Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az emlékezetkutatás legfontosabb fogalmaival, elméleteivel, modelljeivel, kurrens eredményeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri és adekvátan használja az emlékezetkutatásban használatos legfontosabb fogalmakat, ismeri a téma legfontosabb modelljeit, elméleteit.
Képesség
- Képes megérteni a memória jelenségek legfontosabb magyarázó elméleteit és modelljeit.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a memóriakutatás legfontosabb, kurrens eredményeivel kapcsolatban.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg (egyéni és/vagy csoportos) feladatokat.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni és/vagy kiscsoportos feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tulving, E., & Markowitsch, H. J. (1998). Episodic and declarative memory: Role of the hippocampus. Hippocampus, 8, 198-204.
- Conway, M. A. (2005). Memory and the self. Journal of Memory and Language, 53, 594-628.
- Cabeza, R., & St. Jacques, P. (2007). Functional neuroimaging of autobiographical memory. Trend in Cog-nitive Sciences, 11, 219-227.
- Baddeley, A. (1997/2001). Az emberi emlékezet. Osiris Kiadó, Budapest. 19. fejezet.
- Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009/2010). Emlékezet. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2. és 3. fejezet.
- Schacter, D. L., & Addis, D. R. (2007). The cognitive neuroscience of constructive memory: Remembering the past and imagining the future. Philosophical Transactions of The Royal Society B, 362, 773-786.
- Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009/2010). Emlékezet. Akadémiai Kiadó, Budapest. 15. fejezet.
- Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex
- Corkin, S. (2002) What’s new with the amnesic patient H.M.? Nature Reviews Neuroscience, 3, 153-160.
- Vargha-Khadem, F., Gadian, D. G., Watkins, K. E., Connelly, A., Van Paesschen, W., & Mishkin, M. (1997). Differential effects of early hippocampal pathology on episodic and semantic memory. Science, 277, 376-380.
- Sara, S. (2000). Retrieval and reconsolidation: Toward a neurobiology of remembering. Learning and Memory, 7, 73-84.
- Nader, K. (2003). Memory traces unbound. Trends in Neurosciences, 26, 65-72.
- Schmidt, C., Collette, F., Cajochen, C., & Peigneux, P. (2007). A time to think: Circadian rhythms in hu-man cognition. Cognitive Neuropsychology, 24, 755-789.
- Diekelmann, S., & Born, J. (2010). The memory function of sleep. Nature Reviews Neuroscience, 11, 664-670.
- Paller, K., & Voss, J. L. (2004). Memory reactivation and consolidation during sleep, 11, 664-670.
- Lupien, S. J., Maheu, F., Tu, M., Fiocco, A., & Schramek, T. E. (2007). The effect of stress and stress hor-mones on human cognition: Implications for the field of brain and cognition. Brain and Cognition, 65, 209-237.
- Wolf, O. T. (2009). Stress and memory in humans: Twelve years of progress? Brain Research, 1293, 142-154.
- Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in Cognitive Sciences, 15, 20-27.
- Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). The power of testing memory: Basic research and implications for educational practice. Perspectives on Psychological Science, 1, 181-210.II.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgán, valamint egyéni vagy kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szóbeli/írásbeli vizsga: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Projektmunka: 40%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | >, = 90 |
Jó | >, = 80 |
Közepes | >, = 70 |
Elégséges | >, = 60 |
Elégtelen |
Javítás és pótlás
A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. A vizsga vizsgaidőszakban pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes | |
projektfeladat/project work | |
szakirodalom olvasása/reading literature | |
vizsgafelkészülés/exam preparation | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Emlékezeti folyamatok és rendszerek |
2. | Emlékezeti konszolidáció |
3. | Felejtés |
4. | Előhívás |
5. | Alvás |
6. | Érzelem, Stressz |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.