelmélet, matematikai statisztika általánosan használt fogalomrendszerét.
- Ismeri valószínűségszámítás axiómarendszerét, alaptételeit, eseményekkel való műveleteket.
- Ismeri a legfontosabb elméleti eloszlásokat, velük történő valószínűségmeghatározást.
- Ismeri a matematikai statisztikai adatelemzés menetét, a statisztikai következtetés módszereit.
- Ismeri a leíró statisztikai feldolgozás lényegét, mutatóit, a konfidencia-intervallum meghatározásának módját, jelentését, a statisztikai hipotézisvizsgálatok általános menetét, a próbák gyakorlati alkalmazását.
- Ismeri a korreláció- és regresszió elemzés alapelveit, mutatóit, az elemzés menetét.
- Ismeri a döntéselméleti alapfogalmakat, a döntési osztályokat, kritériumokat.
Képesség
- Képes tanult elméletek és módszerek alkalmazásával az üzleti folyamatok menedzselésével kapcsolatos feladatok megoldására, elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére.
- Képes az üzleti problémák felismerésére és a megoldásukra irányuló döntések előkészítésére, a szükséges információk beszerzésére és elemzésére.
- Képes a marketing, kereskedelmi és logisztikai folyamatok teljesítménymutatóinak meghatározására és a pénzügyi és nem-pénzügyi teljesítménymutatók elemzésére.
- Képes a piaci jelenségek elmélyült elemzésére.
Attitűd
- Rendelkezik önálló problémafelismerő és megoldó készséggel.
- Csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Rendelkezik kritikai elemző és javaslattevő készséggel.
Önállóság és felelősség
- Alkalmas önálló munkavégzésre (módszertan, technika kiválasztása; a munka szervezése, tervezése, irányítása; az adatok gyűjtése, rendszerezése, elemzése, értékelése; általános és szakmai fejlődése).
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kövesi J. – Erdei J..: Kvantitatív módszerek, oktatási segédanyag, BME GTK, Budapest, 2019.
- Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (képletgyűjtemény, gyakorló feladatok, stb.)
- Felhasználható irodalom:
- Hunyadi L. - Vita L.: Statisztika közgazdászoknak, KSH, Budapest, 2002
- Kerékgyártóné, Gy. - Sugár, A. - Mundruczó Gy: Statisztikai módszerek és alkalmazásuk a gazdasági, üzleti elemzésekben, KSH, 1996
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsgával és fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) formájában történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az előadásokon feladott kisebb méretű házi feladatok közül 5 feladat sikeres megoldásával további 5 pont szerezhető, amely az eredményes vizsga (minimum 50 pont) pontszámához hozzáadódik. Ugyancsak 5 pont szerezhető egy átfogó jellegű évközi feladat elkészítésével, amelyet legkésőbb a vizsga megkezdése előtt kell beadni. A házi feladatokkal elért pontszám, vagy az évközi feladat pontszáma közül a jobbik számít be a vizsga eredményébe. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli vizsga, amely 4 elméleti kérdésből, 3 feladatból és egy „gondolkodtató” jellegű elméleti és/vagy gyakorlati feladat megoldását is igénylő kérdésből áll. A vizsgán összesen 100 pontot lehet gyűjteni, melyből a négy elméleti kérdés egyenként 10 pontos, az első két gyakorlati feladat 15-15 pontos, a 3. feladat 20 pontos, és az utolsó elméleti kérdés és/vagy feladat 10 pontos. A vizsgadolgozat megírása során – tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológépen kívül – segédeszközök nem használhatók. A feladatok megoldásához képletgyűjteményt és táblázatokat biztosítunk. A rendelkezésre álló idő 100 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91–95 |
Jó | 80–91 |
Közepes | 66–80 |
Elégséges | 50–66 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2=24 |
félévközi készülés az órákra | 12×2=24 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 52 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. - Valószínűségszámítási alapok: valószínűségszámítás tárgya, sztochasztikus események, eseményalgebra alapjai, valószínűség fogalma, axiómarendszer. |
2. | Valószínűség meghatározásának módszerei, feltételes valószínűség fogalma, valószínűségszámítási tételek. |
3. | Valószínűségi változók: eloszlásfüggvény, diszkrét és folytonos valószínűségi változók, várható érték, szórás, valószínűségi változó további jellemzői |
4. | Nevezetes valószínűségeloszlások: binomiális, Poisson, folytonos egyenletes, exponenciális, normális. |
5. | Mintavétel, Leíró statisztika |
6. | Döntéselmélet, statisztikai döntések alapelvei. |
7. | Becslés: paraméterek becslése, a becslés tulajdonságai, pontbecslés módszerei, intervallumbecslés |
8. | Hipotézisvizsgálatok lényege, statisztikai próbák menete, csoportosítása |
9. | Nemparaméteres próbák: chi-négyzet próba alkalmazása |
10. | Paraméteres próbák: szórások összehasonlítása |
11. | Paraméteres próbák: középértékre vonatkozó próbák. |
12. | Kétváltozós korreláció- és regressziószámítási modell |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Árva Gábor | egyetemi tanársegéd | arva.gabor@gtk.bme.hu |
Dr. Kövesi János | prof.emeritus | kovesi.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.