Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésével, illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a tudományos eljárás menetét, közgazdasági alapfogalmakat és az alapvető elméleti modellek logikai rendszerét
- ismeri az uralkodó elmélet (általános egyensúlyelmélet) elemzési módszerét (komparatív statika, egyensúly, alternatíva költség)
- ismeri a gazdasági jóléti elemzés módszerét
- ismeri néhány alapvető piaci forma estében az árazási stratégiákat;
- ismer néhány jellegzetes mikroökonómiai kérdést a piackudarcok témaköréből (kontraszelekció, jelzés, erkölcsi kockázat, környezetszennyezés, közjavak)
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a pénzgazdaságok Keynes által kiemelt három fő törvényszerűségét (multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon, kényszerű munkanélküliség)
- ismeri a piacgazdaság növekedési logikáját
- ismeri a modern (hitel)pénz- és bankrendszer működési szabályait és viselkedési törvényszerűségeit 1
- ismeri az alapvető pénzügyi döntési logikát
Képesség
- Képes az uralkodó elmélet elemzési módszerének alkalmazására, mind a jóléti változások becslésére, mind az adók hatásának elemzésére, mind egyéb árazási kérdések megértésére
- képes egyszerű vállalati gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás, költség-haszon elemzések) evégzésére, beleértve a különböző hitelkonstrukciók értékelését (pl.: CHF hitel)
- képes az alapvető piaci struktúrák azonosítására, a megfelelő adatok alapján a piac illetve a vállalat helyztének jellemzésére alkalmas vállalati és iparági szintű mutatók kiszámítására,
- képes értelmezni a gazdaság egészében bekövetkező változásokat, különös tekintettel a pénzpolitikai és költségvetési politikai lépésekre
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére, komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Margitay – Daruka – Petró: Mikroökonómia (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz),
- Varian, H. R. (2016): Mikroökonómia középfokon. Akadémiai Kiadó, Budapest.
- Berde, Éva (szerk.) (2009): Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény. TOKK, Budapest.
- Pindyck, R. S.– Rubinfeld, D. L.: Microeconomics. Eighth Edition (Global Edition). Pearson, 2015.
- Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
- Hal. R Varian (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, WW Norton and Co. New York
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a GTK Moodle rendszerében (https://edu.gtk.bme.hu/?lang=hu), a tantárgy kódja alatt érhetők el. / Other learning materials (e.g. exercises for practice, sample tests) are available on the Faculty’s Moodle webpage (https://edu.gtk.bme.hu/?lang=en) under the subject code.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, két zárthelyi dolgozat formájában; amelyek tartalmaznak egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%+
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-86 |
Közepes | 56-71 |
Elégséges | 40-56 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolhatók vagy javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 38 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai |
2. | Pénz; modern hitelpénzrendszer: pénzteremtés a kétszintű bankrendszerben |
3. | Alapvető pénzügyi és befektetési döntések |
4. | A modern hitelpénzrendszer működési törvényszerűségei, megreformálására tett javaslatok |
5. | Az uralkodó elmélet logikai struktúrája: miért inkább mikroökonómiai elemzésre használható |
6. | Fogyasztó elmélete: árazás és jólét |
7. | Gyakorló feladatok |
8. | 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
9. | Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 1 |
10. | Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 2 |
11. | Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája |
12. | Egyszerűsített Keynesi modell: multiplikátor-hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
13. | 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
14. | Zárthelyi dolgozatok pótlása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Rácz Tamás | egyetemi tanársegéd / assistant professor | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs / junior research fellow | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.