I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42M410
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan, a fenntarthatóság elméleti és gyakorlati alkalmazásával, a környezeti szabályozáspolitika európai uniós és magyar rendszerével.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető fogalmainak, elméleteinek, nemzetgazdasági és nemzetközi össze-függéseinek ismeretével.
  2. Ismeri a jellemző fenntarthatósági és makroszintű környezeti indikátorokat.
  3. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szabályozás lehetőségeit, főbb elveit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával a gazdasági és a környezeti rendszerek kölcsönhatásaira vonatko-zó tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg
  2. döntés-előkészítő javaslatokat készít környezeti kérdéseket szignfikáns módon tartalmazó műszaki-gazdasági al-ternatívákra.
  3. Követi és értelmezi a nemzetközi gazdasági folyamatokat, illetve a környezeti szakterület releváns, kapcsolódó szakpolitikáinak, jogszabályainak változásait, azok hatásait. Ezeket figyelembe veszi elemzései, javaslatai, döntései során.
  4. Alkalmazni tudja a környezeti-gazdasági problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  5. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejleszté-sére.
  3. Nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére.
  4. Befogadó mások véleménye, az ágazati, nemzeti és európai értékek iránt (ide értve a társadalmi, ökológiai és fenn-tarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  2. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok:
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
  • (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
  • Textbooks, notes, downloadable materials:
  • Gábor Bartus - Ákos Szalai: Environment, Law, Economics, Pázmány Press, Budapest, 2014
  • (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)

Általános szabályok

1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 92-100
Jeles 85–92
70–85
Közepes 55–70
Elégséges 40–55
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a szorgalmi időszak utolsó hetében díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. Amennyiben az első pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel kontakt órán 14x2=28
Félévközi készülés órákra 24
Felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x19=38
Vizsgafelkészülés 0
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A társadalom-természet kapcsolat, a környezetgazdaságtan által vizsgált allokációk, folyamatok
2. A környezetszennyezés gazdasági – makroökonómiai jellegű – endogén okai: (1) növekedés, (2) szűkösségből fakadó választási kényszer, (3) a mérés problémája
3. A környezetszennyezés gazdasági – mikroökonómiai jellegű – endogén okai: (4) külső gazdasági hatások, (5) közösen használt szabad javak, (6) diszkontálás
4. A szennyezés mint piaci kudarc kezelése: a Pigou-i hagyomány és a Coase-tétel
5. A környezeti szabályozóeszközök típusai általában - A Coase-i elméletre alapuló környezetpolitikai beavatkozások
6. Pigou-i környezetpolitikai beavatkozások: A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők
7. A közvetlen előírások és a gazdasági ösztönzők összehasonlítása - A megfelelő szabályzóeszköz kiválasztásának szempontjai
8. A természeti erőforrások felhasználásának optimalizálása, költség-haszon elemzések a környezetgazdaságtanban, a piacon nem mért költségek és hasznok becslése, természeti tőke értékelés
9. A természeti erőforrások felhasználásának gazdaságtana, a megújuló és nem megújuló erőforrások kitermelésének kérdései

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bartus Gábor egyetemi adjunktus – senior lecturer bartus.gabor@gtk.bme.hu
Dr. Kósi Kálmán György címzetes egyetemi tanár - honorary professor kosi.kalman@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.