Verziók
Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókkal a környezeti tervezés főbb szakpolitikai összefüggéseit és alkalmazási területeit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezeti tervezés elméleti hátterét és az alkalmazásához kapcsolódó főbb fogalmakat.
- Ismeri a körforgásos gazdaság, a fenntartható fejlődés és a környezeti értékelés indikátorait és főbb tervezési módszereit.
- Ismeri a környezeti tervezés kiemelt horizontális szakpolitikáit, többek között a természeti erőforrás-gazdálkodás, az éghajlatvédelem és fenntartható fejlődés területein.
- Ismeri a hazai és uniós környezeti tervezés főbb elveit, állami, önkormányzati és vállalati gyakorlatát.
Képesség
- Képes önálló véleményt alkotni környezeti tervezési kérdésekben.
Attitűd
- Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik komplex rendszerek megértésére.
- Törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
- Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért
- Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.
Oktatásmódszertan
Lectures, team work
Tanulástámogató anyagok
- Lecture slides
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint kötelező esszé feladat kidolgozása jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozatok formájában. A dolgozatok az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszálnak, így a probléma felismerést és megoldást helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészeket a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. 2. Esszé feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája önállóan készített tanulmány. A tanulmány tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30
- Esszé feladat: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: 0
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 12 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
esszé feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a környezeti tervezésbe, fenntarthatóság |
2. | Környezeti indikátorok I: (elmélet) |
3. | Környezeti indikátorok II. (gyakorlat) |
4. | EU ismeretek, EU környezetpolitikája |
5. | Magyarország környezeti tervezési keretrendszere: Nemzeti Környezetvédelmi Program, OECD környezeti „tükör” |
6. | Stratégiai tervezés a környezetvédelemben |
7. | Ágazati tervek környezeti szempontú tervezése: stratégiai környezeti vizsgálat |
8. | Környezeti tervezés a vállalati és önkormányzati gyakorlatban |
9. | Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés I. (elmélet) |
10. | Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés II. (gyakorlat) |
11. | Életciklus elemzés, mint a környezeti tervezés elemzési eszköze |
12. | Éghajlatvédelem, UNFCCC, Kiotó, Koppenhága, Párizs |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pálvölgyi Tamás | egyetemi docens / associate professor | palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.