Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja: A gyakorlat célja készségszintű bevezetést nyújtani a jelenleg használatos humán kísérleti pszichológiai paradigmákkal, módszerekkel és a hozzájuk kapcsolódó szoftverekkel kapcsolatban. A félév elején a hallgatók programozást tanulnak (tömbösített formában), amelynek segítségével kísérleteket futtatnak. Ezt követően a kurzus három nagyobb témakör köré szerveződik: (1) viselkedéses blokk: pszicholingvisztika és em-lékezet; (2) elektrofiziológia; (3) szemmozgás-regisztráció.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kísérleti pszichológiában használatos legfontosabb paradigmákat, módszereket.
- Tisztában van a kísérleti pszichológia kutatásmódszertanának legfontosabb elveivel, fogalmaival.
Képesség
- Képes használni a kísérleti pszichológiában elterjedt eszközöket.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kísérleti pszichológia legfontosabb paradigmáival, módszereivel kapcsolatban.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Gyakorlat.
Tanulástámogató anyagok
- Pléh Csaba és Lukács Ágnes (2014) (szerk.) Pszicholingvisztika. 1-2. Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv. Budapest: Akadémiai.
- Harley, T. (2001): The psychology of language. Psychology Press.
- Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009). Memory. Taylor & Francis Ltd. (fordította: Racs-mány M. 2010, Akadémiai Kiadó. Magyar cím: Emlékezet)
- Holmqvist, Kenneth; Nyström, Marcus; Andersson, Richard; Dewhurst, Richard; Jarodzka, Halszka; van de Weijer, Joost (2011) Eye tracking. Oxford University Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsgán (programozás), projetfeladatok alapján.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. Projektmunka: kutatási tervek készítése: 33%
- 2. Projektmunka: Beadandó dolgozat empirikus munkáról: 34%
- összesen: 67%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 33%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | >, = 90 |
Jó | >, = 80 |
Közepes | >, = 70 |
Elégséges | >, = 60 |
Elégtelen |
Javítás és pótlás
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. A vizsga vizsgaidőszakban pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Vizsgára való felkészülés/Preparation to exam | |
Kutatási tervek elkészítése/Preparation of research plans | |
Projektmunka (empirikus)/Project work (empirical) | |
Beadandó dolgozat elkészítése/Preparation of research paper | |
összesen/total |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Programozás |
2. | Nyelv |
3. | Emlékezet |
4. | Elektrofiziológia |
5. | Szemmozgás követés |
6. | Projektfeladat (empirikus munka) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Babarczy Anna | ||
Dr. Lukács Ágnes | ||
Dr. Pajkossy Péter | ||
Dr. Zimmer Márta |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.