Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetstratégia
Azonosító
BMEGT42A018
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bartus Gábor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bartus.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókkal a környezetpolitika és stratégiai tervezés hazai és nemzetközi gyakorlatát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezetpolitikához, környezetstratégiákhoz kapcsolódó főbb fogalmakat.
  2. Ismeri a környezetvédelemben alkalmazott stratégiák és a fenntarthatósági dimenziók közötti fontosabb kapcsolódási pontokat.
  3. Ismeri a stratégiai tervezési eszközöket és azok környezetre, társadalomra gyakorolt hatásait.
  4. Ismeri a hazai és uniós környezetpolitika főbb elveit.
Képesség
  1. Képes önálló véleményt alkotni környezetpolitikai és stratégiai kérdésekben.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket.
  2. Felelősséget érez a fenntartható fejlődés megvalósításáért
  3. Felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembe-vételére.

Oktatásmódszertan

Lectures, team work

Tanulástámogató anyagok

  • Lecture slides

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint kötelezően beadandó tanulmány jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc. 2. Beadandó feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített tanulmány. A tanulmány tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határoz-za meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • beadandó tanulmány: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből mindkettő pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótol-hatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 12
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
beadandó tanulmány elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés, a környezeti stratégiákba, körforgásos gazdaság, fenntarthatóság
2. Környezetvédelem hazai helyzete
3. Környezeti indikátorok I.
4. Környezeti indikátorok II.
5. Európai Uniós ismeretek, Nemzeti Fejlesztési Terv, az Európai Unió környezetpolitikája
6. Környezeti hatásvizsgálat
7. Ágazati tervek környezeti szempontú tervezése: stratégiai környezeti vizsgálat
8. Stratégiai tervezés a környezetvédelemben
9. Életciklus elemzés
10. Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés I.
11. Környezeti tervezési eszközök: SWOT elemzés II.
12. Éghajlatvédelem, UNFCCC, Kiotó, Koppenhága, Párizs

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kármán-Tamus Éva PhD hallgató / PhD student tamus.eva@gtk.bme.hu
Dr. Pálvölgyi Tamás egyetemi docens / associate professor palvolgyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.