Verziók
Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésével illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság működési logikáját
- ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
- ismeri az alapvető makroökonómiai megközelítéseket
- ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
- ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
- ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
- ismeri a mikro- és makroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
- képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
- képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
- képes gazdaságpolitikai intézkedések várható hatásainak felismerésére
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A420
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-85 |
Közepes | 55-70 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 42 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai. Egyéni döntések – ösztönzők. Piaci kereslet és kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével. Adók, támogatások és árrögzítés hatása a (rész)piacon. Pareto-hatékonyság. |
2. | Rugalmasság, fajtái, számítási módjai és a termékek osztályozása. A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok. Termelési függvény rövid és hosszútávon. Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon. |
3. | Optimális tényező-felhasználás. A vállalat kínálata rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci kínálat. |
4. | Tiszta monopólium, árdiszkrimináció. Oligopólium. Stratégiai döntések, fogoly dilemma |
5. | Externáliák és közjavak. Jelenértékszámítás |
6. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
7. | Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája. A makroökonómia modelljeinek logákája |
8. | Munkaerőpiac. Összkínálat |
9. | Pénzpiac, LM-görbe |
10. | Árupiac. Egyszrűsített keynesi modell. Multiplikátor hatás. IS-görbe |
11. | IS-LM modell: tartós munkanélküliség, reál és nominál változók közötti kapcsolat: árszínvonal és infláció. Az állami szabályozás lehetőségei és korlátai |
12. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
13. | Gyakorló feladatok |
14. | Zárthelyi pótlások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | egyetemi ts | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Vígh László | egyetemi docens | vigh.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
Tóthné-Bozó Brigitta | egyetemi ts | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.