ALAPADATOK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a neuropszichológia mint önálló tudományág kialakulását, főbb irányzatait és kérdéseit. Részletesen áttekinti a különböző megismerési funkciókkal - mint észlelés, figyelem, gondolkodás, végrehajtó működés, emlékezet - kapcsolatos releváns szakirodalmat. A kurrens modellek bemutatása mellett ismertetjük a neuropszichológiai diagnosztika főbb módszertani kérdéseit, megismertetve a hallgatókat a klinikai gyakorlatban alkalmazott egyes standardizált eljárásokkal. A kurzus részét képezi a releváns esetek megbeszélése, esettanulmányok elkészítésének elsajátítása/prezentálása a laborgyakorlat keretén belül. A lehetőségekhez mértén megpróbáljuk különböző kórházi osztályokon biztosítani a hallgatók számára agysérült betegek neuropszichológiai vizsgálatának és rehabilitációs terápiájának megfigyelését, megbeszélését.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a neuropszichológia alapvető fogalomrendszert és a legfontosabb elméleteket. Elméleti ismereteit össze tudja párosítani gyakorlati tapasztalataival.
Képesség
- Képes megérteni az agysérülések következtében létrejövő kognitív és pszichés funkcióváltozásokat.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon a különböző neuropszichológiai témákkal kapcsolatban.
Attitűd
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó elméleti és gyakorlati tudás bővítésére. Nyitott és elfogadóbb lesz az agysérült betegekkel kapcsolatban.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására, különös hangsúllyal a gyakorlati alkalmazásra.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott a neuropszichológiai diagnosztikai eszközök megismerésére, amelyeket az intézményi látogatások során láthatunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, laborgyakorlatok, intézménylátogatások.
Tanulástámogató anyagok
- Kállai, J., Bende, I., Karádi, K., Racsmány, M. (Szerk.) Bevezetés a neuropszichológiába. Medicina Kiadó, Bu-dapest, 2008.
- Kolb, B., Whishaw, I.Q. (2007) Fundamentals of human neuropsychology (6th ed). New York, NY: Worth Publishers.
- Lezak, M. D., Howieson, D.B. & Loring, D.W. (2004). Neuropsychological Assessment (4th Edition) New York: Oxford University Press.
- Racsmány, M., Albu, M., Lukács, Á., Pléh, Cs. (2007) A téri emlékezet vizsgálati módszerei: fejlődési és neu-ropszichológiai adatok. In. Racsmány, M. (Szerk.) A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, 11-40.
- Rosenbaum, R. S., Köhler, S.,. Schacter, D. L., Moscovitch, M., Westmacott, R., Black, S. E., Gao, F & Tulving, E. (2005). The case of K.C.: contributions of a memory-impaired person to memory theory Neuropsychologia 43, 989–1021.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése ZH-kon, egyéni vagy kiscsoportosan végzett projekt feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. ZH dolgozatok: a félév során a hallgatók elsajátított elméleti/gyakorlati tudásának felmérésére két ZH keretében kerül sor (fogalom meghatározások, feleletválasztós kérdések, esszék) 2. Cikk prezentáció: A tanulók elméleti tudásának megszerzéséről a félév során egy szóbeli prezentáció is gondoskodik. A prezentációban a tárgy valamelyik témájához szervesen illeszkedő tanulmányt kell részletesen bemutatniuk. 3. Egyéni projektfeladat. A hallgatók a szakirodalomból kiválasztott neuropszichológiai esetből a megadott szempontok szerint esetbeszámolót írnak, amit szóban is prezentálnak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- ZH-k: 60%
- Cikk prezentáció: 20%
- Egyéni projektfeladat: 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 86–95 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul/ A félévközi zárthelyi dolgozatok és prezentációk a szorgalmi időszakban (utolsó héten vagy a pótló héten) javíthatók. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon (konzultá-ció)/participation on contact classes (con-sultation) | |
kötelező részvétel a gyakorlaton (kötelező beszámoló)/ mandatory participation in the internship (mandatory report) | |
projektfeladatok/project tasks | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása/ independent acquisition of designated written curriculum | |
vizsgafelkészülés/exam preparation | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
-
A félévben sorra vett témák
To achieve the learning outcomes set out in section 2.2, the course consists of the following thematic blocks. In the description of the courses announced in each semester, we schedule these topic elements according to the calendar and other features.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.