Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Neuropszichológia
Azonosító
BMETE47MN21
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Demeter Gyula
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
demeter.gyula@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - angol HU - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Neurobiológia I./Neurobiology I. (BMETE47MN26)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Kognitív és evolúciós pszichológia/Cognitive and evolutionary psycxhology (BMETE47MN38)
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a neuropszichológia mint önálló tudományág kialakulását, főbb irányzatait és kérdéseit. Részletesen áttekinti a különböző megismerési funkciókkal - mint észlelés, figyelem, gondolkodás, végrehajtó működés, emlékezet - kapcsolatos releváns szakirodalmat. A kurrens modellek bemutatása mellett ismertetjük a neuropszichológiai diagnosztika főbb módszertani kérdéseit, megismertetve a hallgatókat a klinikai gyakorlatban alkalmazott egyes standardizált eljárásokkal. A kurzus részét képezi a releváns esetek megbeszélése, esettanulmányok elkészítésének elsajátítása/prezentálása a laborgyakorlat keretén belül. A lehetőségekhez mértén megpróbáljuk különböző kórházi osztályokon biztosítani a hallgatók számára agysérült betegek neuropszichológiai vizsgálatának és rehabilitációs terápiájának megfigyelését, megbeszélését.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a neuropszichológia alapvető fogalomrendszert és a legfontosabb elméleteket. Elméleti ismereteit össze tudja párosítani gyakorlati tapasztalataival.
Képesség
  1. Képes megérteni az agysérülések következtében létrejövő kognitív és pszichés funkcióváltozásokat.
  2. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a különböző neuropszichológiai témákkal kapcsolatban.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó elméleti és gyakorlati tudás bővítésére. Nyitott és elfogadóbb lesz az agysérült betegekkel kapcsolatban.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására, különös hangsúllyal a gyakorlati alkalmazásra.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott a neuropszichológiai diagnosztikai eszközök megismerésére, amelyeket az intézményi látogatások során láthatunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, laborgyakorlatok, intézménylátogatások.

Tanulástámogató anyagok

  • Kállai, J., Bende, I., Karádi, K., Racsmány, M. (Szerk.) Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina Kiadó, Bu-dapest, 2008.
  • Kolb, B., Whishaw, I.Q. (2007) Fundamentals of human neuropsychology (6th ed). New York, NY: Worth Publishers.
  • Lezak, M. D., Howieson, D.B. & Loring, D.W. (2004). Neuropsychological Assessment (4th Edition) New York: Oxford University Press.
  • Racsmány, M., Albu, M., Lukács, Á., Pléh, Cs. (2007) A téri emlékezet vizsgálati módszerei: fejlődési és neu-ropszichológiai adatok. In. Racsmány, M. (Szerk.) A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, 11-40.
  • Rosenbaum, R. S., Köhler, S.,. Schacter, D. L., Moscovitch, M., Westmacott, R., Black, S. E., Gao, F & Tulving, E. (2005). The case of K.C.: contributions of a memory-impaired person to memory theory Neuropsychologia 43, 989–1021.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése ZH-kon, egyéni vagy kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. ZH dolgozatok: a félév során a hallgatók elsajátított elméleti/gyakorlati tudásának felmérésére két ZH keretében kerül sor (fogalom meghatározások, feleletválasztós kérdések, esszék) 2. Cikk prezentáció: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során egy szóbeli prezentáció is gondoskodik. A prezentációban a tárgy valamelyik témájához szervesen illeszkedő tanulmányt kell részletesen bemutatniuk. 3. Egyéni projektfeladat. A hallgatók a szakirodalomból kiválasztott neuropszichológiai esetből a megadott szempontok szerint esetbeszámolót írnak, amit szóban is prezentálnak.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • ZH-k: 60%
  • Cikk prezentáció: 20%
  • Egyéni projektfeladat: 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul/ A félévközi zárthelyi dolgozatok és prezentációk a szorgalmi időszakban (utolsó héten vagy a pótló héten) javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes (con-sultation)
kötelező részvétel a gyakorlaton (kötelező beszámoló)/ mandatory participation in the internship (mandatory report)
projektfeladatok/project tasks
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása/ independent acquisition of designated written curriculum
vizsgafelkészülés/exam preparation
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

To achieve the learning outcomes set out in section 2.2, the course consists of the following thematic blocks. In the description of the courses announced in each semester, we schedule these topic elements according to the calendar and other features.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.