Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy rávilágítson az eredményes szervezeti kommunikáció szerepére a sikeres szervezeti működés és a szervezeti célok megvalósításában és, hogy a hallgatók a napi szervezeti munkában vezetőként, HR-ként, vagy külső tanácsadóként képessé váljanak a megfelelő kommunikációs stratégia megtervezésére és kivitelezésére és támogatni a vezetők és a munkatársak tevékenységét, a szervezeten belüli és kívüli együttműködést a szervezeti célok elérése érdekében.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezeti kommunikáció érintettjeiről, lehetséges feladatairól és ki-hívásairól a humán funkció keretei között.
- A hallgató megismeri Employer Branding fogalmi hátterét, cél és eszközrendszerét, és az Employer Branding stratégia készítés alapjait és lépéseit.
- A hallgató megismeri a mediáció elméletét, gyakorlatát, alkalmazási területeit és lehetőségeit szervezeti környezetben. A mediátor feladatait. A szervezeti konfliktusok típusait, a konfliktusmegoldási módokat
- A hallgató ismeretet szerez a szervezeti kommunikáció és bizalom összefüggéseiről.
- A hallgató megismeri a szervezeti hálózatkutatás módszertanát és lehetőségeit a szervezeti kommunikáció és együttműködés feltérképezésére és fejlesztésére.
Képesség
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- A hallgató képes az Employer Branding stratégia kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felmerülő kihívások kezelésére.
- A hallgató képes a mediáció szükségességének azonosítására, a feladatok definiálására és a mediációs folyamat megtervezésére, a szervezeti konfliktus kezelésére.
- A hallgató képes a szervezeti bizalmat növelő kommunikációs stratégia és módszertan kialakítására.
- A hallgató képes a hálózatkutatás szükségességének definiálására, a hálózatkutatás eredményeinek az értelmezésére, és az eredmények alapján a szervezeti kommunikációt és együttműködést támogató fejlesz-tési terv kidolgozására.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Képes önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és megvalósítani employer branding stratégiát, me-diációt, vállalati image növelését támogató szervezeti programokat.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Sartain L., Schuman M. (2010). Tehetségmágnesek - A kiválókat vonzó munkáltatói márka felépítése. HVG Köny-vek
- Barrow S., Mosley R. (2005). The Employer Brand: Bringing the Best of Brand Management to People at Work. John Wiley & Sons Ltd.
- Mosley R. (2014). Employer Brand Management: Practical Lessons from the World's Leading Employers. John Wiley Sons Inc.
- Morgan J. (2017). The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces They Want, the Tools They Need, and a Culture They Can Celebrate. John Wiley Sons Inc
- Strasser F., Randolph P. (2005). Mediáció a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai, Nyitott Könyvműhely Kiadó
- Bártfai J., Molnár G., Dósa Á., Barinkai Zs., Gulyás K., Herczog M., Horváth É., Kutacs M., Lovas Zs. (2006). A mediáció. A közvetítői tevékenység, HVG ORAC
- Barinkai Zs., Herczog M., Lovas Zs., Neményi E., Rónaszéki K. (2002). Együtt vagy külön. Maradjunk együtt vagy váljunk el?, Complex Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat bemutatása. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A szóbeli vizsgán kell az oktatók dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdéseire válaszolni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása : 70%
- összesen: 70%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga – a házi dolgozathoz kapcso-lódó szakmai kérdések megválaszolása : 30%
- összesen: 30%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon - participation in lectures | |
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session | |
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of homework | |
összesen - sum |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szervezeti kommunikáció érintettjei, lehetséges feladatai és kihívásai a humán funkció keretei között |
2. | Employer Branding fogalmi háttere, céljai, eszközei |
3. | Az Employer Branding stratégia készítés alapjai, lépései és a stratégia megvalósításának módszerei. |
4. | A mediáció elmélete, gyakorlata, alkalmazási területei és lehetőségei szervezeti környezetben. |
5. | A mediátor feladatai. A szervezeti konfliktusok típusai, a konfliktusmegoldási módok. |
6. | A szervezeti kommunikáció és bizalom összefüggései. A szervezeti bizalom növelésének kommunikációs módszerei. |
7. | A szervezeti hálózatkutatás módszertana és lehetőségei a szervezeti kommunikáció és együttműködés feltérképezésére és fejlesztésére. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Vajna Virág | megbízott oktató | virg.vajna07@gmail.com |
Túróczi Norbert | megbízott oktató | norbert.turoczi@gmail.com |
Vicsek András | megbízott oktató | andras.vicsek@maven7.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.