Célkitűzések
A tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek a minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel. Áttekintést kapnak a minőségfejlesztéshez a termelő szektorokban alkalmazott minőség filozófiákról és ezek megvalósítását támogató minőségmenedzsment módszerek alapjairól.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2012): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- Kemény, S.–Papp, L.–Deák, A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minőség Társaság, Budapest.
- Topár J.(szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
- MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
- Topár J.: A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tantárgy évközi érdemjeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az évközi érdemjegy a félév során megtartott összteljesítmény értékelések (két zárthelyi dolgozat) eredményéből és a csoportokban elkészített részteljesítmény értékelés (félévközi dolgozat) eredményéből kerül meghatározásra. A dolgozattal kapcsolatos információkat az előadásokon és a honlapon elérhető tájékoztatókon tesszük közzé. A feladat elkészítése kötelező. E nélkül nem lehet a tantárgy követelményeit teljesíteni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. zárthelyi dolgozat: 40%
- 2. zárthelyi dolgozat: 40%
- félévközi dolgozat : 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 87–94 |
Jó | 73–86 |
Közepes | 59–72 |
Elégséges | 45–58 |
Elégtelen | 44 |
Javítás és pótlás
A zárthelyik pótlására a TVSZ előírásainak megfelelően a pótlási héten van lehetőség. A féléves dolgozatok pótlására szintén a pótlási hét végéig van lehetőség.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×3 = 36 |
felkészülés a kontakt tanórára | 12×1 = 12 |
felkészülés a zárthelyire | 20 |
önálló feladat elkészítése | 22 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai |
2. | A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Minőségmenedzsment rendszerek a termelő szektorokban. A minőségfejlesztés fő irányai. |
3. | Az ISO 9000 szabványrendszer felépítése, követelményei és alkalmazása a vállalatok tevékenységében. |
4. | Az ISO 9000 szabványrendszer alapelveinek és követelményeinek érvényesülése a szabvány előírásai szerint kialakított minőségmenedzsment rendszerekben. A szabvány szerint működő rendszerek gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei. |
5. | A Total Quality Management vezetési filozófia alapelvei. A vevőközpontúság fontosabb elemei. |
6. | A vezetés és a dolgozók bevonásának és felhatalmazásának fontosabb elvei és módszerei. |
7. | Folyamatmenedzsment és működés-fejlesztés. A folyamatmenedzsment alapjai. A folyamatok folyamatos fejlesztésének tapasztalatai. Folyamatmodellezés a minőségmenedzsment rendszerekben. Mérőszámok és indikátorok a minőségfejlesztésben. |
8. | Önértékelési modellek kialakulása, szerepe a minőségfejlesztésben. EFQM modell alapelvei és fő kritériumai. |
9. | Six Sigma kialakulásának története, kapcsolata a TQM vezetési filozófiával. Six Sigma alapjai. A TQM-Six Sigma és Lean Management. |
10. | Minőségmenedzsment módszerek valószínűségszámítási és matematikai statisztikai alapjai. |
11. | Bevezetés a folyamatok képességvizsgálatába, folyamatok képességvizsgálati módszerei, folyamatképesség mutatók számolása, értelmezése. |
12. | A statisztikai folyamatszabályozás alapja, folyamatok szabályozása ellenőrzőkártyák segítségével. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.