Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók interkulturális kompetenciájának fejlesztése, más kultúrák és kulturális vonatkozású témák iránti érdeklődésük felkeltésével és idegen nyelvi kommunikációs készségeik fejlesztésével, ezzel is segítve eligazodásukat a globalizálódó világban egyre gyakrabban előforduló interkulturális helyzetekben (munkavégzés, tanulmányok külföldiekkel vagy külföldön). A fókusz a szóbeli kommunikációs készségfejlesztésre helyeződik, de párhuzamosan mind a négy nyelvi készségterület fejlődik kulturális különbségekhez kapcsolódó témákon és az azokat bemutató anyagokon keresztül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- tisztában van a kulturális különbségek hátterével
- ismeri a mögöttesen meghúzódó értékrendeket
- megismeri az interkulturális kommunikációhoz kapcsolódó elméletek alapjait
- megismeri a célnyelv országának kulturális sajátosságait, a magas és a hétköznapi kultúra egyes elemeit
Képesség
- képes a saját nézőpontját elhagyni, alternatív nézőpontokból helyzeteket, reakciókat végiggondolni, azokban reagálni
- Meg tud oldani olyan szituációkat, amelyek egy multikulturális munkahelyi vagy nemzetközi üzle-ti/tudományos közegben vitához, konfliktuskezeléshez, közös tervezéshez és kivitelezéshez kapcso-lódnak
- Képes kezelni az interkulturális félreértésekből adódó konfliktusokat,
- képes összehasonlítani a célnyelvi ország és saját kultúrájának jellemzőit,
- képes írásbeli és szóbeli, vizuális produktumok megértésére és létrehozására az interkulturális témakörökben.
Attitűd
- elfogadó a társaival szemben, érdeklődéssel és elfogadással közeledik feléjük,
- törekszik arra, hogy minél jobban megértse a más kultúrák sajátosságait, valamint saját országának jellemzőit is szívesen és korrekten közvetíti a külföldiek számára.
Önállóság és felelősség
- önállóan és folyamatosan fejleszti interkulturális ismereteit, nyelvtudását, szókincsét,
- a feladott feladatokat önállóan ellenőrzi, ha ez szükséges,
- az elsajátított stratégiákat felelősséggel alkalmazza az interkulturális élethelyzetekben.
Oktatásmódszertan
Az órák keretében a hallgatóknak lehetősége nyílik csoport-szintű együttműködésre, egyéni prezentációkra, páros és csoportmunkára. A kurzus anyaga elektronikus formában is hozzáférhető a GTK Moodle platformján, a segédanyagok egy része audiovizuális jellegű. Bizonyos feladatoknál önálló otthoni feldolgozást várunk a hallgatóktól.
Tanulástámogató anyagok
- Jegyzet: a témák feldolgozásához előkészített képi videós és írott anyagok.
Általános szabályok
Az órai követelmények között szerepel a rendszeres és aktív órai részvétel (az órák 30%-áról lehet hiányozni), és a kiadott órai és otthoni feladatok megfelelő szintű teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- : 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 10 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
házi feladat elkészítése | 15 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 15 |
zárthelyire felkészülés | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes . … …-n 2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember
A félévben sorra vett témák
A célnyelvi kultúra sajátosságai, az ország jellemzői, kulturális eltérések a különböző országok között, iskolarendszerek különbségei, sztereotípiák és előítéletek.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kultúra fogalma és elemei |
2. | A kultúra világnézetre és viselkedésre gyakorolt hatása |
3. | Kultúrák sokszínűsége, kulturális sztereotípiák |
4. | Hofstede kulturális dimenziói |
5. | Kultúrák találkozása, a kulturális sokk fogalma és megnyilvánulásai |
6. | Nyelv és kultúra (verbális és nonverbális kommunikáció) |
7. | Hétköznapi kommunikációs helyzetek kulturális vonatkozásai |
8. | Oktatási helyzetek kulturális vonatkozásai |
9. | A munkahelyi kommunikáció kulturális vonatkozásai 1 (csoportmunka, megbeszélések, döntéshozatali mechanizmusok, munkaszervezés és ütemezés) |
10. | A munkahelyi kommunikáció kulturális vonatkozásai 2 (tárgyalás, meggyőzés, javaslatok etc.) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|