Célkitűzések
A kurzus megtanítja a hallgatókat angol illetve magyar nyelven esszét írni, melynek színvonala későbbi publikálásra is lehetőséget ad. Emellett a kurzus bevezetést nyújt a kortárs ismeretelmélet főbb kérdéseinek tárgyalásába, melyek relevánsak lehetnek a tudomány- az elme- és a kognitív tudományok filozófiájának megértéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
- Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik a kognitív pszichológia és társtudományok szakirodalmában.
- Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
- Elmélyült ismeretekkel rendelkezik egy általa választott szűkebb szakterületi témában.
- Ismeri azokat a hagyományos és elektronikus forráskeresési eljárásokat, keresőprogramokat, katalógusokat, amelyek relevánsak a pszichológia szakterületén.
Képesség
- Képes olyan kutatások tervezésére és kivitelezésére, melyek alkalmasak pszichológiai és kulturális jelenségek több szempontú vizsgálatára.
- Képes véleményét önállóan, a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően, akár idegen nyelven is megfogalmazni, és szakmai fórumokon megvédeni.
- Képes a kognitív pszichológia területén önálló munkára, sokoldalú és kritikai elemzésre.
Attitűd
- Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
- Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
- Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
- Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
- Törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére.
Önállóság és felelősség
- Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
- Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
- Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
- Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
- Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
- Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.
Oktatásmódszertan
Szóbeli és írásbeli kommunikáció, interaktív olvasószeminárium, moodle felületen feladott tanulási feladatok, házimunka.
Tanulástámogató anyagok
- Audi, Robert (2011). Epistemology: A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. Routledge.
- Bjerring, Jens Christian & Pedersen, Nikolaj Jang Lee Linding (2014). All the things we know: Extended knowledge. Philosophical Issues 24 (1):24-38.
- Churchland, Patricia Smith (2002). Brain Wise. MIT Press.
- Dougherty, Trent & Rysiew, Patrick (2013). What Is Knowledge-first Epistemology? In Matthias Steup & John Turri (eds.), Contemporary Debates in Epistemology. Blackwell.
- Hartmann, Stephan & Sprenger, Jan (2010). Bayesian Epistemology. In Duncan Pritchard & Sven Bernecker (eds.), The Routledge Companion to Epistemology. London: Routledge. pp. 609-620.
- Pettigrew, Richard (2016). Accuracy and the Laws of Credence. Oxford University Press UK.
- Pritchard, Duncan (2013). What is This Thing Called Knowledge?. Routledge.
- Pritchard, Duncan (2012). On Meta-Epistemology. The Harvard Review of Philosophy 18 (1):91-108.
- Sosa, Ernest & Kim, Jaegwon (eds.) (2000). Epistemology: An Anthology. Wiley-Blackwell.
- Williamson, Timothy (2011). Knowledge First Epistemology. In Sven Bernecker & Duncan Pritchard (eds.), The Routledge Companion to Epistemology. Routledge. pp. 208-218.
- Schimmel, Joshua (2011). Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded, Oxford University Press
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A tárgy teljesítésének feltétele két zárthelyi dolgozat és két esszé megírása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 20%
- 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) : 20%
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 30%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 30%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat) : 20%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 20%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | --100 |
Jeles | 90-100 |
Jó | 72-89 |
Közepes | 66-71 |
Elégséges | 50-65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x7=14 |
házi feladat elkészítése | 18 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2017. … …-n, érvényes 2017. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
To achieve the learning outcomes outlined in section 2.2, the subject consist of the following thematic blocks. In the courses offered during each semester, these topics are scheduled according to calendar and other possible modifying factors.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Gyarmathy Ákos | egyetemi tanársegéd | gyarmathy@filozofia.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.