Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Bevezetés a kognitív tudományba
Azonosító
BMETE47MN24
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pajkossy Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
pajkossy.peter@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar, angol - HU, EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus célja bevezetést nyújtani a kognitív tudomány különböző területeibe, a Kognitív Tudományi Tanszék oktatóinak a kurrens kutatásain keresztül, továbbá a tanszéken folyó kutatások megismertetése a hallgatókkal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és adekvátan használja a kognitív tudományban használatos legfontosabb fogalmakat, ismeri a téma legfontosabb modelljeit, elméleteit.
Képesség
  1. Képes megérteni a kognitív folyamatok legfontosabb magyarázó elméleteit és modelljeit.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a kognitív kutatás legfontosabb, kurrens eredményeivel kapcsolatban.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg (egyéni és/vagy csoportos) feladatokat.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Csépe Valéria, Győri Miklós, Ragó Anett (szerk) (2008): Általános pszichológia 1-2-3. Osiris, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése, egyéni projektfeladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Egyéni/ projektfeladat. A hallgatók kiválasztanak, egy, őket érdeklő témát az előadásokon hallott ismeretek közül. Ezzel a témával kapcsolatban egy alapos irodalomkutatást várunk el, amit egy minimum 5 oldalas dolgozatban kell összefoglalniuk a hallgatóknak.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Egyéni projektfeladat: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes (con-sultation)
Projektmunka: irodalomkutatás/Project work (literature)
Projektmunka: dolgozat megírása/Project work (paper preparation)
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Mit mutat a szemünk? Pupillaméret, információfeldolgozás, viselkedésszervezés.
2. Adaptáció és utóhatás a vizuális rendszerben.
3. Szándékok kivitelezése – prospektív memória.
4. A humán arcészlelés neurokognitív folyamatai, arcfelismerési zavarok
5. A készségtanulás fejlődése és különböző formái
6. Újdonság és meglepetés a kognitív idegtudományban
7. A pragmatikai tudás fejlődése gyerekkorban
8. Mindennapi emlékezet.
9. Emlékezeti előhívás és felejtés.
10. A szkizofrénia-spektrum folytonossági megközelítése.
11. Az implicit tanulás és az idői paramétereinek vizsgálata

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.