Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A vallás az egyik legősibb és legösszetettebb kulturális képződmény, amelynek jelentős szerepe volt s van az emberek (a közösségek) mindennapi életének, intézményeinek és kapcsolatainak formálásában, értékrendünk, életmódunk alakításában. A kurzus azt vizsgálja, hogy mit jelentett s jelent a vallás az emberi közösségek, illetve az egyén számára, s a vallásosságnak milyen formái léteznek. Ezen belül foglalkozik vallás és erkölcs viszonyának kérdésével, s ismerteti több nagy vallás erkölcsi tanítását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Slide-ok a tárgy hivatalos elektronikus felületén
- LAO-CE: Tao Te King (Az Út és Erény könyve) Helikon, Bp. 1980
- Buddha beszédei. (Vál. és ford.: VEKERDI József) Helikon, Bp. 1989
- A Magasztos szózata. Bhagavad-gítá. (Ford: LAKATOS István, VEKERDI József) Európa, Bp. 1987
- Biblia, azaz Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése
- (Ford.: a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának Ószövetségi és Újszövetségi Bibliafordító Szakbizottsága) Bp. 1975
- MOLNÁR Ernő (vál.): A Talmud könyvei (Reprint) IKVA, Bp. 1989
- AURELIUS AUGUSTINUS: Vallomások Gondolat, Bp. 1982
- AQUINÓI SZENT TAMÁS: A teológia összefoglalása in: BOLBERITZ Pál - GÁL Ferenc: Aquinói Szent Tamás filozófiája és teológiája Ecclesia, Bp. 1987 p. 317-178.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat):
- 2. szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat):
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés:
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés:
- részteljesítmény értékelés (házi feladat):
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel):
- összesen:
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele: jelenlét 7 előadáson.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–85 |
Közepes | 62–73 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A vizsgaidőszakban a két összegző teljesítményértékelés javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 0 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | MI A VALLÁS? A vallás körülírása, előzetes meghatározása. – A vallás főbb jellemzői. – Megközelítés: a vallás (összetett) kulturális képződmény.A VALLÁS ELEMEI, ÖSSZETEVŐI Hiedelmek, nézetek, tanítás. – Kultikus cselekedetek, rítus. – Vallásos közösség és szervezet. – A vallás összetevőinek kapcsolatáról. – Vallás és vallások. – Vallástipológia.TÖRZSI TÁRSADALMAK ÉS VALLÁS 1. A törzsi társadalmak főbb jellemzői. – A vallás első formáiról. – Mítoszok a törzsi társadalomban. – Totemizmus.TÖRZSI TÁRSADALMAK ÉS VALLÁS 2. Törzsi rítusok. Áldozat, áldás és átok, avatás. Mágia. Példák az etnológiai irodalomból.A HINDUIZMUS India nagy vallásának kialakulása, fejlődésének történeti szakaszai. – A szent szövegek és a vallásos világkép, eszmerendszer. – A brahmanizmus mint társadalmi rendszer. – Hinduizmus a jelenkorban.BUDDHIZMUS A buddhizmus kialakulása. Buddha élete, tevékenysége és tanítása. A buddhizmus irányzatai: a hinajana és mahajana buddhizmus. A szerzetesség a buddhizmusban, szerzetesek és laikusok.VALLÁSOK KÍNÁBAN A konfucianizmus. Konfuciusz tanítása, a konfuciánus iskola. A konfucianizmus szerepe a kínai társadalomban és történelemben. – A taoizmus. Taoista filozófia és népi taoizmus. – A buddhizmus Kínában. – A vallási szinkretizmus. – A kínai univerzizmus.A ZSIDÓ VALLÁS A zsidó nép kialakulása, ókori története. – A monoteizmus megszületése. – A mózesi törvény vallása. – A próféták. Fogság, diaszpóra és ennek következményei. – Az Ótestamentum és jelentősége. – A zsidó vallás későbbi töréneti alakulása, jelene.KERESZTÉNYSÉG 1. A keresztény vallás keletkezése. Társadalmi-történeti feltételek. Jézus élete és tanítása. Szt. Pál tevékenysége. Az első keresztény közösségek. – A keresztény vallás jellemzői.KERESZTÉNYSÉG 2. Kereszténység és történelem. – A reformáció és következményei. – Kereszténység a jelenkorban. – A szekularizációról.ISZLÁM Mohamed élete, tevékenysége. – A Korán, az iszlám szent könyve. Az iszlám tanítása és vallási előírásai. A Korán mint a társadalmi élet égészének szabályozója. – A hódító iszlám. – Irányzatok az iszlámban. – Iszlám a jelenkorban.SZEKTÁK A szekta fogalmáról. Vallás és szekták. Példák a vallástörténetből. Hírhedett szekták. vallás és egyén (idividuum) A különböző vallások s az egyének eltérő helyzete s viszonya a valláshoz. – A naív, laikus vallásoság. – A konvencionális vallásosság. – Az őszinte, mély vallásosság. – A vallás mint hivatás: a "professzionisták". – A vallástörténet kiemelkedő személyiségei.VALLÁS ÉS EGYÉN (INDIVIDUUM) A különböző vallások s az egyének eltérő helyzete s viszonya a valláshoz. – A naív, laikus vallásoság. – A konvencionális vallásosság. – Az őszinte, mély vallásosság. – A vallás mint hivatás: a "professzionisták". – A vallástörténet kiemelkedő személyiségei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Imre | . | faro.szabo@t-online.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.