Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy feltérképezze a mesterséges intelligencia és az automatizálás által felvetett etikai problémákat és a lehetséges megoldási stratégiákat. A kurzus elején a hallgatók áttekintést kapnak a mesterséges intelligencia aktuális helyzetéről a technológiai készültség és a piaci elterjedtség dimenzióiban, majd a legfontosabb etikai keret- rendszerek is bemutatásra kerülnek. A kurzus mindkét témát kellő mélységben tárgyalja, ám előismeretet nem igé- nyel, így az anyag megértése bármely műegyetemi hallgatótól elvárható. A szemeszter második felében a két téma szintézise történik, különös figyelemmel a nemzetközi mérnök- és interdiszciplináris (pl. IEEE, ACM, VDI, fontosabb egyetemi központok) szervezetek eredményeire és ajánlásaira a témában. A problémateret mindvégig esettanulmá- nyok illusztrálják (pl. önvezető autó etikai kérdései; ajánlórendszerek, intelligens keresők által generált etikai prob- lémák; munkahelyek MI általi megszűnése; MI és világbiztonság, MI ágensek jogai). A példák az aktualitásoknak megfelelően változhatnak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a mesterséges intelligencia általánosan használt fogalomrendszerét,
- ismeri az etika általánosan használt fogalomrendszerét,
- érti a mesterséges intelligencia által felvetett etikai problémákat,
- ismeri a különféle etikai megközelítéseket a tárgy során tárgyalt problémák megoldására,
- ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára,
- megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alap- fogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit,
- rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni,
- szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására,
- képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására,
- képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre,
- sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret,
- a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat ké- szít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken,
- problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Stuart, Russel, and P. Norvig. „Mesterséges Intelligencia modern megközelítésben.
- Boros Gábor (szerk). „Filozófia.
- Diák és jegyzetek a www.filozofia.bme.hu oldalon. Slides and notes on the official site of the subject.
- Gerdes, J. C., & Thornton, S. M. Implementable ethics for autonomous vehicles. In Autonomes fahren (pp. 87- 102). Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg, (2015).
- MIT OpenCourseWare: Engineering Ethics
- https://ocw.mit.edu/courses/engineering-systems-division/esd-932-engineering-ethics-spring-2006/
- Molnár László, Environmental Ethics and Engineering Ethics Courses at the BUTE: What Kind of Ethics Do We Teach? In: Banse, Gerhard, Imre Hronszky, and Gordon L. Nelson, eds. Rationality in an uncertain world. Vol. 5. edition sigma, (2005).
- Letölthető anyagok/Downloadable contents:
- IEEE Ethically Aligned Design: A Vision for Prioritizing Human Well-being with Autonomous and Intelligent Systems
- https://ethicsinaction.ieee.org/
- European Commission: Ethics guidelines for trustworthy AI:
- https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=58477
- Magyar Mérnöki Kamara Országos Etikai-fegyelmi Szabályzat
- https://mmk.hu/tudastar/dokumentumtar/szabalyzatok/etikai-fegyelmi-szabalyzat.pdf
- Verein Deutscher Ingenieure Ethische Grundsätze des Ingenieurberufs
- https://www.vdi.de/bildung/ethische-grundsaetze/ethische-grundsaetze/
- IEEE Code of Ethics
- https://www.ieee.org/about/corporate/governance/p7-8.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: három évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.
Teljesítményértékelési módszerek
B. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat tudáselemekre, értelmezési feladatokra, következtetési feladatokra koncentrál írásos kérdésválaszolás formájában. munkaidő anyagrésztől függően 30-60 perc. Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelésen legalább a szerezhető pontok 50%- át el kell érni a tárgy teljesítéséhez. C. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel, opcionális): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) : 50%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 81–90 |
Jó | 71–80 |
Közepes | 61–70 |
Elégséges | 50–60 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x8=16 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 16 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. … …-n, érvényes 2019. szeptember 1-től
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Danka István | egyetemi adjunktus | danka.istvan@filozofia.bme.hu |
Dr. Ziegler Zsolt | egyetemi adjunktus | zsolt.ziegler@filozofia.bme.hu |
Gyarmathy Ákos | egyetemi tanársegéd | gyarmathy@filozofia.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.