I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT52S165
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
16
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy rávilágítson az eredményes szervezeti kommunikáció szerepére a sikeres szervezeti működés és a szervezeti célok megvalósításában és, hogy a hallgatók a napi szervezeti munkában vezetőként, HR-ként, vagy külső tanácsadóként képessé váljanak a megfelelő kommunikációs stratégia megtervezésére és kivitelezésére és támogatni a vezetők és a munkatársak tevékenységét, a szervezeten belüli és kívüli együttműködést a szervezeti célok elérése érdekében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezeti kommunikáció érintettjeiről, lehetséges feladatairól és ki-hívásairól a humán funkció keretei között.
  2. A hallgató megismeri Employer Branding fogalmi hátterét, cél és eszközrendszerét, és az Employer Branding stratégia készítés alapjait és lépéseit.
  3. A hallgató megismeri a mediáció elméletét, gyakorlatát, alkalmazási területeit és lehetőségeit szervezeti környezetben. A mediátor feladatait. A szervezeti konfliktusok típusait, a konfliktusmegoldási módokat
  4. A hallgató ismeretet szerez a szervezeti kommunikáció és bizalom összefüggéseiről.
  5. A hallgató megismeri a szervezeti hálózatkutatás módszertanát és lehetőségeit a szervezeti kommunikáció és együttműködés feltérképezésére és fejlesztésére.
Képesség
  1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes az Employer Branding stratégia kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felmerülő kihívások kezelésére.
  3. A hallgató képes a mediáció szükségességének azonosítására, a feladatok definiálására és a mediációs folyamat megtervezésére, a szervezeti konfliktus kezelésére.
  4. A hallgató képes a szervezeti bizalmat növelő kommunikációs stratégia és módszertan kialakítására.
  5. A hallgató képes a hálózatkutatás szükségességének definiálására, a hálózatkutatás eredményeinek az értelmezésére, és az eredmények alapján a szervezeti kommunikációt és együttműködést támogató fejlesz-tési terv kidolgozására.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Képes önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és megvalósítani employer branding stratégiát, me-diációt, vállalati image növelését támogató szervezeti programokat.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Sartain L., Schuman M. (2010). Tehetségmágnesek - A kiválókat vonzó munkáltatói márka felépítése. HVG Köny-vek
  • Barrow S., Mosley R. (2005). The Employer Brand: Bringing the Best of Brand Management to People at Work. John Wiley & Sons Ltd.
  • Mosley R. (2014). Employer Brand Management: Practical Lessons from the World's Leading Employers. John Wiley Sons Inc.
  • Morgan J. (2017). The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces They Want, the Tools They Need, and a Culture They Can Celebrate. John Wiley Sons Inc
  • Strasser F., Randolph P. (2005). Mediáció a konfliktusmegoldás lélektani aspektusai, Nyitott Könyvműhely Kiadó
  • Bártfai J., Molnár G., Dósa Á., Barinkai Zs., Gulyás K., Herczog M., Horváth É., Kutacs M., Lovas Zs. (2006). A mediáció. A közvetítői tevékenység, HVG ORAC
  • Barinkai Zs., Herczog M., Lovas Zs., Neményi E., Rónaszéki K. (2002). Együtt vagy külön. Maradjunk együtt vagy váljunk el?, Complex Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati feladat -házi dolgozat bemutatása. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A szóbeli vizsgán kell az oktatók dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdéseire válaszolni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –gyakorlati fel-adat elkészítése és bemutatása : 70%
  • összesen: 70%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga – a házi dolgozathoz kapcso-lódó szakmai kérdések megválaszolása : 30%
  • összesen: 30%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of homework
összesen - sum

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szervezeti kommunikáció érintettjei, lehetséges feladatai és kihívásai a humán funkció keretei között
2. Employer Branding fogalmi háttere, céljai, eszközei
3. Az Employer Branding stratégia készítés alapjai, lépései és a stratégia megvalósításának módszerei.
4. A mediáció elmélete, gyakorlata, alkalmazási területei és lehetőségei szervezeti környezetben.
5. A mediátor feladatai. A szervezeti konfliktusok típusai, a konfliktusmegoldási módok.
6. A szervezeti kommunikáció és bizalom összefüggései. A szervezeti bizalom növelésének kommunikációs módszerei.
7. A szervezeti hálózatkutatás módszertana és lehetőségei a szervezeti kommunikáció és együttműködés feltérképezésére és fejlesztésére.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Vajna Virág megbízott oktató virg.vajna07@gmail.com
Túróczi Norbert megbízott oktató norbert.turoczi@gmail.com
Vicsek András megbízott oktató andras.vicsek@maven7.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.