Versions
Department of Ergonomics and Psychology
Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 2
Programme: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Subject Role: Kötelezően választott
Recommended semester: 2
Objectives
The objective of the course is to provide students with a basic knowledge of the topic of career choice, career planning, and to experience the process of career planning based on their own experience through specific practice. Enrich their knowledge in a professionally authentic but experiential form, which will enable them to plan for a more conscious career later on.
Learning outcomes
Knowledge
- They know the concept of career choice, the factors that play a role in it.
- They are familiar with the concept of career and major career theories.
- They know the purpose and role of career counseling and career coaching in career planning.
- They are aware of the role of self-knowledge in the career planning process.
- They know the most important job search channels where they can find job opportunities.
- They understand the structures and roles of resume and cover letter.
- They are familiar with the roles of the job interview and the Assessment Center in the selection process.
- They are aware of what forms of employment and career opportunities employers offer.
- They know the concept of personal branding.
Ability
- They are able to identify the main factors and motives involved in their own career choice.
- They can determine the career paths that appear today based on career theories.
- They can specify precisely in which cases career counseling can help and in what cases career coaching can help.
- Based on their her self-knowledge, they are able to identify, the strengths, values, goals that are decisive for their own career planning.
- They are able to find job opportunities using the main job search channels.
- They can write resume and cover letter appropriate for particular jobs.
- They are able to consciously prepare for job interviews and tasks in Assessment Centers.
- They can think more consciously about their future plans for your career.
- They can define the content of their own personal brand.
Attitude
- They are collaborative with the instructor and fellow students in expanding knowledge.
- They are open, interested in the opinions of others.
- They feel needs to increase their self-knowledge.
- They strive for self-criticism.
- They need to expand your previously acquired knowledge with knowledge from other disciplines.
Autonomy and responsibility
- They can carry out individual tasks and research work related to the given topics in autonomous ways.
- They take responsibility for their own work
- They accept substantiated critical remarks openly.
- The connection of knowledge from different fields of science appears in their thinking.
Methodology of teaching
Lectures, individual (e-learning) Moodle assignment, questionnaires, use of IT tools and techniques, pair- and team-work during lectures.
Materials supporting learning
- Bolles, R. N. (2013): Karrieriránytű. Álláskeresők és pályamódosítók kézikönyve. Budapest: HVG Könyvek
- Pintér Zsolt (2007): Hogyan csináljunk karriert? Az álláskeresés enciklopédiája. Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
- Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban. Budapest: Typotex
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance evaluation methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés:
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok):
- összesen:
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 90 |
Very good | 85–90 |
Good | 75–85 |
Satisfactory | 65–75 |
Pass | 50–65 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 7 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 10 |
házi (e-learning) feladat elkészítése | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 5 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Dr. Takács Ildikó | címzetes egyetemi tanár | takacs.ildiko@gtk.bme.hu |