Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Az emlékezet és tanulás pszichológiája
Azonosító
BMETE47MN23
A tantárgy jellege
kontakórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizgsa érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szőllősi Ágnes
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szollosi.agnes@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar/angol - HU/EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az emlékezetkutatás legfontosabb fogalmaival, elméleteivel, modelljeivel, kurrens eredményeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és adekvátan használja az emlékezetkutatásban használatos legfontosabb fogalmakat, ismeri a téma legfontosabb modelljeit, elméleteit.
Képesség
  1. Képes megérteni a memória jelenségek legfontosabb magyarázó elméleteit és modelljeit.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a memóriakutatás legfontosabb, kurrens eredményeivel kapcsolatban.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg (egyéni és/vagy csoportos) feladatokat.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni és/vagy kiscsoportos feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tulving, E., & Markowitsch, H. J. (1998). Episodic and declarative memory: Role of the hippocampus. Hippocampus, 8, 198-204.
  • Conway, M. A. (2005). Memory and the self. Journal of Memory and Language, 53, 594-628.
  • Cabeza, R., & St. Jacques, P. (2007). Functional neuroimaging of autobiographical memory. Trend in Cog-nitive Sciences, 11, 219-227.
  • Baddeley, A. (1997/2001). Az emberi emlékezet. Osiris Kiadó, Budapest. 19. fejezet.
  • Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009/2010). Emlékezet. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2. és 3. fejezet.
  • Schacter, D. L., & Addis, D. R. (2007). The cognitive neuroscience of constructive memory: Remembering the past and imagining the future. Philosophical Transactions of The Royal Society B, 362, 773-786.
  • Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009/2010). Emlékezet. Akadémiai Kiadó, Budapest. 15. fejezet.
  • Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex
  • Corkin, S. (2002) What’s new with the amnesic patient H.M.? Nature Reviews Neuroscience, 3, 153-160.
  • Vargha-Khadem, F., Gadian, D. G., Watkins, K. E., Connelly, A., Van Paesschen, W., & Mishkin, M. (1997). Differential effects of early hippocampal pathology on episodic and semantic memory. Science, 277, 376-380.
  • Sara, S. (2000). Retrieval and reconsolidation: Toward a neurobiology of remembering. Learning and Memory, 7, 73-84.
  • Nader, K. (2003). Memory traces unbound. Trends in Neurosciences, 26, 65-72.
  • Schmidt, C., Collette, F., Cajochen, C., & Peigneux, P. (2007). A time to think: Circadian rhythms in hu-man cognition. Cognitive Neuropsychology, 24, 755-789.
  • Diekelmann, S., & Born, J. (2010). The memory function of sleep. Nature Reviews Neuroscience, 11, 664-670.
  • Paller, K., & Voss, J. L. (2004). Memory reactivation and consolidation during sleep, 11, 664-670.
  • Lupien, S. J., Maheu, F., Tu, M., Fiocco, A., & Schramek, T. E. (2007). The effect of stress and stress hor-mones on human cognition: Implications for the field of brain and cognition. Brain and Cognition, 65, 209-237.
  • Wolf, O. T. (2009). Stress and memory in humans: Twelve years of progress? Brain Research, 1293, 142-154.
  • Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in Cognitive Sciences, 15, 20-27.
  • Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). The power of testing memory: Basic research and implications for educational practice. Perspectives on Psychological Science, 1, 181-210.II.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgán, valamint egyéni vagy kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szóbeli/írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Projektmunka: 40%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 60%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles >, = 90
>, = 80
Közepes >, = 70
Elégséges >, = 60
Elégtelen

Javítás és pótlás

A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. A vizsga vizsgaidőszakban pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes
projektfeladat/project work
szakirodalom olvasása/reading literature
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Emlékezeti folyamatok és rendszerek
2. Emlékezeti konszolidáció
3. Felejtés
4. Előhívás
5. Alvás
6. Érzelem, Stressz

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.