Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetértékelés és kockázatkezelés
Azonosító
BMEGT42A022
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 6

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a környezet gazdasági értékelésének elméleti alapjaival, módszereivel, valamint nemzetközi és hazai tapasztalataival, továbbá a környezeti kockázatkezelés elméleti alapjaival, főbb területeivel és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a teljes gazdasági érték fogalmát, meghatározásához használható módszereket.
  2. Ismeri az erős és gyenge fenntarthatóság fogalmát, kapcsolatukat a monetáris környezetértékeléssel.
Képesség
  1. Ismeri a monetáris környezetértékeléssel kapcsolatos szakkifejezések pontos használatát magyar és angol nyelven.
  2. A környezetértékelés és kockázatkezelés multidiszciplináris megközelítésének szükségességét készség szinten ismeri és képes annak alkalmazására.
  3. Felismeri a környezeti kockázatok gazdasági-társadalmi összefüggéseit, beágyazottságát.
  4. Rendelkezik a szakértői, döntéselőkészítési munkához szükséges környezetértékelési háttérismeretekkel.
Attitűd
  1. A környezetértékelés és kockázatkezelés multidiszciplináris megközelítésének szükségességét ismerve, nyitott a gazdasági szakemberekkel való együttműködésre.
  2. A környezetértékelési módszerek folyamatos fejlesztésének ismeretében törekszik arra, hogy a változásokat nyomon kövesse.
  3. Ismerve a környezetértékelési módszerekkel kapcsolatos kritikák legfontosabb elemeit, illetve a megismert módszerek korlátait, nyitottan fogadja a kritikai észrevételeket.
Önállóság és felelősség
  1. A környezeti kockázatok társadalmi összefüggéseinek ismeretében felelősséget vállal szakmai döntéseiért.
  2. Ismerve az egyéb szakterületek érintettségét a pénzbeli környezetértékelés és a kockázatkezelés területén, hatékonyan működik együtt gazdasági, jogi szakemberekkel.

Oktatásmódszertan

Előadások az elméleti tananyagról, esettanulmányok a gyakorlati alkalmazás szemléltetésére. Prezentáció saját környezetértékelés vagy kockázatkezelés tanulmányról (opcionális).

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Dr. Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. 3. fejezet. (Csigéné Nagypál Noémi) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2007.
  • 2. Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható közgazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005.
  • 3. Guidelines for Environmental Risk Assessmentand Management. Green Leaves III
  • https://www.gov.uk/government/publications/guidelines-for-environmental-risk-assessment-and-management-green-leaves-iii
  • Ajánlott folyóiratok/recommended journals:
  • a. Ecological Economics
  • b. Land Economics
  • c. Journal of Agricultural Resource Economics
  • d. Journal of Environmental Economics and Management
  • e. Journal of Environmental Planning and Management

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli teljesítménymérés: összegző tanulmányi teljesítményértékelés, (egyik kiváltható kiselőadással) illetve írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész a zárthelyi előtti előadásokon feldolgozott témaköröket jelenti, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli (megajánlott jegy hiányában): 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések a pótlási időszakban egyenként díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 0
felkészülés a teljesítményértékelésre 30
vizsgafelkészülés 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint –

Előadások témái
1. Értékelési és pénzbeli értékelési módok. A környezeti hatásvizsgálat és korlátjai. Ökológiai lábnyom számítás
2. A pénzbeli értékelés előnyei és alkalmazási területei. WTP és WTA. Ökoszisztéma szolgálatatások. Az értékelés kritikája
3. Gyenge és erős fenntarthatóság és a környezetértékelés. Ex ante és ex post értékelés. A teljes gazdasági érték. Miért van szükség speciális módszerekre?
4. A társadalmi diszkontráta. Költség-haszon és költséghatékonyság elemzés. Projektértékelés.
5. Költség alapú módszerek 1.Költség alapú módszerek 2. Esettnulmányok
6. A kinyilvánított preferencia módszerek 1. Az utazási költség módszer
7. A kinyilvánított preferencia módszerek 2. A hedonikus ármódszer, a hedonikus bérmódszer
8. Költség-haszon elemzés és externáliak a közlekedési szektorban
9. A feltárt preferencia módszerek 1. Kérdőív készítés, feltételes értékelés lépései
10. Feltárt preferencia módszerek 2. Esettanulmányok
11. Környezetértékelés és kockázatkezelés kapcsolata. Kockázat fogalma, típusai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Princz-Jakovics Tibor egyetemi adjunktus / senior lecturer princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.