Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS
Azonosító
BMEGT20A401
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Erdei János
Beosztása
mesteroktató
Email címe
erdei.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek a minőségbiztosítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdéseivel és módszereivel. Áttekintést kapnak a minőségfejlesztéshez a termelő szektorokban alkalmazott minőség filozófiákról és ezek megvalósítását támogató minőségmenedzsment módszerek alapjairól.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
  2. Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
  3. Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
  2. Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
  2. Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
  3. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J. – Topár J. szerk. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
  • Topár J. szerk.: A műszaki menedzsment aktuális kérdései, Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
  • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
  • Topár J.: A minőségmenedzsment-rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál, Harvard Business Manager 4/2001 pp. 50-57
  • Topár J.: A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4.- pp.159-168., 2015

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy évközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az évközi jegy a félév során megtartott összteljesítmény értékelések (két zárthelyi dolgozat) eredményéből és a csoportokban elkészített részteljesítmény értékelés (félévközi dolgozat) eredményéből kerül meghatározásra. A dolgozattal kapcsolatos információkat az előadásokon és a honlapon elérhető tájékoztatókon tesszük közzé. A feladat elkészítése kötelező. E nélkül nem lehet a tantárgy követelményeit teljesíteni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi dolgozat: 40%
  • 2. zárthelyi dolgozat: 40%
  • félévközi dolgozat: 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 87–94
73–86
Közepes 59–72
Elégséges 45–58
Elégtelen 0-44

Javítás és pótlás

A zárthelyik pótlására a TVSZ előírásainak megfelelően a pótlási héten van lehetőség. A féléves dolgozatok pótlására szintén a pótlási hét végéig van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2 = 24
felkészülés a kontakt tanórára 12×1 = 12
felkészülés a zárthelyire 27
önálló feladat elkészítése 27
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Minőségmenedzsment rendszerek a termelő szektorokban. A minőségfejlesztés fő irányai.
2. Az ISO 9000 szabványrendszer felépítése, követelményei és alkalmazása a vállalatok tevékenységében.
3. Az ISO 9000 szabványrendszer alapelveinek és követelményeinek érvényesülése a szabvány előírásai szerint kialakított minőségmenedzsment rendszerekben. A szabvány szerint működő rendszerek gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei.
4. A Total Quality Management vezetési filozófia alapelvei. A vevőközpontúság fontosabb elemei.
5. A vezetés és a dolgozók bevonásának és felhatalmazásának fontosabb elvei és módszerei.
6. Folyamatmenedzsment és működés-fejlesztés. A folyamatmenedzsment alapjai. A folyamatok folyamatos fejlesztésének tapasztalatai. Folyamatmodellezés a minőségmenedzsment rendszerekben. Mérőszámok és indikátorok a minőségfejlesztésben.
7. Önértékelési modellek kialakulása, szerepe a minőségfejlesztésben. EFQM modell alapelvei és fő kritériumai.
8. Six Sigma kialakulásának története, kapcsolata a TQM vezetési filozófiával. Six Sigma alapjai. A TQM-Six Sigma és Lean Management.
9. Minőségmenedzsment módszerek alapjai.
10. Bevezetés a folyamatok képességvizsgálatába, folyamatok képességvizsgálati módszerei, folyamatképesség mutatók számolása, értelmezése.
11. A statisztikai folyamatszabályozás alapja, folyamatok szabályozása ellenőrzőkártyák segítségével.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.