Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezeti tervezés
Azonosító
BMEGT42M412
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókkal a környezeti tervezés főbb szakpolitikai összefüggéseit és alkalmazási területeit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti tervezés elméleti hátterét és az alkalmazásához kapcsolódó főbb fogalmakat.
  2. Ismeri a körforgásos gazdaság, a fenntartható fejlődés és a környezeti értékelés indikátorait és főbb tervezési módszereit.
  3. Ismeri a környezeti tervezés kiemelt horizontális szakpolitikáit, többek között a természeti erőforrás-gazdálkodás, az éghajlatvédelem és fenntartható fejlődés területein.
  4. Ismeri a hazai és uniós környezeti tervezés főbb elveit, állami, önkormányzati és vállalati gyakorlatát.
Képesség
  1. Képes önálló véleményt alkotni környezeti tervezési kérdésekben.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. Törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  2. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Lectures, team work

Tanulástámogató anyagok

  • Lecture slides

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint kötelező esszé feladat kidolgozása jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelések: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozatok formájában. A dolgozatok az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszálnak, így a probléma felismerést és megoldást helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészeket a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. 2. Esszé feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája önállóan készített tanulmány. A tanulmány tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés I.: 30
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés II.: 30
  • Esszé feladat: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
esszé feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a környezeti tervezésbe, fenntarthatóság
2. Környezeti indikátorok I: (elmélet)
3. Környezeti indikátorok II. (gyakorlat)
4. EU ismeretek, EU környezetpolitikája
5. Magyarország környezeti tervezési keretrendszere: Nemzeti Környezetvédelmi Program, OECD környezeti „tükör”
6. Stratégiai tervezés a környezetvédelemben
7. Ágazati tervek környezeti szempontú tervezése: stratégiai környezeti vizsgálat
8. Környezeti tervezés a vállalati és önkormányzati gyakorlatban
9. Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés I. (elmélet)
10. Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés II. (gyakorlat)
11. Életciklus elemzés, mint a környezeti tervezés elemzési eszköze
12. Éghajlatvédelem, UNFCCC, Kiotó, Koppenhága, Párizs

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pálvölgyi Tamás egyetemi docens / associate professor palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.