Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZGAZDASÁGTAN ALAPJAI
Azonosító
BMEGT30A420
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Türei Sándor Zoltán
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
turei.sandor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2019.05.29. számú határozatával, érvényes 2019. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésével illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
  2. ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
  3. ismeri a piacgazdaság működési logikáját
  4. ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
  5. ismeri az alapvető makroökonómiai megközelítéseket
  6. ismeri a kereslet és kínálat rugalmasságának eltérő típusait,
  7. ismeri a termelőszféra gazdasági modelljét,
  8. ismeri az egyszerűbb piaci szerkezet-típusokat,
  9. ismeri a mikro- és makroökonómiai feladatok és problémák megoldására szolgáló egyszerűbb módszereket és eljárásokat.
Képesség
  1. Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
  2. képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
  3. képes egyszerű gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás) elvégzésére,
  4. képes egyszerű költség-haszon elemzések elvégzésére,
  5. képes egyszerű piacszerkezeti összehasonlításokra,
  6. képes gazdaságpolitikai intézkedések várható hatásainak felismerésére
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  6. törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
  • Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz)
  • Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT30A420

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%+

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 55-70
Elégséges 40-54
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésre 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 42
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. 05. 13-n, érvényes 2019. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai. Egyéni döntések – ösztönzők. Piaci kereslet és kínálat. Egyensúlyi és nem egyensúlyi helyzetek értelmezése a piacon a Marshall-kereszt segítségével. Adók, támogatások és árrögzítés hatása a (rész)piacon. Pareto-hatékonyság.
2. Rugalmasság, fajtái, számítási módjai és a termékek osztályozása. A vállalati döntéseket meghatározó technikai korlátok. Termelési függvény rövid és hosszútávon. Technológia és költségek közötti összefüggés. Költségfajták. Költségek rövid és hosszú távon.
3. Optimális tényező-felhasználás. A vállalat kínálata rövid és hosszú távon tökéletesen versenyző piacon. Piaci kínálat.
4. Tiszta monopólium, árdiszkrimináció. Oligopólium. Stratégiai döntések, fogoly dilemma
5. Externáliák és közjavak. Jelenértékszámítás
6. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
7. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája. A makroökonómia modelljeinek logákája
8. Munkaerőpiac. Összkínálat
9. Pénzpiac, LM-görbe
10. Árupiac. Egyszrűsített keynesi modell. Multiplikátor hatás. IS-görbe
11. IS-LM modell: tartós munkanélküliség, reál és nominál változók közötti kapcsolat: árszínvonal és infláció. Az állami szabályozás lehetőségei és korlátai
12. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
13. Gyakorló feladatok
14. Zárthelyi pótlások

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán egyetemi ts banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Dr. Vígh László egyetemi docens vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Dr. Ligeti Zsombor egyetemi docens ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tóthné-Bozó Brigitta egyetemi ts toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.