Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
BUDAPEST VILÁGVÁROS (ÉPÍTÉSZET-ESZTÉTIKA)
Azonosító
BMEGT41V102
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa, érvényes 2020. április 29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy induktív módon, mindennapi témákon keresztül bevezetést nyújtson az esztétika világába, főképp építészeti szempontból mutatja be tervezett környezetünk esztétikai szempontjait az egyetem bármely hallgatója számára. Az előadásokon a hallgatók a szecesszió világától a modernizmuson át a kortárs jelenségekig nyernek betekintést a hazai építési tendenciákba, mindezt a nemzetközi kontextusban vizsgálva. A téma vizsgálatára az objektív esztétika adja a keretet, így a formaalkotó tényezők, valamint a forma és funkció is sor kerül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogóan ismeri az adott képzési terület tárgykörének alapvető tényeit, irányait és határait.
  2. Ismeri a szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
  3. Ismeri szakterülete fő elméleteinek ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
  4. Átfogóan ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
  5. Rendelkezik azzal a tudással, azokkal a képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Képesség
  1. Elvégzi a szakterülete ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisét, az összefüggések szintetikus megfogalmazását és adekvát értékelését.
  2. Szakterülete eljárásrendjét, legfontosabb elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát feladatai végrehajtásakor alkalmazza.
  3. Megért, illetve értelmez összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó-, állóképeket, térképeket, diagramokat.
  4. Rutin szakmai problémákat azonosít, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret, azokat standard műveletek gyakorlati alkalmazásával megoldja.
  5. Megtervezi és megszervezi saját önálló tanulását, ahhoz a hozzáférhető források legszélesebb körét használja.
Attitűd
  1. Vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  3. Nyitott a szakterületén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére, elfogadására, hiteles közvetítésére.
  4. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  5. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
Önállóság és felelősség
  1. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
  2. Szakmai útmutatás alapján végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. A szakterülete megalapozó nézeteit felelősséggel vállalja.

Oktatásmódszertan

Előadás, kreatív feladatok, múzeumlátogatás.

Tanulástámogató anyagok

  • Cságoly Ferenc: A szépség. Budapest, Akadémiai, 2014.
  • Kepes György: A látás nyelve. Budapest, Gondolat, 1979.
  • Frampton, Kenneth: A modern építészet kritikai története. Budapest, Terc, 2002.
  • Kerékgyártó Béla (szerk.): A mérhető és a mérhetetlen: építészeti írások a 20. századból. Budapest, Typotex, 2004.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja kettő zárthelyi dolgozatformájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
  • 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 0%
  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 40%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 0%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 0%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90
77
Közepes 64
Elégséges 50
Elégtelen

Javítás és pótlás

Az elmaradt vagy sikertelen zárthelyi pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés a gyakorlatokra 0
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x8=16
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 16
vizsgafelkészülés 0
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Jász Borbála egyetemi tanársegéd jasz.borbala@filozofia.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.