Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, mit jelent az, ha egy szervezet működésére a marketingorientáció a jellemző, és megismerjék az ehhez kapcsolódó feladatokat és eszközöket. A tananyag áttekintést nyújt a marketing stratégiákról, és az ezek kialakításához szükséges információgyűjtési, környezet- és helyzetelemzési modellekről, módszerekről. Miután a marketing a vevőt állítja a középpontba, a tananyag részletesen foglalkozik a vásárlói döntési mechanizmusokkal és azok befolyásoló tényezőivel a fogyasztói és az üzleti piacokon. Bemutatásra kerülnek a stratégiai célok megvalósítását szolgáló marketing eszközök, sok izgalmas kérdéssel, a termékpolitikától a márkázáson, az értékesítésen át a marketingkommunikációig. Minden résztéma kapcsán hangsúlyt kapnak azok a korszerű marketing megoldások, amelyeket a piacok változása, az információs technológia fejlődése hív életre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri marketingmenedzsmenttel kapcsolatos főbb fogalmakat
- Ismeri a különböző vállalati és környezeti elemzési módszereket és azok sajátosságait
- Megismeri a korszerű marketingkoncepciókat és stratégiákat
- Elsajátítja marketingkutatás és a marketing audit mélyebb összefüggéseit
- Ismeri a termék és márka, a pozícionálás összefüggéseit
- Ismeri az árpolitikát és annak vállalati sajátosságait
- Ismeri a vállalati kommunikáció sajátosságait
- Ismeri a vállalati értékesítési rendszereket és sajátosságait
Képesség
- A marketingmenedzsment összefüggéseinek elsajátításán keresztül kisebb vállalkozások marketing tevékenységének tervezését, ellenőrzését elvégzi és hatékonyság növelő javaslatokat tesz.
- Korszerű elemzési módszerekkel képes a vállalat makro-és mikrokörnyezetét elemezni
- Elsajátítja a korszerű marketingkommunikációs eszközök alkalmazását és operatív tervet készít a vállalat marketingkommunikációjára
- A 4P eszközrendszert megismeri
- A tanult kommunikációelmélet és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez.
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Önállóan dolgozik, miközben folyamatosan bővíti tudását
- Nyitott a korszerű technológiai eszközök használatára
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Törekszik saját kommunikációs készségének és képességének fejlesztésére és kiteljesítésére
- Nyitott a saját és mások ötleteinek elfogadására és integrálására a marketingmenedzsment ismeretek alkalmazása kommunikáció során.
- Nyitott a sablonmentes menedzsment-megoldások irányába.
Önállóság és felelősség
- Nyitott az egyedi és hatékony marketing problémamegoldásra
- Önállóan képes dolgozni
- A problémamegoldás során elemzi és értékeli a rendelkezésre álló információkat és ennek segítségével többpólusú problémamegoldás irányába fejlődik tovább
- Elfogadja és integrálja ismereteibe mások véleményét, ötleteit
- Önálló ötleteket alkot és bemutatja azokat hallgató társainak.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során
Tanulástámogató anyagok
- BME-MVT: Marketing: Fókuszban a termék. Typotex Kiadó, Budapest, 2017.
- Vágási M. (szerk.): Marketing stratégia és menedzsment. Alinea Kiadó, Budapest, 2007.
- Kotler, P., Armstrong, G.: Principles of Marketing. 16th Edition, Pearson, 2016
- További letölthető oktatási segédletek - More educational materials are available for download.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok illetve vizsga alapján történik
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két évközi írásbeli teljesítménymérés 30-30 percesek, előre ismertetett turnusok szerinti bontásban. A két írásbeli teljesítményméréssel max. 40 (20-20) pont szerezhető, amely a tantárgy értékelésébe 10-10%-kal számít bele. Az aláírás feltétele a két dolgozatból együttesen 20 pont megszerzése. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a házi feladatok opcionálisak, a szorgalmi időszakban, az előadásokon meghirdetettek szerint teljesíthetők, nem pótolhatók és az általuk megszerzett pontszám csak a vizsgába számít bele, az aláírás ennek segítségével nem szerezhető meg. A félév során 3-4 opcionális bónusznak nevezett írásbeli házi feladat kerül meghirdetésre. 3. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a félév során néhány alkalommal az oktatók az órai teljesítményt is értékelik, amely pontszám csak a vizsgába számít bele, az aláírás ennek segítségével nem szerezhető meg. 4. A 2. És 3. Pontban részletezett házi feladat és aktív részvétellel együttesen 30 pont (15%) szerezhető meg, amelyet a vizsgajegy számításakor adunk hozzá a pontszámhoz. A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: A vizsgadolgozat 160 pontos, amely a tanulási eredmények értékelésébe 80%-kal számít be. A vizsga 60 perces rövid kifejtős és feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdéseket tartalmaz. 2. évközi eredmények beszámítása: a 3.2 A. pontjában bemutatott két összegző tanulmányi teljesítményértékelést 10-10%-ban, míg a házi feladat és az aktív részvétel maximum 15%-ban számítható bele a vizsga értékelésébe. Ezek a teljesítmények az aláírás megszerzése után megmaradnak és beszámíthatóak, amíg a hallgató aláírása is megmarad a TVSZ által előírt félévig.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel) : 75%
- összesen: 100%+75%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga : 80%
- évközi opcionális házi feladat és órai pontok : 15%
- évközi eredmények beszámítása : 20%
- összesen: 100%+15%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Magyar kurzus: Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A 3.3 pontban szereplő plusz 75%-ot érő észteljesítmény értékelés (házi feladat, aktív részvétel, órai feladat) a szorgalmi időszakban jelenik meg, de pontszámban csak a vizsgába számítható bele, az aláírás megszerzésébe nem számolható bele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61, |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A TVSZ 122§ (4) pontja alapján az összegző teljesítményértékelések egyszeri díjmentes pótlására az összes, kurzust felvett hallgató jogosult. 2) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, a két zárthelyi dolgozat mindegyike pótolható az előre pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. 3) Az opcionális házi feladat, mivel az aláírás megszerzésébe nem számít bele és az érdemjegy meghatározásában is a 100% feletti részhez tartozik, ezért nem pótolható, a beadási határidő és a feladat ismertetése az órán kerül meghirdetésre. 4) A beadott és elfogadott házi feladat nem javítható. A beadott és elfogadott órai feladat nem javítható. 5) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 6) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés javítása esetén a korábbi és az új eredmény közül az új eredményt vesszük figyelembe. 7) Amennyiben a 2) és az 6) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy újabb javításra és pótlásra a hallgatónak az adott félévben nincsen lehetősége.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8=16 |
opcionális házi feladat vagy órai feladat elkészítése | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 30 |
vizsgafelkészülés | 32 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021. ………….-n, érvényes 2021. ………………-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A marketing alapkoncepciói. A marketing és a marketingmenedzsment alapfogalmai. A piaci orientáció típusai. A marketingkoncepció fejlődése. |
2. | Stratégiai tervezés és marketingstratégia. Vállalati stratégiai tervezés, vállalati alapstratégiák. Portfolió és SWOT elemzés. Marketingstratégia és tervezés. A marketingszervezet típusai. |
3. | A vállalat piaca. A vállalat makro - és mikrokörnyezete. A piaci helyzet mutatói. A kereslet meghatározása. Szegmentálás, célpiacválasztás és pozícionálás. A piaci hadviselés formái. |
4. | Fogyasztói piac és vásárlói magatartás A fogyasztói magatartás modellezése, meghatározó jellemzői. A vásárlási döntési folyamat. Vásárlási szerepek és magatartás típusok. Szegmentáció a fogyasztói piacon. |
5. | Beszerzői magatartás és ipari marketing. Az ipari piac marketing jellemzői. A beszerzési döntés folyamata. Szegmentáció az ipari piacon. |
6. | A marketing-információrendszer. A marketing-információrendszer funkciói és alkotóelemei. Marketingfelderítés és marketingkutatás. |
7. | Termék és szolgáltatáspolitika. A termékpolitikai döntések alapjai. A marketing termékfelfogása. A termékminőség alkotóelemei. A termékválasztékkal kapcsolatos döntések. A termékek életciklusa. |
8. | Árpolitika. Az ár szerepe a marketing-mixben. Az árképzés tényezői, a végső ár kialakítása. |
9. | Értékesítéspolitika. Az értékesítési rendszer funkciói. Értékesítési csatornák-marketingrendszerek, szereplők. Az eladás és az eladószemélyzet menedzselése. |
10. | Marketingkommunikáció. A marketingkommunikáció eszközei, modelljei. Reklám, vásárlásösztönzés, személyes eladás, direktmarketing, public relations. Integrált kommunikáció. |
11. | Online marketing. Digitális és online fogyasztói magatartás és marketing-mix. |
12. | .... |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Petruska Ildikó | egyetemi docens, associate professor | petruska.ildiko@gtk.bme.hu |
Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd, assistant lecturer | ivanyi.tamas@gtk.bme.hu |
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia | egyetemi docens, associate professor | szigeti.szilvia@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.