Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja bevezetést nyújtani a kognitív tudomány különböző területeibe, a Kognitív Tudományi Tanszék oktatóinak a kurrens kutatásain keresztül, továbbá a tanszéken folyó kutatások megismertetése a hallgatókkal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri és adekvátan használja a kognitív tudományban használatos legfontosabb fogalmakat, ismeri a téma legfontosabb modelljeit, elméleteit.
Képesség
- Képes megérteni a kognitív folyamatok legfontosabb magyarázó elméleteit és modelljeit.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív kutatás legfontosabb, kurrens eredményeivel kapcsolatban.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg (egyéni és/vagy csoportos) feladatokat.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk) (2008): Általános pszichológia 1-2-3. Osiris, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése, egyéni projektfeladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Egyéni/ projektfeladat. A hallgatók kiválasztanak, egy, őket érdeklő témát az előadásokon hallott ismeretek közül. Ezzel a témával kapcsolatban egy alapos irodalomkutatást várunk el, amit egy minimum 5 oldalas dolgozatban kell összefoglalniuk a hallgatóknak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Egyéni projektfeladat: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 86–95 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes (con-sultation) | |
Projektmunka: irodalomkutatás/Project work (literature) | |
Projektmunka: dolgozat megírása/Project work (paper preparation) | |
összesen/total |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Mit mutat a szemünk? Pupillaméret, információfeldolgozás, viselkedésszervezés. |
2. | Adaptáció és utóhatás a vizuális rendszerben. |
3. | Szándékok kivitelezése – prospektív memória. |
4. | A humán arcészlelés neurokognitív folyamatai, arcfelismerési zavarok |
5. | A készségtanulás fejlődése és különböző formái |
6. | Újdonság és meglepetés a kognitív idegtudományban |
7. | A pragmatikai tudás fejlődése gyerekkorban |
8. | Mindennapi emlékezet. |
9. | Emlékezeti előhívás és felejtés. |
10. | A szkizofrénia-spektrum folytonossági megközelítése. |
11. | Az implicit tanulás és az idői paramétereinek vizsgálata |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.