Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A környezetvédelem nemzetközi gyakorlata
Azonosító
BMEGT42A017
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Csigéné Dr. Nagypál Noémi Éva
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csigene.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Szemléltetni a jelenkori környezeti problémák komplex és lokális-regionális-globális jellegét. Ismertetni a nemzetközi környezeti együttműködés főbb állomásait, mindenkori súlypontjait és értékelni annak eredményességét. Bemutatni az EU környezetpolitika történeti fejlődését, stratégiai elemeit és változó eszközrendszerét, a környezeti jogharmonizáció hazai folyamatát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgatók értelmezni tudják a nemzetközi környezetvédelmi együttműködések alapelveit és folyamatait, valamint az Európai Unió környezetpolitikáját.
Képesség
  1. Képesek lesznek elemezni, értékelni a szakpolitikai változásokat és azok relevanciáját a globális fenntarthatósági célok és a tagállami törekvések szempontjából.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyomon követi a környezet- és regionális politika alakulását;
  3. a környezet-és regionális politikai ismeretei révén munkájában figyel a szélesebb körű társadalmi, ágazati, regionális, nemzeti és európai értékekre (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is),
  4. törekszik komplex rendszerek megértésére.
  5. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  6. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
  7. Az uniós regionális és környezetpolitika ismerete hozzájárul ahhoz, hogy ezekkel kapcsolatos társadalmi és közéleti ügyekben kezdeményező, felelős magatartást tanúsítson.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a projektek értékelését,

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Láng István: A környezetvédelem nemzetközi körképe. Mezőgazdasági Kiadó, 1980.
  • Feladatok a XXI. századra – Az ENSZ Környezet és Fejlődés Világkonferencia dokumentumai. Föld Napja Alapítvány, Budapest 1993.
  • Pelle Anita: Az Európai Unió környezetpolitikája. Fókuszban az Európai Unió (Sorozatszerkesztő: Farkas Beáta). JATE Press, Szeged 2008.
  • Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). /”Jólét bolygónk felélése nélkül”/. Letölthető: ec.europa.eu/environment/newprg/index.htm

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • öszesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A vizsgára bocsátás feltétele az aláírás megszerzése. Az aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban egyenként eredményesen (min. 50%-ra) teljesített zárthelyi dolgozatok.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–89
73–84
Közepes 65–72
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 10
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgafelkészülés 22
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Témafelvezetés: A jelenkori környezeti problémák vizsgálatának szemléleti alapelemei: komplexitás és globalitás. A kisregionális környezeti krízismenedzsment lényege, globális ökonómiai-ökológiai összefüggések
2. A nemzetközi környezeti együttgondolkodás és –működés keretei: együttműködés az ENSZ-en belül. Az ENSZ I. Környezetvédelmi Világkonferenciája (1972. Stockholm). A Római Klub és W. Leontief modellje környezet és gazdaság világgazdasági színtű összefüggéseire. Az együttműködés fontosabb állomásai a 70-es és 80-as évtizedekben
3. Az ENSZ Környezet és Fejlődés Világbizottság (Brundtland Bizottság) tevékenysége. A fenntartható fejlődés stratégiája. Az ENSZ II. Környezetvédelmi Világkonferenciája (1992. Rio de Janeiro). Rio-i dokumentumok I- II. Nyilatkozat – AGENDA 21.
4. Rio-i dokumentumok III-V.: Nyilatkozat az erdőkre vonatkozó elvekről, Biológiai Sokféleség Egyezmény, Globális Éghajlatváltozási Keretegyezmény – a Kyoto-i Jegyzőkönyv és végrehajtási mechanizmusai.
5. Az ún. „Kyoto-i folyamat”. ENSZ kezdeményezések: Párizs – Katowice – Madrid – AGENDA 2030.
6. Az együttműködés eredményei, törésvonalai
7. Jelenkori környezetpolitikák (alapelvek-célok, eszközök, tendenciák…).
8. Az Európai Unió környezetpolitikája fejlődésének kronológiája. A közösségi környezetpolitika reaktív szakasza /1957-1987/ - a Közösség I-III. Környezetvédelmi Akcióprogramja /1973-1986/.
9. Az Egységes Európai Okmány (1987) szerepe a közösségi környezetpolitika legitimitásában, a környezetpolitika proaktívvá válása. A Közösség IV. Környezetvédelmi Akcióprogramja /1987-1992/. Az EU V. Környezetvédelmi Akcióprogramja /1993-2000/ - a fenntarthatóság felé. Célok és eszközök. Az un. „implementációs deficit és szufficit” kezelése.
10. Az EU VI. Környezetvédelmi Akcióprogramja /2001-2010/ stratégiai elemzése – célok, célterületek, eszközök. Az „integratívk örnyezetvédelem” megközelítés lényege. Az EU VII. és VIII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2030) – kiemelt célkitűzések súlypontok. Az EU környezetvédelmi joganyag hazai harmonizációja (szűkkeresztmetszetek – derogációk).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Valkó László címzetes egyetemi tanár / honorary professor valko.laszlo@gtk.bme.hu
Ijjas Flóra, PhD egyetemi adjunktus / senior lecturer ijjas.flora@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.